Artikelen
15 oktober 2014
Remco van Slooten en Eric van den Bogaart over netwerken
Op 1 januari 2006 openden Eric van den Bogaart (accountant) en Remco van Slooten (fiscaal jurist) de deuren van hun accountantskantoor in Cuijk. En vanaf de start werden ze lid van Businessclub JVC, Remco trad zelfs al snel toe tot het bestuur. “Omdat we ons terdege realiseerden dat een goede dienstverlening de basis is voor groei van een startend bedrijf, maar ook dat de wereld wel moet weten dat je er bent. Dus moet je je gezicht laten zien, want dat werkt.”
Met die dienstverlening zat het wel snor, omdat beiden hun sporen bij grote kantoren hadden verdiend. “We kozen bewust voor MKB-klanten en voor direct 1 op1 contact met de ondernemer. Hij doet altijd zaken met Eric of mij, in een kwaliteit die echt niet onderdoet voor grote kantoren. In een aanpak die toekomstgericht is, die met de ondernemer vooruit kijkt, in begrijpelijke taal, in een transparante prijsstelling. En we bestormden de markt met een succesvolle marketingcampagne.”
Eric en Remco kozen voor een zichtbaar kantoor aan de Grotestraat in Cuijk en ze sloten zich aan bij netwerkclubs. Ze gingen ook zelf maandelijkse ontbijtbijeenkomsten organiseren, de zogeheten zoldersessies, kleinschalig, maar heel doelgericht. Het werkte, ze groeiden.”
JVC
Volgens Remco en Eric vergroot je door je bij netwerkclubs aan te sluiten vanzelf je naamsbekendheid. “En je ontmoet potentiële relaties in een andere setting. En met bestaande relaties kun je even bijpraten of een informele vraag beantwoorden. Er komt altijd wel iemand naar je toe die je vraagt of je even hebt. Dat is praktisch, je hebt contact, de ondernemer krijgt meteen een antwoord.” Netwerken is volgens Remco en Eric niet alleen uitgevonden voor dienstverleners. Het is voor iedereen van belang zijn gezicht te laten zien, van gedachten te wisselen met andere ondernemers. “Bij JVC hebben ze dat goed voor elkaar.
De sfeer is er een van ‘doe maar gewoon’, het is laagdrempelig en ze organiseren goede activiteiten. Bovendien geven ze leden altijd het gevoel dat ze van harte welkom zijn, er zijn geen kliekjes. Iedereen telt en men is blij met je lidmaatschap. Daar voelen wij ons als kantoor goed bij, laagdrempelig en een warm welkom voor iedereen.”
Lokale ondernemers
Volgens Eric en Remco is het niet meer dan normaal dat je als ondernemer iets terugdoet voor de omgeving waarin je opereert. “Het lidmaatschap van JVC is voor ons bewezen succesvol, maar ook die MVO-component vinden we belangrijk. Het hoort er gewoon bij.” Dat wil niet zeggen dat de opdrachten vanzelf komen aanwaaien. “Je moet er natuurlijk wel iets voor doen, de clubactiviteiten bezoeken, contacten leggen en zo al spelenderwijs je netwerk vergroten. Dan kunnen die nieuwe contacten op enig moment je relatie worden. Als je ze nooit had ontmoet weet je zeker dat je ze nooit als relatie had gekregen. Zo simpel ligt het.”