ALMN
18 juni 2024
Simone over de mobiliteitsmarkt ontwikkelingen
Herken je mij nog? Vorige editie kon je mij zien op de cover van de Arnhem Business en heb ik je meer verteld over ALMN. De leasemaatschappij waar ik als Accountmanager onze mobiliteitsproducten in de markt mag zetten. Deze keer informeer ik je graag over de ontwikkelingen die spelen in de mobiliteitsmarkt. Want dat zijn er behoorlijk wat!
Zero-emissiezone Arnhem
Laten we dicht bij huis beginnen. De zero-emissiezone in Arnhem. Deze wordt vanaf 1 juni 2026 ingevoerd. In de basis houdt dit in dat bestelbussen die vanaf 1-1-2025 op kenteken zijn gezet, zero-emissie (elektrisch/waterstof) aangedreven moeten zijn om deze zone in te mogen. Toch is er t/m 2027 een overgangsregeling. Dan hebben bussen met minimaal Euroklasse/label 6 ook toegang tot de zero-emissiezones. Of jouw bus hieraan voldoet check je snel op kentekencheck.nl.
Inmiddels hebben 29 gemeentes het besluit genomen om een zero-emissiezone in te voeren. In Nijmegen en Apeldoorn gaat dit bijvoorbeeld al op 1 januari 2025 gelden. Hoe ga jij hiermee om? Beschik je al over elektrische bussen? Of zijn er andere oplossingen?
Motorrijtuigenbelasting korting elektrische auto’s
Vandaag de dag is het nog zo dat je als bezitter van een elektrische personenauto geen motorrijtuigenbelasting betaalt. Vanaf 2025 zou je nog 75% korting krijgen en vanaf 2026 zou de korting helemaal vervallen. Nu is er goed nieuws! Je kunt namelijk langer genieten van het belastingvoordeel. Vanaf 2026 is de korting nog 40% en vanaf 2029 nog 35%. Pas vanaf 2031 komt de korting geheel te vervallen.
Is een plug-in hybride nog aantrekkelijk?
Het kabinet doet er alles aan om Nederland te laten kiezen voor een emissieloze auto. Dat betekent dus dat plug-in hybrides (PHEV’s) niet gestimuleerd worden zoals een elektrische (of waterstof) auto. Vanaf 2025 wordt een PHEV duurder door nieuwe CO2-regels waarmee de werkelijke uitstoot dichter wordt benaderd. Oftewel de Euro 6e-bis. Hierdoor kan het BPM-voordeel gaan verdwijnen maar dit is nog niet zeker. Het effect van deze nieuwe rekenmethode varieert sterk per model. Hoe dit precies in elkaar steekt kom ik je graag uitleggen met een kop koffie. Een PHEV kan namelijk nog steeds een goede keuze zijn!
De hersenkraker van dit jaar
Bestelbussen op fossiele brandstof in je wagenpark? Dan ontkom je er niet aan om dit jaar goed na te denken over bepaalde keuzes. Zoals eerder genoemd moet je rekening houden met de zero-emissiezones, maar daarbij komt ook nog het afschaffen van de vrijstelling BPM op bestelauto’s. Vanaf 2025 betaal je als ondernemer, net zoals bij een personenauto, BPM. Alléén voor emissieloze bestelauto’s blijft de vrijstelling gelden. Het is dus zeker het overwegen waard om jouw bussen op fossiele brandstof vroegtijdig te vervangen.
Nu ken je een aantal belangrijke onderwerpen die spelen binnen de mobiliteitsmarkt. Heb je vragen of wil je advies over de beste mobiliteitsoplossing voor jouw organisatie? Dan kom ik graag bij je langs. Tot snel!