A12 Personeelsdiensten
26 april 2023
Samen op Champions League-niveau spelen én plezier maken
Intermediair A12 Personeelsdiensten, gesitueerd aan – hoe kan het ook anders – de A12, viert in 2023 haar 15-jarig jubileum. Het bedrijf helpt organisaties in de transport, logistiek en Grond-, Weg en Waterbouw aan de juiste kandidaten, die zowel flexibel als in vast dienstverband aan het werk gaan. Algemeen Directeur Frank Huijink en Operationeel Directeur Shu Fun Tang nemen ons mee in het verhaal van A12.
Binnen de sectoren waar A12 Personeelsdiensten zich op richt, gebeurt het regelmatig dat een tijdelijke of vaste klus niet kan worden ingevuld met het eigen personeel. Juist in deze situaties komt de toegevoegde waarde van A12 naar boven. Vanuit een brede pool aan gekwalifi ceerde mensen, met allemaal hun eigen ervaring en expertisegebied, vindt de bemiddelaar uit Duiven de juiste mensen voor de klus. Bovendien is de bedrijfsvoering van het bedrijf volledig gericht op het bieden van gelijke kansen. Iedereen heeft dezelfde kans op werk, ongeacht geslacht, afkomst, geloof of etniciteit. Als je iets graag wil, dan helpt A12 om je doel te bereiken!
Flexibiliteit, diversiteit en lange dienstverbanden
Volgens Frank wordt A12 nog weleens gezien als een uitzendbureau voor transport en logistiek. Niet altijd terecht, zo stelt hij: “We zijn geen doorloopkantoor met dagwerk, maar bieden vooral langere dienstverbanden en vaste banen. Mensen kunnen lang bij ons blijven hangen, soms wel 10 – 15 jaar.” Het aanbod van A12 is fl exibel en divers. Mensen kunnen aangeven welke diensten ze willen draaien en wanneer ze vrij willen zijn. Alles is bespreekbaar. Frank voegt lachend toe: “En de betalingen zijn altijd op tijd, ook niet onbelangrijk. Shu Fun: “We praten hier niet over uitzendkrachten, maar over fl ex-collega’s. Iedereen is gelijk en draagt zijn steentje bij. We luisteren naar onze (potentiële) collega’s en opdrachtgevers, zij staan voor ons altijd centraal! Zo weten we precies waar de werkzoekenden én de werkgevers naar op zoek zijn. Bovendien vragen we standaard aan de medewerkers wat ze het leukste vinden om te doen.”
A12 opleidingsprogramma
Frank: “We geloven in de lange termijn. Als je mensen laat doen wat ze willen doen, dan leidt dat tot een lange, constructieve samenwerking. Hier ben je de regisseur van je werk, je bepaalt zelf hoe dit eruitziet. Dat leidt vanzelf tot nieuwe inzichten en ideeën, dit geldt voor onszelf trouwens ook.” A12 stimuleert mensen om ‘out of the box’ te denken. Shu Fun stelt dat ze er zo tijdens een gesprek regelmatig achter komen dat mensen hele andere latente behoeftes hebben. Soms belanden ze daardoor via een kleine omweg bij de baan die het beste past. Frank: “Sinds 2019 hebben we de beschikking over onze eigen voertuigen: een vrachtwagen met aanhanger voor het C(E)-rijbewijs en een personenauto voor het B-rijbewijs. Die behoefte ontstond omdat we niet meer afhankelijk van rijscholen wilden zijn. Nu zijn we eigen regisseur en kunnen kandidaten al zeer snel starten met de theorie en praktijklessen.” Shu Fun: “We willen groeien in kwaliteit en we dragen op deze manier bij aan het tekort aan beroepschauff eurs.” Frank: “In plaats van extern te recruiten, werven we nu dus ook voor ons eigen opleidingsbedrijf.”
Niet alleen de handjes, maar strategisch samenwerken
Volgens Shu Fun was je voorheen een goede chauff eur als je technisch goed kon rijden. Tegenwoordig ligt de nadruk vooral op andere zaken, zoals representativiteit, digitalisering, communicatieve vaardigheden en regelgeving. Bovendien maken steeds meer chauff eurs de stap naar 3 -of 4-daagse werkweken. “Dit stemmen we altijd af met onze opdrachtgevers, en we kijken vooral naar wat wél kan.” Frank vult aan: “We bieden een fl exibele schil die steeds belangrijker wordt. Zo kunnen we snel op- en af schalen en weerleggen we de risico’s ten aanzien van vaste dienstverbanden. We bieden niet alleen de handjes, maar willen echt een partner zijn. Daarbij zijn we 24/7 bereikbaar en gaan we altijd op zoek naar een oplossing voor onze klanten.” Shu Fun stelt dat A12 haar opdrachtgevers ontzorgt, bijvoorbeeld door het overnemen van de planning. De klant hoeft zich daardoor alleen maar bezig te houden met zijn eigen business. “We kijken daarbij samen met onze opdrachtgever naar de toekomst en denken mee met hun HR-beleid. Logistiek medewerkers kunnen bijvoorbeeld bij ons hun opleiding volgen, voordat ze starten bij hun nieuwe werkgever. Dit soort samenwerkingsverbanden op HR-gebied wordt steeds belangrijker.”
Terugblikken en vooruitkijken
Frank: “Toen ik in 2008 met dit bedrijf startt e, op een klein kantoor in Babberich, zaten we midden in de fi nanciële crisis. Er was destijds een overschot aan werkzoekende mensen. Nu – 15 jaar later – is de markt totaal anders. De werknemer van nu stelt andere eisen aan zijn leven en zijn werk. Tegenwoordig is het is meer werken om te leven en niet zozeer om te overleven.” Sinds 2008 is er volgens Frank veel veranderd. Mensen willen tegenwoordig meer digitaal doen en hebben minder behoefte om elkaar fysiek te ontmoeten. “Natuurlijk zijn we digitaal en een commercieel bedrijf, we hechten er echter nog steeds veel waarde aan om elkaar ook live te zien. We organiseren uitjes en willen een kantoor zijn waar je binnen komt lopen als je ergens mee zit. Het klopje op de schouder, gewoon ff lachen: we vinden het belangrijk dat iedereen hier gezelligheid ervaart. Mensen zoeken altijd connectie, een basis waar ze op terug kunnen vallen. Dat willen we hen hier bieden.
Meer weten? Kijk op A12 Personeelsdiensten.
Shu Fun Tang en Frank Huijink