Artikelen
19 november 2015
Stationshal Arnhem wint Betonprijs 2015
De nieuwe transferhal van Station Arnhem, dat vandaag opent, heeft de Betonprijs 2015 in de wacht gesleept in de categorie Utiliteitsbouw. Dat is in Rotterdam bekend gemaakt.E en prachtige opsteker voor alle partijen die bij de bouw van het station betrokken waren. Aannemers, ProRail, vervoerders, gemeente Arnhem droegen allemaal hun steentje bij.
Het oordeel van de jury
“Het ontwerp voor Arnhem heeft een lange weg doorgemaakt. De bijzondere constructie vroeg een aanpassing van de oorspronkelijke opzet en voorkeur. Hierdoor is de basisconstructie weliswaar in staal uitgevoerd, maar het dak in betonelementen en dit maakt het een bijzonder project. “, aldus de jury. De toepassing van vervormbare mallen maakte het mogelijk om juist in beton de complexe vorm te bekleden en het gebruik van beton als bekledingsmateriaal en als zichtelement waardeert de jury.
Trots
ProRail is als opdrachtgever van het station bijzonder trots de prijs te hebben gewonnen. President directeur Pier Eringa: “Ik wil graag alle mensen feliciteren die de afgelopen jaren zo hard hard gewerkt hebben aan dit bijzondere gebouw, dat bijna onmogelijk leek om te bouwen. Voor mij bevestigt deze prijs opnieuw dat we erin geslaagd zijn een heel uniek stationsgebouw neer te zetten met een ontwerp van internationale faam. Ik verheug me erop dit vanmiddag samen met de staatssecretaris, de president directeur van NS, de commissaris van de Koning van de provincie Gelderland en de burgemeester van Arnhem te mogen openen.”
Opening
De openingsbijeenkomst start vanmiddag om 17:00 uur. De feestelijke openingshandeling door staatssecretaris Sharon Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu vindt plaats om 18:30 uur. Daarmee komt een einde aan 19 jaar hard werken om het nieuwe station van de grond te krijgen. Arnhem heeft vanaf nu een ov-terminal met een capaciteit tot 110.000 reizigers per dag, waarbij de verschillende vervoersstromen samenkomen. Daarmee is Arnhem het grootste station van oost Nederland. Voor de bouw van het station hebben verschillende partijen de afgelopen jaren intensief samengewerkt: ProRail, NS, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Gemeente Arnhem, architectenbureau UNStudio en bouwcombinatie Ballast Nedam – BAM.