Artikelen
15 juli 2014
Sponsoring Vierdaagsefeesten aan grote veranderingen onderhevig
‘Van sponsoring naar partnership’. Op donderdag 26 juni gingen Teddy Vrijmoet, Peter Scholten, Pieter Sonneveld en Peter van Heeswijk tijdens een geweldig ontbijt in MANNA met elkaar in gesprek over de Vierdaagsefeesten en met name over de sponsoring van het evenement. Dat was een eyeopener.
De Vierdaagsefeesten zijn groot, zelfs het grootste meerdaagse vrij toegankelijke evenement van Europa. Van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli bezoeken tijdens de 98ste Vierdaagse zo’n 2,2 miljoen mensen de binnenstad en die zijn samen goed voor een geschatte economische omzet van 48 miljoen. De begroting van de Vierdaagsefeesten bedraagt 1,5 miljoen en daarvoor is ongeveer een derde afkomstig van sponsoring. Dit jaar kunnen de Vierdaagsefeesten een ongekende impuls krijgen. Wat als Nederland op zondag 13 juli de WK-finale speelt, of op zaterdag 12 juli de troostfinale? “Dat zou enorm zijn. Er zijn zeven grote schermen in de stad, maar mocht Nederland moeten spelen, dan mogen alle exploitanten extra aanvragen doen. Als Nederland in de finale van bijvoorbeeld Duitsland wint? Tja, dan wordt het echt een feestje.”
Wie is wie
Het ontbijt begint met een kennismakingsrondje. Peter van Heeswijk (51 jaar) is sinds 2010 directeur van Dar. “Voor ons is de Vierdaagse extreem belangrijk, we spreken van een leven voor en na de Vierdaagse. Het is voor ons een mega-uithangbord en een moment om met onze burgers, klanten en bedrijven te communiceren: wij zijn Dar, dit is wat we doen en hoe kunt u ons helpen afval nog beter te verwerken? Ik heb in Nijmegen gestudeerd, maar de feesten nooit meegemaakt. Ik moest in de vakantie namelijk meewerken in het familiebedrijf.” Peter Scholten (68 jaar) ‘al 50 jaar in auto’s en sinds 1973 Toyota dealer’, is directeur-eigenaar van Toyota Scholten in Nijmegen en Millingen. Hij kent het evenement goed, heeft zelf nooit gelopen. “Vrouw en kinderen wel, een feest voor de hele regio.” Teddy Vrijmoet (46 jaar) is sinds 2009 directeur van de Vierdaagsefeesten. Ik was projectmanager Vierdaagsefeesten, had een VVV-taak en werd door het bestuur gevraagd te solliciteren. Pieter Sonneveld (40 jaar) is manager marketing en communicatie van Dirkzwager advocaten en notarissen. “We zijn een kantoor met 260 medewerkers verdeeld over de vestigingen Nijmegen en Arnhem. We werken al lang samen met de Vierdaagsefeesten, daar hebben we intern ook echt beleid op ontwikkeld.”
Partnerships
In de tijd dat de Vierdaagsefeesten nog Zomerfeesten heetten betaalde je als sponsor een bepaald bedrag en dan kwam er als tegenprestatie publiciteit in allerlei vormen retour. Zo simpel was het. Teddy Vrijmoet: “Daar zijn we een jaar geleden van afgestapt. Wij zetten nu in op partnerships. We benoemen samen te behalen doelen en werken samen aan de realisatie van deze doelen. Onze vraag is dus: wat is het resultaat dat je wilt bereiken?” Peter van Heeswijk van Dar legt het uit: “Voor ons is het belangrijk om onze klanten, burgers en bedrijven, te wijzen op de vele manieren waarop wij aan duurzaamheid werken en hen te vertellen op welke wijze zij daar aan mee kunnen werken. Wij hebben een visie op het opruimen van afval in de openbare ruimte en die willen we niet alleen uitdragen, we vragen ook ondersteuning. Neem de kunststof bekers, die in allerlei vormen en maten worden gebruikt. Dit jaar zetten we in op het gebruik van PET-bekers. Die zijn voor ons dan in een aparte afvalstroom goed in te zamelen. Ze kunnen worden hergebruikt en ze vertegenwoordigen dus waarde. Afval is hier grondstof. De organisatie van de Vierdaagsefeesten is in gesprek gegaan met onder andere de brouwers en horeca en die verlenen hun medewerking. De Vierdaagsefeesten zijn hier de verbindende factor, dat is voor ons een belangrijke meerwaarde.” Peter Scholten ziet de meerwaarde van sponsoring hoofdzakelijk in het tonen van betrokkenheid bij de stad. “Dat je hier actief bent, solidair en loyaal. Bovendien is het gezellig en levert het netwerkmomenten op. Dirkzwager is met haar sponsorcomittement met name gericht op de b-to-bmarkt. Er zit een groot zakelijk netwerk achter de Vierdaagsefeesten, daar willen we bij horen. We sponsoren in natura, we staan de organisatie bij in allerlei juridische trajecten.”
Tegenprestatie
Wat mogen de partners als tegenprestatie verwachten: “Om te beginnen een aantal interessante bijeenkomsten, een ontbijt in mei, een bijeenkomst in het najaar, op dinsdag 15 juli een bijeenkomst bij Matrixx At the Park, parkeren in de Kelfkensbosgarage en een rondleiding van Defensie op Heumensoord. Daarnaast is er de officiële opening in de Stevenskerk op zaterdag, dat is de laatste jaren uitgegroeid tot het officieuze startschot van de feesten. Het officiële openingsmoment waar alle partners uiteraard aanwezig zijn is tijdens de Waal in Vlammen op de boot aan de Waalkade. Het belangrijkste is dat we partners helpen bij het realiseren van hun doelstellingen en dat kan heel breed zijn. Het is overigens opvallend hoeveel medewerking derde partijen aan ons verhaal geven. Neem de grote brouwers als InBev, Heineken en Bavaria, ze werken mee omdat ook zij geïnteresseerd zijn in manieren om duurzaamheid te borgen. Dat past bij de nieuwe manier van zakendoen. Die duurzaamheidsgedachte zal nooit meer verdwijnen, integendeel, elk jaar aan belang winnen. Het gaat om planet en people en profit en ook dat laatste facet is belangrijk.” Pieter Sonneveld onderschrijft die gedachte van harte. “Wij merken dat steeds meer bedrijven bij de keuze van partners selecteren op MVOgehalte en die gaat verder dan duurzaamheid want deze heeft ook te maken in de ondersteuning van organisaties en initiatieven die een rol hebben in de profilering van een stad of gemeente. Daar hoort ook de ondersteuning van de Vierdaagsefeesten bij. Dat is een win/win-situatie, want MVO heeft een ecologische en maatschappelijk kant, maar het heeft dus ook alles te maken met de verkoop van onze dienstverlening. Een partnership met de Vierdaagsefeesten heeft dus ook gewoon met marketing en dus met geld verdienen te maken, daar is niets mis mee.” En de vernieuwingen zetten door. Dit jaar zal op het Valkhof voor het eerst een pilot gedraaid worden met cashless betalen. Geen geld, maar een pasje, de eerste keer in de openbare ruimte, in een samenwerking met NXP. “Je zet geld op een pasje voorzien van een chip en daar reken je mee af. Je kunt het geld naar believen laten staan of op je rekening terugstorten. We hebben er hoge verwachtingen van. Dat is de eerste stap, straks zul je ook via je telefoon kunnen betalen, of wordt de chip bijvoorbeeld verwerkt in een armband. We vinden die samenwerkingsverbanden heel belangrijk, omdat je op deze manier werkt aan de continuïteit van de Vierdaagsefeesten. Je hebt als partners een gemeenschappelijk belang en daar gaat het om.”
Nijmegen Business