Artikelen
24 april 2015
Reint van der Weerd over de betekenis van netwerken
Reint van der Weerd (39 jaar) startte in 2000 met Van der Weerd Schilder- en Onderhoudsbedrijf. Dat liep eigenlijk vanaf de start goed, omdat Reint van alle markten thuis is en diverse klussen niet alleen durft aan te pakken, maar ze ook tot een goed einde brengt. En omdat hij het belang van netwerken in ging zien, want dat legt geen windeieren. Dan ben je vanzelf een keer aan je derde lustrum toe.
Reint van der Weerd deed veel ervaring op bij verschillende bedrijven voordat hij de stap naar het eigen ondernemerschap zette. “Ik kocht een bus en ging aan de slag. Contacten had ik al, dus de opdrachten stroomden gestaag binnen. Ik groeide en momenteel heb ik altijd twee of drie man aan het werk. De afgelopen drie jaar hebben we onze omzet verdubbeld en dat kan in deze tijden niet elk bedrijf zeggen. Dat heeft er ook mee te maken dat ik lid werd van SJOA en actief ben gaan netwerken. Ik ben er gewoon een keer naar binnen gelopen en dat ging eigenlijk meteen goed. Dat heeft met gunnen te maken, maar het is er ook gewoon gezellig. Ik heb aan de SJOA echt vrienden overgehouden. Ik ben er altijd bij, ook tijdens de skitrips.”
Flexibel
De basis van het succes ligt volgens Reint in hard werken. “Altijd klaar staan voor je klant, ook ’s avonds en in het weekend, je aan je afspraken houden en je flexibel opstellen. Dan krijg je mooie klanten, zoals aannemersbedrijf Bumé. Daarvoor doen we niet alleen schilderwerk, wat ze maar willen. Hetzelfde geldt voor VVE’s, die hebben ook zeer afwisselende opdrachten.” Reint werd ook ingeschakeld bij de verbouwing van het nieuwe pand van Marwin Melis. “Schilderen en grote glaspanelen met doorvalbeveiliging zetten. Daar zat een behoorlijke tijdsdruk op, maar het is allemaal gelukt, binnen zes weken was alles klaar, op tijd en heel belangrijk: Marwin is tevreden.”
Particulieren en bedrijven
Reint werkt voor particulieren en bedrijven. “We zijn niet voor één gat te vangen. Pas hebben we een zeilboot helemaal onder handen genomen, hoe meer facetten van het vak je beheerst, hoe eerder je voor een opdracht wordt gevraagd. Daarnaast zorgen we dat de kosten laag blijven en investeren we alleen wanneer het zin heeft. Doorgroeien is het motto, maar ik blijf voorzichtig. Je weet niet hoe de markt er over tien jaar uit ziet. Ogen en oren open houden, luisteren naar de klantvraag. Daar komt het op neer.”