Artikelen
11 augustus 2020
ReSnap: in korte tijd van innovatieve start-up naar wereldspeler
Onze regio kent tal van innovatieve ondernemingen. Het zijn sterke, internationale spelers, maar nog niet iedereen in de eigen regio heeft ze ontdekt. Met vijftig procent van de omzet afkomstig uit Amerika is ReSnap een goed voorbeeld. Co-founder Erik-Jan Schreurs vertelt hoe het bedrijf in fotoproducten al snel werd opgemerkt door Albelli en door de gigant werd overgenomen. Maar mét behoud van de Nijmeegse locatie, het voltallige team en de eigen identiteit. Dat doet vermoeden dat hier iets bijzonders speelt…
ReSnap: in korte tijd van innovatieve start-up naar wereldspeler “Zeven jaar geleden richtten Thomas Beguin, Luc Hendriks, Joachim den Hertog en ik ReSnap op. We herkenden de frustratie van velen bij het online maken van een fotoboek: het duurt úren! ‘Dat moet ook met één klik op de knop kunnen’, vonden we. Destijds zou Hyves stoppen en kwam Facebook enorm in opkomst. Al snel maakten we het mogelijk om zeer eenvoudig en razendsnel (binnen een minuut, red.) een fotoboek te maken van je social media foto’s. Dat sloeg aan en we besloten het concept ook te ontwikkelen voor je normale foto’s, die je maakt met je mobiele telefoon of fotocamera.”
UPLOAD FOTO’S, HET BOEK ONTSTAAT VANZELF…
Van begin af aan onderscheidt ReSnap zich van concurrerende partijen als het op snelheid en gemak aankomt. Erik-Jan: “Het selecteren van foto’s is een subjectief proces. Middels AI (Artificial Intelligence) worden niet alleen foto’s gekozen die van goede kwaliteit zijn, ook worden foto’s geselecteerd die in het verhaal van het fotoboek passen. Die selectie wordt gebaseerd op het keuzegedrag van de consument. Doordat een consument selecteert en wijzigingen in selecties aanbrengt, léért het programma.” Het is daardoor in staat om foto’s met emotionele waarde te herkennen, verdubbelingen te detecteren, foto’s binnen bepaalde thema’s te groeperen en de layout van het fotoboek perfect aan te laten sluiten bij de beeldoriëntatie (staand of liggend beeldmateriaal). Ieder ontwerp is bovendien volledig te customizen of op wat voor manier ook aan te passen.
EXPLOSIEVE GROEI
Het aanbod van ReSnap sloot perfect aan bij de op snelheid en gemak gerichte Amerikaanse markt en zorgde voor een explosieve groei van het jonge Nijmeegse bedrijf. Dat viel niet alleen de consument op. In 2017 werd ReSnap overgenomen door Albelli, één van Europees grootste leveranciers van fotoproducten. Maar ReSnap bleef ook gewoon ReSnap. Het eigen team en opgebouwde netwerk zijn behouden gebleven. Nog altijd is de universiteit een bron van kennis en talentvolle nieuwe medewerkers. ReSnap blijft innoveren en is altijd op zoek naar nieuw talent!
Meer weten? Kijk op Resnap.
Arnhem Business