Artikelen
23 juni 2016
‘Sponsoring van cultuur kan veel betekenen voor een bedrijf’
Terwijl veel sportclubs niets te klagen hebben over het aantal sponsoren, valt dat in de cultuurbranche vaak behoorlijk tegen. Dirkzwager advocaten & notarissen is één van de weinige bedrijven met een focus op de sponsoring van cultuur. Hoe komt dit en wat moet er gebeuren om dit te verbeteren? We spreken erover tijdens een ontbijtsessie met vier ervaringsdeskundigen.
Knapperige broodjes, vers gekookte eieren en een overvloed aan beleg: het heerlijke ontbijt van 024Catering zorgt voor een goed begin van de bijeenkomst. Aangeschoven zijn Josan Meijers van de Provincie Gelderland, Pieter Sonneveld van Dirkzwager advocaten & notarissen, Gerda van de Kamp van Theatergroep Kwatta en Anita van Dijk van Introdans.
Sponsoring
Iedere aanwezige is op een eigen manier betrokken bij het thema. Gedeputeerde Josan Meijers heeft Cultuur & Erfgoed in haar portefeuille, Kwatta en Introdans hebben dagelijks te maken met sponsoring van hun cultuurinstellingen. Pieter vertelt over Dirkzwager: “Vanaf 2010 hebben wij vol gekozen voor de ondersteuning van cultuur in ons sponsorbeleid. Daarvoor steunden we naast cultuur veel sportinstanties en andere kleinere initiatieven, maar we vonden het belangrijk om focus te hebben. Wat mij betreft hoeft sponsoring hoeft helemaal geen vies woord te zijn, als je sponsoring echt goed oppakt mogen beide partijen daar best iets aan hebben.”
Belang
Dat cultuur van groot belang is, daar zijn alle aanwezigen het volmondig over eens. Josan: “Cultuur is van en voor ons allemaal. In onze Cultuurnota hebben we ook de nadruk gelegd op de drie waarden van cultuur: economisch, maatschappelijk en intrinsiek. Het wordt nog vaak gezien als een linkse hobby, maar het heeft zoveel waarde. Je leert ervan, je wordt er gezonder door, het geeft kwaliteit van leven.” Gerda beaamt dat. “Ik zeg niet dat cultuur het toverwoord voor alles is, maar theater, dans en muziek kunnen iets doen met bijvoorbeeld kinderen. Het geeft ze een andere kijk en stimuleert creatief denken.”
“Cultuur is van en voor ons allemaal”
Lange-termijngedachte
Helaas zien nog onvoldoende bedrijven de waarde van cultuur in, constateert Pieter. “Ik denk dat er bij sponsoring nog te veel wordt gedacht aan de klassieke manier van geld schuiven. Het is juist ontzettend belangrijk dat er een lange-termijngedachte is. Wat voor invloed heeft een goed cultuursysteem voor de stad? En wat heb je eraan als bedrijf? Die insteek kan een positieve waarde opleveren voor je merklading van je bedrijf.” Anita vult aan: “Het zou mooi zijn als bedrijven nadenken: wat levert die sponsoring mij op? Dan heb je het over duurzame sponsoring. Je kunt ook een voorstelling sponsoren, maar dat is eenmalig.” Gerda beaamt: “Een vorm van duurzame sponsoring zou inderdaad een goede stap zijn voor de toekomst. Nu gaat het vaak nog richting het sponsoren van een theater of voorstelling en dit is meer incidenteel en vluchtig.”
Twee kanten
Hoe zou het dan wel moeten? Anita: “Beide partijen moeten goed nadenken over hoe de sponsoring naar twee kanten kan werken. Wij hebben bijvoorbeeld de wake-up ball: een energieke ochtendsessie met dans en beweging voor bedrijven.” Dirkzwager heeft ook zo’n samenwerking met Toneelgroep Oostpool, aldus Pieter. “Oostpool geeft al onze juristen een workshop over podiumperformance, met onderwerpen als lichaamstaal en stemgebruik. Echt een heel leuke beleving en invulling van onze samenwerking.”
Marktplaats
Josan benadrukt dat er in de regio veel kansen liggen. “Arnhem en Nijmegen streven naar bruisende binnensteden. Dat is onlosmakelijk met cultuur verbonden. Als we die kracht van Gelderland verder willen ontwikkelen, hebben we haast. Ik denk aan een soort marktplaats, waar sponsors en instellingen elkaar kunnen vinden.” Pieter: “Wij zouden graag met andere bedrijven een start willen maken om dit een impuls te geven.” Ook de andere deelnemers reageren enthousiast. De agenda’s worden getrokken om binnenkort verder te praten.
Wil je als ondernemer ook het belang van cultuurbehoud stimuleren? Neem contact op met Pieter Sonneveld via 026 353 84 31 of sonneveld@dirkzwager.nl
Arnhem Business