Reflect Glasfilm
16 april 2023
Reflect Glasfilm maakt het verschil op de energierekening
Al sinds 1988 is CEO en raamfoliespecialist Michel Loeffen werkzaam in de raamfoliemarkt. Hij staat daarmee aan de wieg van deze branche. In 1992 startte hij als zelfstandig ondernemer Reflect Glasfilm. Eenendertig jaar later en talloze ontwikkelingen verder binnen de branche, kun je gerust spreken van een totaal andere wereld dan waarin hij ooit begon. Toch blijft Reflect Glasfilm voorop lopen door voortdurend in beweging te zijn. En daar komen de skills van Operationeel Manager Rocher Kruissen om de hoek kijken.
Na enkele omzwervingen, Reflect Glasfilm groeide namelijk al snel uit haar jasje, is het bedrijf sinds 2000 in Malden gevestigd. Het pand is bijzonder: de ronding van de weg waaraan het ligt, zie je terug in de ronde buitenmuren van het gebouw.
Kostenverlagend isolerend raamfolie
Bijzondere locaties komt Reflect Glasfilm ook in de dagelijkse praktijk tegen. Denk bijvoorbeeld aan panden met een gigantisch oppervlakte aan glas, aan afwijkende maten en vormen, of aan prominente gebouwen op zichtlocaties die een visitekaartje zijn voor de plaats van vestiging. “Met ons raamfolie maken we gebouwen beter, efficiënter, voordeliger, constructiever en duurzamer”, vertelt Michel bevlogen. “Zit het goed met de buitengevel, dan is het binnenklimaat in een gebouw veel gemakkelijker en beter te beheersen. Verwarmingen en koelsystemen hoeven dan minder hard te werken, wat daardoor ook minder onderhoud aan de apparatuur vergt en een langere levensduur oplevert.”
Lage energiekosten
Michel vervolgt: “Bij het vervaardigen van raamfolie zijn er nauwelijks energiekosten en helemaal geen onderhoudskosten. Andere energiebesparende oplossingen kósten vaak ook veel energie.” Ter illustratie noemt Michel zonnepanelen, warmtepompen en windturbines. Het vervaardigen ervan gaat gepaard met een enorme uitstoot aan CO2. Het maken van raamfolie kost een fractie aan CO2 ten opzichte van de CO2-besparing die het oplevert. Daardoor is de investering binnen no time terugverdiend. Rocher vult aan: “We maken voor ondernemers inzichtelijk wat het kost, wat het oplevert en hoeveel je CO2-uistoot afneemt.”
Géén onderhoudskosten
Rocher vervolgt: “Bovendien is ons raamfolie onderhoudsvrij en dat gedurende vijftien à twintig jaar. Dat gaat absoluut niet op voor de warmtepomp of zonnepanelen, waar je vaak een onderhouds- en servicecontract bij afsluit.” De 2.500 m2 aan raamfolie die in 2011 is aangebracht bij het hoofdkantoor van een grote zorgverzekeraar zit anno 2023 nog strak op de ramen. Slechts één derde van het folie is langzamerhand aan vervanging toe. Dat deel zit bovendien aan de kant van het station en heeft daardoor enorm veel te verduren en kent dus eigenlijk geen ‘normale’ omstandigheden. Gedurende die jaren heeft Reflect Glasfilm haar producten nóg verder door ontwikkeld, dus de levensduur is alleen maar toegenomen.
Energiedoelstellingen
Over energie gesproken… Rocher krijgt zélf energie van het reilen en zeilen binnen Reflect Glasfilm. Sinds 2019 vullen zijn verfrissende kennis en Michels bestaande ervaring elkaar perfect aan. Begonnen als stagiair en via diverse functies doorgegroeid naar zijn huidige positie, kent Rocher het bedrijf vanuit verschillende perspectieven en daarom door-en-door. “We mogen echt trots zijn op wat we samen hebben bereikt”. En dat sámen omvat tevens een enthousiast en slagvaardig team, ook een dynamische mix van jong en oud. “We hebben de juiste mensen op de juiste plaats om onze doelstellingen te behalen.”
Een energiezuiniger Nederland
Eén van die doelstellingen is Nederland energiezuiniger te maken. Michel: “Daarbij is onze filosofie dat we een eenvoudige oplossing bieden voor veel complexe problemen. En dat voor iedereen: van slachthuis tot koningshuis en alles daar tussenin.” Het eenvoudige van raamfolie zit ’m onder meer in het feit dat er niet geboord, gezaagd of geschroefd hoeft te worden. Het wordt direct aan de buitenkant van het glas geplakt. Reflect Glasfilm hoeft dus niet in het pand te zijn en het proces is nagenoeg geluidloos.
Van dubbel glas naar dubbel duurzaam
Niet alleen is isolerend raamfolie an sich duurzaam, het feit dat het op bestaand glas geplakt wordt, maakt het extra duurzaam. Glas vervangen is minder duurzaam dan een upgrade van bestaand glas. Glas vroegtijdig weggooien omdat het niet helemaal meer aan een norm voldoet is zonde.
Zon- en uv-werende raamfolie
Naast isolerende raamfolie ben je bij Reflect Glasfilm ook aan het juiste adres voor zon- en uv-werende raamfolie, veiligheidsfolie en privacy folie. Rocher: “Daarmee kunnen we alle nadelige gevolgen van glas wegnemen.”
Zon- en uv-werende raamfolie geeft tot wel 91% warmtewering, wat het binnenklimaat altijd aangenaam maakt. Daarnaast zorgt de folie er ook voor dat reflecties en schitteringen, bijvoorbeeld op beeldschermen, tot het verleden behoren.
Zonwerende screens kunnen bovendien kapot waaien, vervuilen, verslijten en onderdelen kunnen het begeven. Al is een pand architectonisch nog zo fraai om te zien, met vervuilde en versleten screens ziet het er maar armoedig uit.
Maatwerk dat altijd past
Waar screens en andere vormen van zonwering vaak op maat gemaakt moeten worden, past raamfolie altijd. Het maakt niet uit welke vorm een ruit heeft, of het vlak of bol loopt, Reflect Glasfilm zorgt dat het folie strak op het glas zit. “We maken het product voor de klant op locatie op maat”, aldus Rocher. “Prijstechnisch is dat natuurlijk voordeliger, ook is raamfolie sneller aangebracht dan dat een screen gemonteerd wordt.”
Licht en zicht
Tenslotte nog een laatste voordeel van raamfolie. Stel jezelf de vraag waarom er glas gebruikt wordt in gebouwen. Dat is voor licht en zicht. Andere vormen van zon- en uv-wering nemen precies die twee dingen weg. En dan hebben we het nog niet eens over de impact die dat op werknemers en andere gebruikers van het gebouw heeft. De nadelen van de zon worden buiten gehouden, de voordelen naar binnen gehaald en dat heeft impact op de energierekening én de mens. Dat werd ook duidelijk in een regionaal ziekenhuis, waar het restaurant weer volop bezocht werd nadat er warmtewerende folie op het glazen dak is aangebracht en de binnentemperatuur met acht graden omlaag ging. Michel: “Het gebeurt geregeld dat we van ondernemers te horen krijgen dat ze ons tien jaar eerder hadden moeten ontdekken. We hopen vaker herkend én erkend te worden.”
Meer weten? Kijk op Reflect Glasfilm. Of connect met Michiel Loeffen en Rocher Kruissen op Linkedin.
Nijmegen BusinessVastgoed