Artikelen
28 februari 2014
Slaapsfeer Beers 25 jaar
Als je met je bedrijf het 25-jarig jubileum kunt vieren weet je zeker dat je ergens iets goed doet. Dat geldt zeker voor Chantal en Frits Treffers van Slaapsfeer in Beers. Beers? Ja, onder de rook van Cuijk. Bezoekers komen dus gericht op bezoek, blijkbaar vinden ze de trip meer dan waard. “En dat is het ook”, vertelt Frits. “Er is ons alles aan gelegen klanten tevreden te stellen, met een fantastisch productaanbod, de service en de kwaliteit die bij een familiebedrijf hoort en dat tegen een concurrerende prijs. Dat werkt blijkbaar.”
Slaapsfeer ging in 1989 van start als een initiatief van Jan en Gonny van den Hoogen. Zij kwamen uit Langenboom en hadden ervaring in de meubelindustrie. “Ze maakten er een prachtzaak van, je kunt niet zo lang bestaan als je niet iets hebt te bieden”, vertelt Frits.
“Ik was handelsagent voor een Belgische matrassenfabrikant en zo kwam ik ook in contact met Jan en Gonny. Er ontstond een vertrouwensrelatie, daarom vertelde ik Jan dat ik met het plan rondliep zelf een matrassenfabriek te starten. ‘Als je dat doet word ik je eerste klant’, zei Jan. Ik huurde een oude varkensschuur en ging van start. Overdag deed ik mijn werk als agent, ’s avonds en in de weekends maakten we matrassen. Dat ging zo goed dat we naar een grotere locatie in Wijchen verhuisden. We maken tegenwoordig met dertien mensen matrassen en bedden onder het merk Softline.”
Koop
Jan van den Hoogen hield woord, hij werd klant en met hem vele anderen. “Ik bezocht hen vaak en ik vertelde een keer tussen neus en lippen dat als ze een keer wilden verkopen, ze aan ons moesten denken. Die boodschap daalde in, op 1 juli 2008 namen Chantal en ik Slaapsfeer over. We namen ook de visie op ondernemen van Jan en Gonny over, daarbij draait alles om vertrouwen naar je klanten, om kwaliteit en service. De zaak zelf hebben we in de loop der jaren grondig verbouwd, vernieuwd, gemoderniseerd, daar moesten Jan en Gonny even aan wennen, maar inmiddels zijn ze net zo enthousiast als wij. Onze aanpak werkt, we hebben een uitstekend 2013 gedraaid en op dit moment zitten we in de procedure om twee nieuwe medewerkers aan te nemen.” Frits spart nog regelmatig met Jan en Gonny. “Er is een waardevolle vriendschap uit ontstaan, dat heeft ook met onze zelfde visie op zakendoen te maken.”
Visie
Natuurlijk is er in de wereld van bedden en matrassen veel concurrentie, met name ook van prijsvechters. “Wij richten ons op de klanten die waarde hechten aan zaken als betrouwbaarheid, advies en service. Natuurlijk is onze prijs concurrerend, maar we bieden er meer voor. Ik merk dat de consument juist in deze tijd steeds meer waarde gaat hechten aan de eigenschappen die bij een familiebedrijf horen: een man een man, een woord een woord, en afspraak is afspraak. Bij een filiaalbedrijf is een koop niet meer dan een kassahandeling, bij ons is het de start van een hopelijk lange relatie. Daar investeren we in. Ook in onze medewerkers die zich in dat verkoopconcept op hun gemak voelen, die zich willen ontwikkelen en daarom opleidingen volgen. Die kennis van zaken hebben en de tijd willen nemen om klanten van het juiste advies te voorzien. Dan zie je ineens dat prijs niet het enige argument is dat meetelt in de beslissing van de klant. Prijs wordt dan een relatief begrip dat met argumenten als service en kwaliteit wordt meegewogen. Klanten willen niet automatisch de laagste prijs, ze willen een juiste oplossing voor hun vraag. En die kunnen wij bieden.”