Artikelen
18 september 2015
Succesvolle bemiddeling door het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen
Elke gemeente is door de Participatiewet vanaf nu verantwoordelijk voor iedereen die kan werken, maar hulp nodig heeft bij het vinden van werk. Het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen is een nieuwe samenwerking tussen de afdelingen van zeven gemeenten in de regio, UWV en Breed met als doel uitkeringsgerechtigden, mensen met een arbeidsbeperking, pas afgestudeerden of mensen die een arbeidsmatige dagbesteding willen hebben te ondersteunen bij hun zoektocht naar werk.
‘Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Een verrijking voor je bedrijf!’
Wij gaan in gesprek met Ina Hol, kersverse directeur WerkBedrijf Rijk van Nijmegen, Madeleine Robinson, Manager P&O en René Jansen, Team-leider Logistiek beiden werkzaam bij Holland Food Service. Ina: “Met het WerkBedrijf hebben ondernemers nu één loket waar ze terecht kunnen als ze op zoek zijn naar personeel. Iedereen heeft talent, dit koppelen we aan de behoefte van de ondernemer: Wat heb je nodig? Wij zijn de verbindende factor tussen werkzoekende en werkgever. Ondernemers krijgen één aanspreekpunt met kennis van hun branche en op den duur van het bedrijf. Ons doel is om mensen aan de slag te krijgen op een werkplek waar ze goed tot hun recht kunnen komen.”
Holland Food Service heeft passie voor zorg en kiest bewust voor een sociale bijdrage aan de maatschappij door de inzet van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanuit het distributiecentrum in Wijchen levert het bedrijf dagelijks het totaalpakket eten en drinken voor 30.000 cliënten binnen instellingen voor ouderenzorg, geestelijke gezondheidszorg en ziekenhuizen in heel Nederland. Van verse groenten en fruit tot panklare ingrediënten of maaltijden.
‘Mensen zijn blij dat ze weer aan het werk zijn, ze zijn gemotiveerd en loyaal.’
Madeleine: “Wij zijn een bedrijf gericht op zorg, dat komt tot uiting in ons personeelsbeleid: iedereen verdient een kans. Iedereen die wil, kan in principe bij ons werken. 10% van ons personeelsbestand heeft of, beter gezegd, had een afstand tot de arbeidsmarkt. We creëren geen speciale functies, maar bakenen een taak af die over wordt genomen van een reguliere en duurdere werknemer. Indien de capaciteiten van de medewerker het toelaten, breiden we langzaam de taak uit tot een normale functie.” René vult aan: “Wij zijn geen sociale werkplaats, we geven je een kans, maar je moet wel gewoon aan het werk. Uiteraard is de begeleiding intensiever dan bij een reguliere medewerker. Maar met wat extra aandacht kom je heel ver en biedt je mensen weer een toekomstperspectief.”
Madeleine: “Wij zetten de deur open voor de kandidaten van het WerkBedrijf. Veelal werken we met een proefplaatsing. Eerst hebben we een kennismakingsgesprek. Vervolgens geven we een rondleiding. Dan beslissen we samen of we een proefperiode aangaan met de intentie om iemand daarna een contract te bieden.”
René: “Een kandidaat behoudt zijn uitkering en gaat daarvoor drie maanden werken. Het vooruitzicht is een salaris dat hoger ligt dan de uitkering. Je moet het niet mooier maken dan het is. Duidelijk zijn wat de functie inhoudt en over de verwachtingen die je hebt. Is iemand aan de slag, dan heb je als snel door of het werkt. Lukt het niet, dan moet je niet te lang door tobben. Dat betekent in gesprek gaan en soms afscheid nemen. Overigens zijn onze ervaringen heel positief. Mensen zijn blij dat ze weer aan het werk zijn, ze zijn gemotiveerd en loyaal.”
‘Wij raden het iedereen aan, de samenwerking met het WerkBedrijf bevalt uitstekend.’
Madeleine: “Wij plaatsen jongeren die net afgestudeerd zijn, ouderen die hun baan kwijt geraakt zijn of mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking. Iedereen hoort erbij. Het kleurt onze werkvloer. Wij leren van hun en zij van ons. Reguliere medewerkers ervaren bovendien dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om aan de slag te zijn en alles te kunnen. Dat is goed voor het maatschappelijk besef. Wij raden het iedereen aan, de samenwerking met het WerkBedrijf bevalt uitstekend.”
Ina tot slot: “Als ieder bedrijf met 25 medewerkers of meer in deze regio minimaal één medewerker via het WerkBedrijf inzet, dan is dat een impuls voor onze economie en daalt het aantal uitkeringsgerechtigden enorm. Zet de deur open en ervaar het zelf. Wij zijn erg blij met de initiatieven van Holland Food Services en wij hopen dat dit andere werkgevers inspireert.”
Meer weten?
Kijk op www.werkbedrijfrvn.nl of bel 024 – 240 29 47. Benieuwd naar Holland Food Service? Raadpleeg www.hollandfoodservice.nl