REAL Concepts
8 mei 2023
Real verbinders met oog voor de interne én externe doelgroep
In een inspirerend herenhuis aan de Beekhuizenseweg 11 in Velp vinden we het kantoor van REAL Concepts. Hier spraken we met Kimberley Las van Bennekom en Tom Schreuder die ons vertelden wat het betekent om als marketingbureau strategische- én fullservicediensten te leveren. Het sleutelwoord binnen REAL Concepts is verbinding, die komt onder meer aan bod in de strategische methode de Vertraagde Versnelling en het recent in 2023 geïntroduceerde REALCALIBRATE.
REAL Concepts noemt zichzelf een strategisch fullservice marketingbureau. De huidige tendens is dat steeds meer bureaus zich specialiseren in één onderwerp. Het Velpse bedrijf volgt deze tendens juist niet en biedt online- en offlinediensten aan op alle onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een nieuw beeldmerk en een nieuwe huisstijl. Het bouwen van websites, ondersteuning in social media qua content en ook de inkoop van drukwerkproducties, het bouwen van beursstands en videoproducties. Heel veel dus eigenlijk. De echte verbinding maken op de bedrijfsstrategie maakt REAL Concepts echt uniek. Hier doen we de onderwerpen die eigenlijk thuishoren bij een adviesbureau. We maken concrete begrijpende verbinding met de missie en strategie van onze klanten. Vervolgens maken we de verbinding met hun interne en externe doelgroepen. Dit doen we met het feitelijk bedenken en produceren van de juiste en meest effectieve marketingcommunicatieproducten. REAL Concepts houdt zelf in al het werk de planning en de regie in eigen hand. We zijn in die zin net een bouwbedrijf, zie ons als de hoofdaannemer die de eindverantwoordelijk houdt met alle werkprocessen tijdens de bouw en daarmee de opdrachtgever ontzorgt.
De Vertraagde Versnelling
Met de Vertraagde Versnelling, een strategische methode van 4 hele dagen over een periode van meerdere maanden, helpt REAL Concepts bedrijven met het benoemen en vergroten van hun strategische en emotionele verbinding. “Dit doen we door te inspireren en te faciliteren. Begrijpen en begrepen worden, daar draait het om.” In de interactieve sessies worden verschillende zaken in kaart gebracht en behandeld. Te denken valt aan ambities, DNA & Cultuur, identiteit, marketing & communicatie en keuzes gemaakt voor de uiteindelijke realisatie. Aan het eind van het programma hebben de deelnemers onder andere hun ambities scherp, inzicht in hun eigen cultuurwaarden en de missie en visie vastgelegd. Dit inzicht leidt automatisch tot meer verbinding met de interne én externe doelgroep, oftewel de eigen collega’s en externe partijen zoals klanten en partners. Als extra optie is er een programma om met de hele organisatie de verbinding te maken op de uitkomsten.
Nieuw in 2023: REALCALIBRATE
Als alternatief voor de Vertraagde Versnelling, biedt REAL Concepts sinds 2023 het REALCALIBRATE-programma, aangeboden vanuit Arnhem. De insteek van beide trainingen is grotendeels vergelijkbaar, met het verschil dat REALCALIBRATE een kort en compact workshop-programma van 2 dagen is, waarbij maximaal 5 andere organisaties aansluiten. Elke deelnemend bedrijf levert 2 afgevaardigden, in de meeste gevallen directieleden en/of leidinggevenden. Juist voor bedrijven die minder tijd en middelen willen besteden aan een dergelijk programma, is REALCALIBRATE een geschikt en meer laagdrempelig alternatief. De deelnemers gaan wat minder de diepte in ten opzichte van de Vertraagde Versnelling, desalniettemin krijgen ze na 2 dagen meer inzicht in hun missie, ambities, eigen cultuur en vergoten ze de interne en externe verbinding. Juist ook de interactie tussen de ondernemers maakt REALCALIBRATE extra interessant. Het delen van inhoudelijke bedrijfsinformatie blijft behouden tot hetgeen dat je juist met de markt wilt delen en je ook plaatst op de “over ons” pagina op je website. Uiteindelijk zijn de deelnemers in staat een goede elevator pitch te doen over hun bedrijf en de propositie naar de markt.
Verbinding met het eigen én potentieel personeel
Binnen REAL Concepts is Martijn Bosmann als Account Director het eerste gezicht naar buiten toe, oftewel de verbinder. De verbinding maken op de identiteit van de organisatie speelt volgens Kimberley en Tom ook een rol in de zoektocht naar goed personeel. “In deze markt is “employer branding” heel belangrijk, omdat er een tekort is op de arbeidsmarkt. Het is dan fijn om te weten wat je cultuur is en mensen te zoeken die daar goed op kunnen aansluiten. We zijn bij REAL Concepts ook zelf op zoek naar nieuwe collega’s.” Lachend: “het voordeel is dat wijzelf uiteraard goed weten hoe onze cultuur in elkaar steekt”.
Meer weten? Kijk op REAL Concepts.
Van links naar rechts: Martijn Bosman, Tom Schreuder, Kimberley Las van Bennekom en Roel van Holen