Artikelen
22 oktober 2020
‘Samen bouwen we aan ANAC’
Sinds een jaar waait er een frisse wind bij ANAC Carwash. Het nieuwe managementteam heeft een nieuwe koers ingezet, waarbij de glimlach van klanten en medewerkers te allen tijde centraal staat. Innovaties zijn er ook: met de introductie van de brandstofsoort Blauwe Diesel zet het bedrijf zich in voor het milieu. CEO Cristel Hodes vertelt hoe de missie ‘a great place to shine’ in de praktijk gebracht wordt.
‘Even langs de ANAC’: wie kent het niet in Nijmegen en omstreken? Het familiebedrijf, dat al tachtig jaar bestaat, begon oorspronkelijk als boerenbedrijf. Een tankpomp voor de deur bracht daar in de jaren zestig verandering in. In de loop der jaren groeide ANAC uit tot een grote speler met wasstraten, tankstations, een bakery en selfstorage. Het bedrijf is te vinden op maar liefst tien plekken in Nederland en vier locaties in België.
HERIJKING
Anno 2020 heeft ANAC flinke stappen gezet qua ontwikkeling. Cristel Hodes, die in 2019 aantrad als CEO, vertelt: “Onze eigenaar Lex Peters was toe aan een herijking, hij wilde de koers van ANAC opnieuw bekijken nadat zijn broer René met pensioen ging. Er kwam een nieuw managementteam en samen zijn we gaan kijken hoe we de producten en diensten meer konden laten aansluiten op onze missie. Alles wat we doen, willen we naar een nog hoger level brengen. Om dat te bereiken hebben we vier kernwaarden gekozen: KIES, oftewel Klantgericht, Innovatief, Eerlijk en Samen. Die dragen we intern en extern actief uit.”
MAKKELIJK MAKEN
De missie draait om ‘shinen’ en in de meest letterlijke zin betreft dat natuurlijk de auto’s. Het wassen van auto’s is dan ook nog steeds de voornaamste dienst van ANAC. Het draait om meer dan een schone auto, de hele beleving moet kloppen. “Ten eerste is iedereen altijd welkom. We zien onze klanten als gasten. We willen het hen zo makkelijk mogelijk maken en zijn volop aan het digitaliseren. Als iemand bijvoorbeeld een abonnement neemt, kan hij door middel van kentekenregistratie zo doorrijden. Mensen kunnen contactloos of met Apple Pay betalen, sinds kort ook in onze wasboxen. En dankzij de interieurbaan (in Nijmegen en op drie andere locaties) wordt de auto van buiten én binnen piekfijn schoon.”
“ In de carwash recyclen we tot tachtig procent van het water”
BLAUWE DIESEL
Innoveren hoort bij ontwikkelen. Daarom is ANAC Nijmegen sinds kort officieel aanbieder van Blauwe Diesel 30/HVO. Deze duurzame brandstof bestaat uit een goede kwaliteit fossiele diesel in combinatie met Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Het gebruik hiervan leidt tot een CO2-reductie tot dertig procent en is geschikt voor alle typen dieselmotoren, winterbestendig, emissie- en fossielarm, biologisch afbreekbaar en leidt tot minder AdBlue-verbruik.
Naast de duurzame brandstof treft ANAC nog meer maatregelen die bijdragen aan een beter milieu. Cristel vertelt: “De bronnen die onze planeet te bieden heeft, zijn niet oneindig. We vinden het belangrijk om een steentje bij te dragen. In de carwash recyclen we tot tachtig procent van het water. We kijken naar meer mogelijkheden om te verduurzamen.”
CLUB
Sinds corona de kop opstak, heeft het ANAC-team er alles aan gedaan om de veiligheid van klanten en medewerkers te waarborgen. “Er zijn veiligheidsvoorschriften geïmplementeerd, de shop bij het tankstation is aangepast en de interieurbaan was tijdelijk gesloten. We houden de ontwikkelingen en regelgeving nauwlettend in de gaten en anticiperen daarop.” Het virus heeft alle plannen en positieve ontwikkelingen niet in de war geschopt, zegt Cristel. “We blijven innoveren en professionaliseren. Dat doen we met een leuke club mensen, waarmee we samen bouwen aan ANAC. Dat gevoel van het familiebedrijf is er nog steeds. Wij mogen trots zijn op onze mensen die ook in de onzekere periode voor ANAC klaar hebben gestaan!”
Meer weten? Kijk op ANAC.
Nijmegen Business