Artikelen
8 januari 2014
TakeTwo MerkIdentiteit helpt organisaties met overgang naar de nieuwe economie
Onze maatschappij ondergaat hevige veranderingen. Meer informatie en andere normen en waarden betekenen: nieuwe verwachtingen van jouw bedrijf. TakeTwo helpt je met het herdefiniëren van jouw toegevoegde waarde en dit beter uit te dragen. Door de trots van jouw organisatie als uitgangspunt te nemen creëer je een sterk merk, loyale klanten en trouwe medewerkers. Een nieuwe werkelijkheid volgens Stephan Ummelen, directeur bij TakeTwo MerkIdentiteit.
Geen Koe
“Als je de oorsprong van het woord branding herleidt kom je op cowboys, een ijzeren pook en koeien. Marketinggoeroes hanteren vaak dezelfde gedachtegang bij bedrijven: een merk is ‘maakbaar’ en het enige dat in de weg staat van succes is een slimme positionering en een mooie stempel. TakeTwo verwerpt dit idee. Als je anno nu relevant wilt zijn, zou je zowel jezelf als jouw klant serieuzer moeten nemen. Je bent geen koe.
Ware liefde
Als het gaat om klantenrelaties geloven wij in platonische liefde. De Griekse filosoof Plato stelde dat een echte relatie alleen mogelijk was tussen gelijken. En als iets de nieuwe economie kenmerkt is dat de relatie tussen bedrijf en klant gelijkwaardiger is geworden. Voorbij zijn de tijden dat reclame gaat over wie de grootste belofte durft te maken. Deze economie gaat over het onderhouden van duurzame verbindingen met klanten op basis van je échte ik.
Emotionele wezens
Neurologisch marketingonderzoek toont aan dat mensen beslissingen nemen op basis van (onbewuste) emotionele waarden. Dit betekent dat een emotionele boodschap over waarom jouw organisatie bestaat een stuk effectiever zal zijn om de klant te binden dan – bijvoorbeeld- een opsomming van productspecificaties. Er is volgens gedragswetenschappers echter één voorwaarde: de ontvanger moet geloven dat jouw boodschap écht is. De enige manier om dit te waarborgen in een transparante maatschappij is door te zorgen dat jouw boodschap ook echt authentiek is. Met een verzonnen verhaal of een te mooie belofte val je op den duur door de mand.
Merkidentiteit
Dus. Je bent op zoek naar klanten en medewerkers die bewust voor jou kiezen en niet voor jouw concurrent. TakeTwo helpt je door het ontbloten van de echte identiteit van jouw organisatie en om deze waarden te vertalen naar jouw merk. Wij noemen dit merkidentiteit. Een écht merk is per definitie onderscheidend en heeft een enorme aantrekkingskracht. Een écht merk zorgt er voor dat jouw medewerkers geloven in wat ze doen. Een écht merk trekt fans in plaats van klanten.
De rol van communicatie & marketing
De ideologie van jouw organisatie staat centraal in het inspireren en binden van klanten. Je zal jouw overtuigingen moeten uitdragen in alles wat je doet. Gerichte communicatiemiddelen zorgen ervoor dat jouw verhaal verspreid wordt onder mensen die daar op zitten te wachten, want ‘Push Marketing’ en agressieve sales hebben hun langste tijd gehad. Organisaties in de nieuwe economie trekken de aandacht op basis van een geloofwaardig en onderscheidend verhaal. En TakeTwo helpt je met het vinden en uitdragen van dit verhaal door het ontwikkelen van strategie en middelen die zorgen voor merk- activatie. Intern en extern.
En nu?
Jouw organisatie is wat het is. En daar mag je trots op zijn. Sterker nog, het is volgens ons de enige manier om je te onderscheiden. Wij weten dat ons verhaal op dit moment ongeveer drie op de tien mensen aanspreekt. En dat is niet erg, want dit percentage groeit met de volwassenwording van ons vak. Ben jij één van die drie die ook gelooft dat er méér in zit? Dat jouw medewerkers écht trots zijn op wat ze doen? Dan willen wij jou en jouw organisatie graag leren kennen.