Actieplan Binnenstad
5 augustus 2021
‘Samen maken we de binnenstad veelzijdiger en veerkrachtiger’
De binnenstad is voor veel Nijmegenaren en bezoekers hét visitekaartje van de stad. Om dat zo te houden, is met inbreng van onder meer ondernemers en bewoners het Actieplan Binnenstad gemaakt.
“Binnensteden hebben overal te maken met blijvende verandering”, vertelt Monique Esselbrugge, wethouder van onder meer Economie, Binnenstad & Toerisme en Citymarketing. “Als bestuurlijk trekker van de themagroep Vitale Binnensteden van het netwerk van 40 grote en middelgrote Nederlandse steden, de G40, krijg ik die signalen uit het hele land. De gevolgen van de coronamaatregelen spelen daar een grote rol in, maar ook vóór corona zagen we al dat de mix van functies in het centrum anders wordt. Daarom werken we in Nijmegen samen met ondernemers, bewoners, vastgoedeigenaren en bezoekers aan een toekomstbestendige, veerkrachtige binnenstad. Op die manier ontstaan betere plannen die praktisch toepasbaar zijn en waar alle betrokkenen zich eigenaar van voelen. Ook organisaties als het Huis voor de Binnenstad zijn daarbij betrokken. Dat heeft geleid tot een Actieplan Binnenstad waarvoor maar liefst 450 ideeën zijn opgehaald. Dat geeft aan dat de betrokkenheid van alle partijen groot is. Ons actieplan heet dus wat mij betreft terecht ‘Een cadeau aan de stad, vóór de stad, dóór de stad’.”
Sterke binnenstad
“Alle partijen willen met dit actieplan bijdragen aan economisch herstel na corona én werken aan een toekomstbestendige binnenstad. Dat is hard nodig. We weten weliswaar uit onderzoeken dat de verschillen tussen ondernemers soms groot zijn als het gaat om de impact van corona, maar belangrijke sectoren voor de binnenstad zoals retail, horeca, cultuur of evenementen hebben het zwaar. Dat veel ondernemers toch volhouden, is te danken aan de landelijke en lokale steunpakketten, maar zeker ook aan doorzettingsvermogen en creativiteit bij ondernemers”, zegt Esselbrugge. “Voor duurzaam herstel moeten we vooruit denken, want de binnenstad is – ook los van corona – steeds in verandering. Nieuwe manieren van winkelen, leven, consumeren, werken of wonen beïnvloeden hoe het hart van onze stad eruit ziet en functioneert. Denk bijvoorbeeld aan het transformatieproces van place to buy naar place to be. We moeten samen kijken hoe dat kan worden omgezet in een krachtige aanvulling op de klassieke retail en horeca-functie. Heel belangrijk is de juiste mix en een integraal verhaal waarin balans tussen winkels, horeca en terrassen, wonen, cultuur en groen centraal staat. In het actieplan kijken we vanuit al die brillen waar de kansen liggen. Denk aan meer bijzonder eten, speciale winkels of kleinschalige werkplekken, maar ook aan meer cultuur en beleving van de historie. In het actieplan staan nog meer concrete acties zoals verbeterde looproutes in het centrum, meer groen en ontmoetingsplekken in de stad, het verbeteren van de uitstraling van panden, extra ondersteuning voor en door ondernemers, aandacht voor ‘support your locals’ en een herstelmanager horeca.”
Bruisend Nijmegen
“Het actieplan is een cadeau van en vóór al die mensen die van de Nijmeegse binnenstad houden. Het zijn acties uit het hart vóór het hart van onze stad. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de binnenstad weer snel de plek wordt en blijft waar inwoners, ondernemers, toeristen en andere bezoekers Nijmegen als bruisende stad beleven.”
Kijk op www.nijmegen.nl voor het Actieplan Binnenstad en doe mee!
Nijmegen Business