Recruitment Now
29 november 2023
Recruitment Now maakt impact op recruitment
Recruitment Now is een jong bedrijf in elke zin van het woord: komend voorjaar viert het 19-koppige team dat een gemiddelde leeftijd van 30 heeft, haar 5 jarig bestaan. Het bedrijf is echter vooral jong van geest: met frisse ideeën en tomeloze energie zet het zich in om de recruitmentactiviteiten bij en van haar klanten naar een hoger niveau te tillen. Eigenaar Diederik van Vugt vertelt gedreven over recruitment en recruitment marketing . Een unieke combinatie van specialismen die Recruitment Now als een vanzelfsprekendheid heel natuurlijk in zich draagt.
“We werken landelijk, maar zijn met name actief in de regio met klanten in o.a. Nijmegen, Apeldoorn, Den-Bosch, Uden en Veghel,” vertelt Diederik. “We hebben alle specialisten in huis om recruitment bij onze klanten te professionaliseren. Zeker in deze tijd van arbeidskrapte is het noodzakelijk dat met een frisse blik naar recruitment wordt gekeken. De wereld is veranderd, de arbeidsmarkt is een kandidatenmarkt geworden en dat vergt een hele andere benadering. Meer vanuit marketing oogpunt, meer data en meer meten. Die kennis ontbreekt bij veel organisaties nog en wij helpen ze als samenwerkingspartner hiermee. Onze missie is om impact te maken op recruitment bij de klant zodat ze uiteindelijk zelf in staat zijn meer en betere kandidaten te werven.”
Alle specialisme van recruitment onder een dak
“Het grootste voordeel van werken met Recruitment Now is dat je niet hoeft te schakelen met verschillende bureaus. Bij ons heb je te maken met een recruiter die op zijn of haar beurt de beschikking heeft over een team aan specialisten, ieder met kennis over een deelgebied in het brede werkveld van recruitment. Employer branding vormt hierin een heel belangrijk aspect: het is tegenwoordig zo dat jij solliciteert bij de kandidaat, de kandidaat heeft immers keuze genoeg. We zien nog vaak dat het oude idee nog heerst van: “vertel maar waarom jij hier wilt werken”. Als werkgever moet je je er echt bewust van zijn dat de rollen omgedraaid zijn: jij moet ervoor zorgen dat je aantrekkelijke werkgever bent voor de kandidaat.”
Zet jezelf in de etalage
“Wat maakt jou die leuke werkgever? Met alle keuze die de kandidaten hebben in deze tijd, waarom zouden ze voor jou kiezen? Met een sterk employer brand laat je zien waarom jij een aantrekkelijke werkgever bent en wat jou uniek maakt bij jouw doelgroep. Je moet het een beetje zien als een winkelstraat: de winkels met de mooiste etalages zijn de winkels die de meeste bezoekers trekken. Zo is het ook met goed werkgeverschap: laat zien wat jij te bieden hebt en wat jou onderscheidt. Dan heb je het over employer branding, een aspect van recruitment waar wij veel kennis van hebben en waar we al een goede track record in opgebouwd hebben.”
Samen
“Onze kernwaarden zijn proactief, resultaatgericht, creatief en de laatste kernwaarde is samen. Wij pakken alle aspecten van recruitment op: van recruitmentstrategie tot en met een wervingscampagne om een schaarse doelgroep te bereiken. Samen met onze opdrachtgever en samen met het team. We geloven in partnership en dat is intensief samenwerken waarbij we onze klant maximaal ontzorgen. Ons kantoor is in Wijchen, op Bijsterhuizen, van daaruit trekken we de regio in. We werken vaak 50% van onze tijd op locatie, de overige 50% zitten we samen op kantoor. Op deze manier leren de collega’s ook veel van elkaar wat uiteindelijk weer een voordeel is voor de klant. Zo heb je als klant een vast aanspreekpunt, maar met de kennis van 19 collega’s.
Data gedreven
“Recruitment is de afgelopen jaren een écht vak geworden. Waar het voorheen vooral de HR afdelingen waren die de werving van nieuw personeel op zich namen, doet nu hopelijk de recruiter dat. Het is een aparte expertise die in deze markt een steeds belangrijkere rol inneemt. Waar voorheen werving en selectie binnen de HR afdeling vooral ad hoc en op gevoel werd opgepakt, werken onze recruiters nu op basis van data en is recruitment een doorlopend proces. Ook, misschien wel juist, in tijden dat er geen vacatures zijn zou je moeten werken aan onder andere je employer brand, zodat je klaar staat op het moment dat de vraag naar personeel er weer is. Als we kijken naar data van het CBS dan zien we dat we in Nederland binnen nu en vijf jaar een schreeuwend tekort hebben aan medewerkers.
Wij werken samen met een onderzoeksbureau dat per vakgebied gegevens verzamelt over de kandidaat die je zoekt: wie is hij? waar loopt hij warm voor? wat verwacht hij te verdienen? wat vindt hij of zij belangrijk in een werkgever? Op basis daarvan maken we een persona en daar richten we onze pijlen op in de activiteiten die we uitrollen en de campagnes die we opzetten om de juiste kandidaat op de vacante plek te krijgen.”
Goed werkgeverschap
“Nieuw personeel krijg je tegenwoordig door te laten zien dat jij een fijne werkplek te bieden hebt, met uitdagend werk en goede arbeidsomstandigheden. Aandacht voor goed werkgeverschap loont. Ook om de mensen te behouden die je hebt. Zorg dat je naast een prettige werkomgeving ook vertrouwen stelt in je mensen. Stuur bijvoorbeeld niet op uren, maar wel op output. Stimuleer je medewerkers om zelf na te denken en verantwoordelijkheden aan te gaan. Ook op de werkvloer doe je het samen. Sta je samen voor een mooi eindresultaat bij elke klus die je oppakt. Dat stimuleert en zorgt er niet alleen voor dat je medewerkers tevreden zijn, het zorgt voor commitment en een lager ziekteverzuim. Het zorgt er ook voor dat jij als werkgever goed in die etalage staat en dat jouw medewerkers jou als goede werkgever zullen introduceren in hun netwerk. Bij actief werkzoekenden, maar zeker ook bij latent werkzoekenden. En juist dat is een groep waar in deze veranderde wereld de meeste kansen liggen.”
Meer weten over recruitment, recruitment marketing en de ondersteuning die Recruitment Now jou te bieden heeft? Op de website Recruitment Now vind je er alles over.
Personeel en OrganisatieNijmegen Business