Artikelen
22 januari 2015
Theo Basten van Rikken Print blijft in beweging
Een ondernemer die in zware tijden niet beweegt overleeft niet. Zeker niet, als hij ook nog eens in een uiterst concurrerende branche opereert. Dat geldt voor Theo Basten, eigenaar van Rikken Print uit Gendt, die ondanks de mega-problemen in de branche goed door de crisis wist te komen. Welke problemen? Gigantische overcapaciteit en dus prijsdruk en vooral concurrentie via internet en uit allerlei buitenlanden.
Theo Basten nam het bedrijf in 2004 over. “Wij zijn een echte handelsdrukkerij voor de zakelijke markt, grafisch ontwerpbureaus, creatieve industrie en culturele sector. Door de digitalisering van de afgelopen jaren is de omvang van drukwerk teruggelopen. Je ziet dat de markt aan het verschuiven is. Rikken Print weet zich in deze veranderende markt goed staande te houden. Er blijven nog altijd klanten die het op prijs stellen om een onderscheidend product te laten maken. Wij barsten namelijk nog steeds van kennis en creativiteit o.a. leveranciers, vormgevers, fotograven schakelen ons juist daarom in.”
Nieuwe productlijnen
Als het oude niet meer werkt, moet je iets nieuws ontwikkelen. En dat deden Theo Basten en zijn team. “Dan heb je het over speciale producties, over producten voorzien van een personal touch, een bijzonder vouwschema, een speciale afwerking, aparte (laser)stansvormen of print op ongebruikelijk materialen. Dan staan wij onze klanten met creatieve raad en daad bij en dat leidt altijd tot verrassende uitkomsten. Het zijn producten die duidelijk maken wie we zijn en wat we kunnen. Kijk een keer op onze site www.rikkenprint.nl om een goede indruk van alle mogelijkheden te krijgen.” Natuurlijk kan de klant ook nog voor gewoon drukwerk terecht. “Ook professioneel drukwerk vereist vakmanschap en steunt op de pijlers kennis, kunde, ervaring en hoogwaardige apparatuur. Dat hebben we in huis. Hetzelfde geldt voor digitaal printen, ook op XL-formaat op hout, glas of metaal.”
Houten kistjes
Een nieuw idee is een persoonlijke print op een houten fietskrat in je eigen unieke oplage. “Daar zijn we in september voorzichtig mee gestart, we lanceerden een campagne op facebook en twitter en het ging lopen. We hebben net zo’n krat afgeleverd aan Ilse de Lange voor Serious Request. Makelaars gebruiken de geprinte kratjes bijvoorbeeld om er specifieke bouwprojecten mee te promoten, er zijn dus ook bedrijven die de mogelijkheden van het product herkennen.
De volgende stap is dat we hout gaan beprinten voor gebruik in interieurs. Dat is leuk werk, dat doen we er graag bij. Je moet in deze branche in beweging blijven, anders zit je in een sterfhuis. Daarom draait hier het bedrijf met twaalf medewerkers gewoon door en blijven we investeren. In januari wordt weer een XL printer geïnstalleerd met meer mogelijkheden.” Theo Basten ziet de toekomst zonnig tegemoet. “We hebben al zoveel meegemaakt en overleefd, dit blijft een prachtig en een heel bijzonder vak, met mooie producten en daar zal altijd vraag naar blijven bestaan.”
Arnhem Business