Artikelen
15 juni 2021
Reorganiseren?
Heeft uw onderneming het afgelopen jaar verandering doorgemaakt? Geraakt door de coronacrisis bent u als ondernemer waarschijnlijk creatief geweest en heeft u daadkrachtig moeten handelen. U heeft ten aanzien van uw medewerkers ongetwijfeld maatregelen genomen om kosten te besparen. U verlengde bijvoorbeeld arbeidsovereenkomsten niet, u riep oproepkrachten niet meer op of u besteedde werkzaamheden uit. Hierdoor kan uw interne bedrijfsvoering en ondernemingsstrategie zijn aangepast. Mogelijk zelfs blijvend. In dat geval kunt u een reorganisatie overwegen. Ik leg u uit hoe dat zit.
In de praktijk merk ik dat ondernemers bij het woord ‘reorganisatie’ vaak denken dat de financiële situatie van hun onderneming zodanig penibel moet zijn dat deze nog net niet in staat van faillissement verkeert. Dat beeld klopt niet. Een reorganisatie kan op basis van méér redenen dan alleen een slechte financiële situatie. Om verschillende bedrijfseconomische redenen kunnen binnen uw onderneming functies vervallen. Bijvoorbeeld vanwege ‘organisatorische veranderingen’. Zo’n organisatorische verandering is bijvoorbeeld een gewijzigde interne bedrijfsvoering en ondernemingsstrategie als gevolg van de coronacrisis. Vaak zijn er bij een reorganisatie binnen een onderneming overigens meerdere bedrijfseconomische redenen aan de orde. Zoals een combinatie van organisatorische veranderingen met werkvermindering of met een slechter wordende financiële situatie.
Misschien wilt u na de coronacrisis bepaalde ondernemingsactiviteiten blijvend stilleggen of werkzaamheden blijven uitbesteden. Of is u gebleken dat de herverdeling van werkzaamheden, taken of verantwoordelijkheden over uw medewerkers voordelig is voor uw onderneming. U wilt een zo efficiënt mogelijke bedrijfsvoering. Door de gewijzigde interne bedrijfsvoering en ondernemingsstrategie kan een herindeling en verval van functies onvermijdelijk zijn. Een legitieme reden om te reorganiseren.
U moet zich realiseren dat u als ondernemer een bepaalde beleidsvrijheid heeft om u onderneming in te richten zoals u dat wilt. En dat de wet u mogelijkheden biedt om dit te realiseren.
Herkent u zich in bovenstaande? Maar weet u niet weet welke stappen u moet nemen? Laat u dan vooral informeren en verken uw opties. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Ik spar graag een keer met u over de situatie binnen uw onderneming. U kunt mij via onderstaande gegevens bereiken.
Pauline Nijboer
Advocaat Arbeidsrecht
06 30 47 13 96
p.nijboer@stellicher.nl
Meer weten? Kijk op Stellicher.
Arnhem Business