Artikelen
19 november 2019
Reclame is beloven
Reclame maken buiten het internet heet offline. Het is nog steeds een uitgebreide mogelijkheid om een bedrijf op de kaart te zetten. We onderscheiden wel verschillende vormen; advertenties, folders, flyers en buitenreclame. Het klassieke reclamebord is er in vele variaties.
Papier
Advertenties in landelijke of lokale kranten zijn nog steeds effectief. Elke krant verschijnt ook in digitale vorm. Afhankelijk van de reclameboodschap is de krant vooral voor brandmarketing geschikt. Reclame betekent vooral het herhalen van een merk of product. Folders en flyers zijn tijdelijke reclameboodschappen. Bekend is de wekelijkse AH bonusfolder die in heel Nederland op de vrijdagen in de bus ligt. Een nog steeds uitstekend reclame instrument wat mensen naar de supermarkt beweegt. Reclameland biedt met zijn moderne druktechnieken kwaliteit in druk- en offsetwerk. Goed drukwerk is het halve werk.
Outdoor
Buitenreclame aan de eigen gevel geeft het bedrijf aan. Meestal een naam of logo. Het is bedoeld als een herkenning. Andere vormen zoals reclame bij bushaltes, straatlantaarns of stoepborden attenderen mensen. Reclamecampagnes dienen een strategie te hebben. Buitenreclame zorgt ervoor dat uw bedrijf dag en nacht te zien is op drukbezochte locaties. Dat verhoogt naamsbekendheid. Hetzelfde geldt voor spandoeken. Langs sportvelden zijn meer en meer digitale borden te zien echter bij de kleinere sportverenigingen zijn de spandoeken populair.
Media
Tv en radio reclames zijn prijziger, maar afhankelijk van de zender wordt een groot publiek bereikt. Prijzen zijn onder meer afhankelijk van de tijd en rondom welk programma de reclame wordt uitgezonden. Voor tv zijn de prijzen gebaseerd op een spot van 30 seconden, voor radio zijn de tarieven per seconde. Natuurlijk komen hier nog de productiekosten bij.
Over het algemeen houden mensen niet van reclame. Toch worden we door reclame beïnvloed. Het boek ‘Seks, Humor en het Beloofde Land’ toont 33 klassieke beïnvloedingstechnieken. Het reclameboek laat zien dat niemand immuun is voor reclame. Al is het maar omdat het grootste deel van de menselijke keuzen onbewust wordt gemaakt.
Arnhem Business