Artikelen
23 maart 2021
Schoon is bij Nederrijn Schoonmaak bijzonder schoon
“Al ruim veertig jaar staat Nederrijn voor gewoon goed schoon. Hiermee bedoelen wij, dat wij de nadruk leggen op onze hoofdtaak: schoonmaken. Dat klink heel vanzelfsprekend en normaal, maar wij realiseren ons dat dat heel bijzonder is.” Zo luidt de introductie op de website van Nederrijn Schoonmaak. Daarmee is geen woord teveel gezegd. Nederrijn Schoonmaak is te typeren als down to earth. Wat direct opvalt, is de no nonsense houding van het schoonmaakbedrijf. Er wordt niet breed uitgemeten hoe geweldig men is. De praktijkervaring van legio tevreden medewerkers en klanten spreekt wat dat betreft boekdelen.
ORGANISATIE
Per 1 januari heeft Willem Jansen Verplanke het stokje van operationeel directeur overgedragen aan Jasper Koetsier. Willem blijft in 2021 nog werkzaam op het gebied van relatiebeheer en ondersteunende taken bij Europese aanbestedingen. Jasper is al meer dan 12 jaar werkzaam als operationeel manager en dus uit ‘eigen kweek’ doorgegroeid. Chantal Bruil (mede-eigenaar en directeur P&O) en Toine Arts (mede-eigenaar en financieel directeur) maken de driekoppige directie compleet.
BIJZONDER SCHOON IS MENSENWERK
Nederrijn stelt hun schoonmaakmedewerker centraal. Schoonmakers gaan vaak ‘onzichtbaar’ te werk: ze komen voordat of nadat gebruikers van een gebouw aanwezig zijn. Chantal: “Wij staan letterlijk achter onze schoonmaakmedewerkers. Juist hen zetten we in het zonnetje, omdat zíj het werk uitvoeren.” Toine: “Meer dan de helft van de rayonleiders, voormannen en-vrouwen begon als schoonmaker bij Nederrijn. Zij begrijpen waarom bepaalde zaken op een specifieke manier gedaan worden.” Jasper voegt hier nog aan toe: “De aandacht voor de mens zit sterk verankerd in onze organisatie. Dat onze medewerkers zich gelukkig en gewaardeerd voelen, toont zich in een laag personeelsverloop. Als je medewerkers tevreden zijn, zijn er alleen maar winnaars.”
ZORGLABEL
Nederrijn is een regionaal schoonmaakbedrijf, actief in met name Gelderland en Noord-Brabant. Al jaren heeft Nederrijn prachtige zorggerelateerde klanten weten te binden. In 2021 kiest Nederrijn bewust de zorg als speerpunt. Klanten in de zorg behoeven specifieke aandacht. Concreet houdt dit in, dat Nederrijn in 2021 een zorglabel in de markt gaat zetten. Coronavirus of geen coronavirus, de schoonmaak moet altijd doorgaan.
THE NEXT LEVEL
Het coronavirus heeft effect op de hele samenleving. Jasper: “Door de coronapandemie is het schoonmaakvak niet langer onderbelicht, maar staat het juist volop in de spotlights. Zelfs Mark Rutte bedankte in een van zijn toespraken expliciet de schoonmakers.” Klanten vragen ten tijde van COVID-19 om een flexibele werkwijze met betrekking tot schoonmaken. Die flexibiliteit, dat is nou juist de grote kracht van Nederrijn. “Wij scholen onze schoonmakers voortdurend bij en zij ontvangen indien nodig begeleiding, om aan alle benodigde certificeringen te voldoen. Dat is onze verantwoordelijkheid, en het geeft onze medewerkers zelfvertrouwen”, aldus Chantal.
Meer weten? Kijk op Nederrijn Schoonmaak.