Artikelen
18 januari 2016
‘Service is geen afdeling maar een mentaliteit’
De afgelopen jaren is er veel gebeurd in autoland. De marges staan onder druk, daarnaast zitten we al jaren in een dalende markt. Meer merken voeren leek een oplossing, maar het blijkt in de praktijk toch complex te zijn om voor al die merken echt alles uitmuntend te doen, én om de perfecte merkbeleving te creëren. En als je één product neemt, waar het om beleving draait, dan is het wel de auto.
Een koerswijziging voor Motorhuis Nijmegen kon daarom niet uitblijven. Juist daarom kiest Motorhuis voor de vestiging in Nijmegen een andere koers, meer focus op onze belangrijke merken Opel en Citroën.
Wim van Schaik en Bob Willemsen
Sterke merken
Motorhuis is onderdeel van de Spui-groep, één van de grotere spelers op het gebied van automotive in Nederland. De verschillende gespecialiseerde business units die onder de Spuigroep vallen, zijn actief op alle terreinen die met mobiliteit te maken hebben, te weten Motorhuis, Boedelbak, Europcar, Multilease, Multirent en ABM Benzinepompen. De 13 showrooms van Motorhuis waren in 2015 samen goed voor de verkoop van 8.000 nieuwe auto’s en 7.430 gebruikte auto’s. Daarnaast telt Motorhuis 16 service vestigingen.
Focus
Motorhuis Nijmegen heeft een kleur-rijke historie. Vestigingsmanager Bob Willemsen vertelt: “Fusies, verhuizingen, nieuwe naamgevingen, directiewisselingen: het was de afgelopen jaren verandering op verandering. Je kunt pas veranderen als je verandert. Het tij is gekeerd door focus. We hebben afscheid genomen van de merken Mazda en Hyundai en daarmee gelijktijdig van elf personeelsleden. Deze zijn overgedragen aan Oostendorp Auto. Wij concentreren ons op de volumemerken Citroën en Opel. Hiervan hebben we de kennis en de knowhow. De snel veranderende innovatieve techniek van auto’s vraagt om specialisatie. Elke medewerker is een schakel in de kwaliteit die we leveren. Training en opleiding krijgen meer aandacht. Denken vanuit het gemak van de klant is weer de basis, klanttevredenheid is leidend.”
Mobiliteit
Wim van Schaik, accountmanager bedrijfswagens van Motorhuis Nijmegen: “De aansturing geschiedde voorheen vanuit het hoofdkantoor. Met de aanstelling van Bob is er weer ‘een vent op de tent’. We hebben hierdoor op de vestiging beslissingsbevoegdheid waardoor we keuzes kunnen maken die passen bij onze klanten en we autonomer kunnen werken. Mobiliteit is belangrijk voor onze zakelijke klanten. Met de auto wordt geld verdiend, die moet dus rijden. Korte wachttijden, snelle diagnose en vervangend vervoer zijn essentieel. We gaan naar de klant toe voor bijvoorbeeld het maken van offertes, het tekenen van contracten, of voor het maken van een mobiliteitsscan. Kostbare tijd wordt niet verspild.”
Zakelijke toppers
De showroom van Motorhuis Nijmegen is licht en ruim van opzet. Wim: “We hebben elk model van Opel en Citroën in de showroom staan, dit geldt óók voor bedrijfswagens. Ik noem eens wat op. De Opel Astra is zakelijk een topper met fantastische rijkwaliteiten. De nieuwe Opel Vivaro is landelijk een enorm succes. Binnen het Citroën merkenpallet is de C4 Cactus met zijn eigenzinnige uiterlijk een uitstekende auto. De elegante en gedurfde DS line biedt de zakelijke rijder comfort en veiligheid. In mei/juni komt de nieuwe Citroën Jumpy, deze bestelauto is één van de beste in zijn segment voor wat betreft het brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Daarnaast hebben we zo’n 200 occasions, zowel personen- als bedrijfswagens van alle merken binnen staan.” Bob: “Binnenkort opent Europcar in de showroom van Motorhuis een merkonafhankelijk verhuurpunt. Mobiliteit van autorijdend Nijmegen en omstreken is hierdoor gegarandeerd.”
Een klant komt altijd van rechts, zeker bij Motorhuis Nijmegen met deze servicegerichte aanpak. Wees meer dan welkom!
Nijmegen Business