Nederlands Openlichtmuseum
18 april 2025
Teambuilding en bedrijfsevents met een historische context
Zo’n 44 hectare park en ruim 100 historische gebouwen, boerderijen en molens. Dat is het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Hier leer je het dagelijks leven kennen in een historische context. Bezoekers gaan steevast met een rijkere geest naar huis dan waar ze mee binnen kwamen. Maar het museum is niet alleen geopend voor dagjesmensen. Het is ook uitermate geschikt voor bedrijfsevents en teambuilding-activiteiten. Paul van Zeist van het Nederlands Openluchtmuseum vertelt…
“Wij hebben de overtuiging dat geschiedenis kan verbinden. Door van en over een ander te leren, krijgen we meer inzicht in onszelf en begrip voor elkaar. Op die manier steken wij onze familie-activiteiten in, en dat is ook de manier waarop wij onze teambuilding- activiteiten insteken. Dan zijn namelijk dezelfde dingen belangrijk: hoe ga je om met generatieverschillen, wat doe je met verschillen in opvattingen, enzovoort? Als je het historische perspectief in acht neemt, kun je veel te weten komen over het heden en onze onderlinge verbondenheid daarin. Dat geldt zeker ook – en soms zelfs nog wel méér – voor collega’s.”
Teambuilding
“Voor bedrijven die bij ons aankloppen voor teambuilding hebben we verschillende mogelijkheden. Een van de activiteiten is bijvoorbeeld ‘In het voetspoor’, waarbij groepen van zo’n tien personen op interactieve speurtocht gaan door het museum en het park. Ook hebben we de spannende Museumgame: een gps-tocht die je op plekken brengt die je nog niet kende. We proberen het altijd zo spelenderwijs mogelijk aan te pakken, maar ook een vorm van educatie te verwerken in onze activiteiten, we zijn tenslotte een museum. Al moet het ook weer niet te belerend worden. De teambuilding- activiteiten zijn voor ons een manier om invulling te geven aan onze overtuiging dat geschiedenis onderling kan verbinden.”
Bedrijfsevents met verdieping
“Voor zakelijke klanten is bij ons niet alleen teambuilding mogelijk, maar ook (zomer)bedrijfsevents. We hebben een uitgebreid dagprogramma waar wij – in samenspraak met de bedrijven zelf – een op maat gemaakt programma uit samenstellen. Dat kan helemaal vrij zijn, maar we kunnen er ook een doel aan hangen of een thema volgen. We merken dat organisaties dat steeds meer willen. Een event om het event is bijna nooit meer aan de orde; bedrijven zien graag een inhoudelijke laag toegevoegd, of dat nu iets strategisch is of iets met een maatschappelijke lading. Wij hebben de kennis in huis om die inhoudelijke laag op een leuke én verantwoorde wijze in te vullen.”
Onderling begrip
“Onze collectie gaat over het dagelijks leven in een historische context. Wij zijn ervan overtuigd dat je iets wezenlijks over een ander te weten komt als je oprecht vraagt: ‘Waar kom jij vandaan?’ Natuurlijk niet alleen geografisch, maar ook cultureel, maatschappelijk, historisch. Door die vraag te stellen kom je erachter hoe iemand in het leven staat, wat diens waarden zijn, wat zij belangrijk vinden. En dat draagt weer bij aan het onderlinge begrip dat ook voor collega’s van groot belang is.”
Festivalvorm
“Bedrijfsevents bij het Nederlands Openluchtmuseum zetten we vaak op in een festivalvorm. Heel toegankelijk en laagdrempelig, met uiteenlopend entertainment en diverse activiteiten op verschillende plekken, met foodtrucks voor de nodige eet- en drinkmomenten, enzovoort. Wij hebben daarvoor alles zelf in huis, tot en met de foodtrucks die ik net noemde. Het mooie is bovendien: als het museum om 17 uur sluit, heb je volledige exclusiviteit met je bedrijfsevent. Alle andere bezoekers zijn vertrokken, het museum en het park staan compleet tot je beschikking.”
Meer weten? Kijk op Nederlands Openluchtmuseum.
Arnhem BusinessLifestyle en Retail