Artikelen
14 januari 2015
Strijbosch Thunnissen is klaar voor een succesvol 2015
Strijbosch Thunnissen is een van de oudste makelaarskantoren van Nijmegen. Toen de eerste tekenen van de recessie zichtbaar werden, hebben we direct actie ondernomen. “We gingen van 35 naar 18 medewerkers. Hierdoor hebben we ons gehele bedrijf opnieuw moet structuren. We moesten er veel harder voor lopen, het ging echt niet vanzelf. Maar de crisis bracht verschil-lende kansen waardoor we er sterker zijn uitgekomen”. Een gesprek met Harry van Loon, Jan-Martijn Houwen en Sjoerd Roelofs.
Strijbosch Thunnissen is een kantoor met een lange historie en van goede naam en faam. Het werd in 1934 opgericht. Algemeen directeur, Harry van Loon kwam er in 1987 in dienst en hij werd na een jaar of vijf eerst mede-eigenaar, later eigenaar. Tien jaar geleden ging ook een vestiging in Arnhem van start en ook daar wisten ze de economische crisis te doorstaan. “Ook omdat Strijbosch Thunnissen een fullservice kantoor is. Dat betekent, dat wij werken in de makelaardij bestaande bouw, nieuwbouwmakelaardij, bedrijfsmakelaardij, hypotheken en verzekeringen, vastgoed-beheer en, niet onbelangrijk, taxaties. Dat laatste onderdeel is de laatste jaren sterk gegroeid. De eisen van de ECB en AFM zijn dusdanig aangescherpt, dat veel van het commercieel onroerend goed in Nederland opnieuw moet worden getaxeerd. Dat levert veel werk op.”
Bedrijfs onroerend goed
De werknemers van Strijbosch Thunnissen hebben de afgelopen jaren veel energie gestoken in de bedrijfsruimtemarkt. “We hadden een aantal mooie transacties, we brachten bijvoorbeeld Scholten Awater en Strukton naar het voormalige VGZ-gebouw en inmiddels hebben we ook het ING-pand aan de Oranjesingel vrijwel geheel verhuurd. De transacties, adviezen en taxaties van bedrijfsonroerend goed hielden ons de laatste jaren aan de goede kant van de streep. Het is nog geen hosanna, de verhuur van kantoren verloopt nog steeds moeizaam, er is meestal slechts sprake van een lokale verplaatsingsmarkt. De aanzuigende werking en spin-off van universiteit en ziekenhuizen is voor Nijmegen ook belangrijk. Ook die instellingen houden Nijmegen in beweging, zowel op de markt van bedrijven als particulieren. We beheren tevens voor diverse vaak particuliere klanten een 100-tal winkels en enkele woningen in de binnenstad van Nijmegen en dat gaat goed. Er is veel doorloop, de huur-prijzen zijn de afgelopen jaren gezakt, waardoor je een verschuiving ziet van randgebieden naar het centrum, maar er is reuring, ook op de leegstaande of leegkomende locaties. Ook aanloopstraten, zoals de Ziekerstraat, doen het erg goed. Overigens zien we dat huurprijzen momenteel weer stabiliseren. Nijmegen heeft in vergelijking met veel andere steden dan ook nog steeds een gezond winkelcentrum.”
Particuliere markt
De woningmarkt kwam vanaf 2008 vrijwel helemaal tot stilstand. “Zowel in bestaande als in nieuwbouw. De Waalsprong was een uitzondering, daar werd nog steeds gebouwd en verkocht. Datzelfde geldt voor de appartementen op Plein 44, die zijn bijna allemaal verkocht. Meer dan 100 appartementen binnen 2,5 jaar. Er worden weer nieuwbouwprojecten opgestart in Nijmegen, bijvoorbeeld op de plek van het voormalige verpleegtehuis Margriet. Daar is onlangs gestart met de verkoop van 77 appartementen en 8 herenhuizen en de verkoop loopt goed, de eerste contracten zijn getekend. Binnenkort gaan we starten met de verkoop van luxe appartementen in het voormalige Haskoning-gebouw aan de Barbarossastraat in Nijmegen-Oost. Dat de markt aantrekt merken we ook bij bestaande woningen, er zit weer beweging in. De rente is historisch laag, hierdoor besluiten veel huurders om toch te gaan kopen. Doordat er meer starterswoningen worden verkocht is de markt in beweging, nu kunnen mensen daadwerkelijk doorstromen. Wil je verkopen rond universiteit, ziekenhuizen of goede lagere en middelbare scholen, dan ben je kansrijk. Op dit moment is de vraag er zelfs groter dan het aanbod.” De mannen van Strijbosch Thunnissen zien dus duidelijk tekenen van herstel. “Weliswaar nog broos, maar er gebeurt weer iets. Ons laatste kwartaal was mede door enkele grote transacties erg goed, die lijn willen we vasthouden. Wat betreft de woningbouw is het belang het aanbod op gang te houden, dan komt het wel goed in onze branche. Wij hebben er in elk geval alle vertrouwen in.”
Sterker uit de crisis
Doordat we in 2008 een reorganisatie hebben doorgemaakt hebben we met elkaar gekeken waar de organisatie verbeterd kan worden. Dat internet steeds belangrijker is geworden in onze maatschappij heeft ook invloed op onze bedrijfsvoering. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan onze digitale exposure. De basis is onze website waarbij we professionals informeren over de laatste ontwikkelingen op de markt van commercieel vastgoed. Particulieren worden geïnspireerd door een overzichtelijke, op beelden gebaseerde, website waar naast alle informatie over aangeboden woningen ook meer te lezen is over Nijmegen en haar wijken. Bij elke woning is bijvoorbeeld exact te zien welke voorzieningen er in de nabije omgeving zijn gevestigd. Dat er bezichtigingen worden gepland via Facebook vindt Harry van Loon helemaal niet gek. De markt is veranderd en ons kantoor is hier helemaal op ingesteld.