Artikelen
8 juni 2015
Theo Joosten (directeur Faculteit Economie en Management HAN) over ontwikkeling vanuit verbinding
Ontwikkeling vanuit verbinding, met als doel een inspirerende school en een innovatief kenniscentrum voor de regio. Dat is in één zin de visie van de Faculteit Economie en Management (FEM) van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. Theo Joosten is er directeur: “Onze trefwoorden zijn: kwaliteitscultuur, professionele leergemeenschap, ondernemerschap, een aantrekkelijke fysieke leeromgeving, toegepast onderzoek, masterclasses, internationalisering@home en partnerschap. “Verbinding, daar draait het om, met alle partijen, lokaal, regionaal, nationaal en internationaal.”
Eerst even wat kerncijfers: de FEM telt 9.500 studenten verdeeld over Nijmegen (5.500) en Arnhem (4.000), 700 medewerkers, vijftien bachelor- en drie masteropleidingen in een formidabele inspirerende omgeving. “Verbinding nemen wij uiterst serieus, bijvoorbeeld tussen ons onderwijs en het bedrijfsleven. Elk jaar studeren 1.300 studenten af, die allemaal stages liepen of onderzoek deden. Op dit moment werken wij bijvoorbeeld met 24 verschillende binnenstadondernemers samen om te kijken waar hun kansen liggen, hoe hun marketing werkt en of ze hun bedrijf financieel en organisatorisch op orde hebben. Wij adviseren familiebedrijven in opvolgingskwesties, kortom wij stimuleren studenten vooral kennis te maken met de praktische kanten van hun studies, aan de andere kant helpen wij bedrijven waar wij kunnen met onderzoek. Onze studenten commerciële economie doen bijvoorbeeld onderzoek bij meerdere Betaald Voetbal Organisaties. Met Huba (hulp bij aangifte) helpen onze studenten inwoners kosteloos bij het doen van hun aangiftes en geven wij hypotheekadvies. Dat is ons sociale gezicht. Wij hebben ook culturele aanknopingspunten, wij denken mee met jonge ondernemers in de Honigfabriek, wij doen onderzoek voor Doornroosje, wij zijn dus veel meer dan een onderwijstempel.”
Arnhem en Nijmegen
Theo Joosten weet dat er verschillen bestaan tussen Arnhem en Nijmegen, maar hij praat graag over de kracht van beide steden. Arnhem als kantorenstad en Nijmegen als echte studentenstad, met elk hun eigen sfeer. “In beide steden heeft de HAN een grote aantrekkingskracht, wij tellen 12.000 studenten in Arnhem en 20.000 in Nijmegen. Studenten uit de regio, maar ook uit het buitenland. Op onze beurt vliegen onze studenten over de hele wereld uit, om stages te lopen en onderzoek te doen. Wij hebben uitstekende banden met andere onderwijsinstellingen, bijvoorbeeld met de Radboud Universiteit, maar ook met onze collega-Hogeschool in Kleef. Wij hebben een grote aantrekkingskracht op het bedrijfsleven, onze studenten zijn zeer gewild.
“Dat hoort ook zo, het gaat om hen, zij zijn de ‘aandeelhouders’ in dit scholingsproces.”
Dat heeft te maken met de kwaliteit van onze opleidingen, wij zijn al twee jaar tot de beste Hogeschool van Nederland uitgeroepen en studenten waarderen ons programma met een 7.45. Onlangs hebben wij een debatavond met studenten georganiseerd waarin wij hen de vraag stelden wat wij konden verbeteren. De conclusie aan het eind van de avond was dat studenten meer dan tevreden zijn met de kansen die ze krijgen. Dat hoort ook zo, het gaat om hen, zij zijn de ‘aandeelhouders’ in dit scholingsproces. Veel van dat succes danken wij overigens aan onze medewerkers. Wij werken met topdocenten, geëngageerd, actief, geworteld in de samenleving en met een grote drang om naar buiten te treden.”
Visie
En over vijf jaar? “Daar praten wij met alle partners over, medewerkers, docenten en leidinggevenden, maar ook met lokale bestuurders, ondernemers en natuurlijk studenten. Verbinden is het centrale woord, Nijmegen en Arnhem door bruggen verbonden, maar ook door samenwerkingen op alle vlakken. Met internationale studenten, want veel van onze studenten komen uit andere landen. Neem Maksym Bilostechnyy uit Oekraïne, die twee jaar geleden de FEM Afstudeerprijs won met een onderzoek in opdracht van NXP naar de beste manier om uit te breiden naar de landen van de voormalige SovjetUnie. Inmiddels twee jaar in dienst van NXP. Het levende bewijs van wat wij onder verbinden verstaan. Internationaal en lokaal.” Theo Joosten maakt werkweken van zestig uur. “Dat is eenvoudig, ik krijg energie van het werken met jonge mensen, met het luisteren naar hun visie, hun maatschappelijke betrokkenheid, hun keuzes en de inrichting van hun leven. Dat vind ik leven 3.0 en dat is heerlijk.”
FEM Knowlegde Tour
Op 9 juni vindt de eerstvolgende FEM Knowledge Tour plaats. Een voorbeeld van hoe de FEM zich profileert als kennispartner in de regio. De FEM Knowledge Tour is een concept waarbij een inspirerende spreker in gaat op een actueel thema dat past bij het onderwijs op de FEM. Studenten, medewerkers en relaties uit het bedrijfsleven zijn hierbij uitgenodigd. Na een “college”van ongeveer 3 kwartier is er ruimte voor debat in de zaal. De vorige twee edities, met respectievelijk Herman Wijffels en Ben Tichelaar waren zeer succesvol. Op 9 juni is het de beurt aan Ruud Koornstra, oprichter van onder andere Oxxio en producent van de televisieprogramma’s Villa Velderhof, Lingo en Breekijzer. Hij laat zien dat duurzaam ondernemen oneindig veel kansen biedt voor een betere wereld en voor de ondernemer. Alle lezers zijn hierbij uiteraard ook van harte uitgenodigd.
Kijk voor meer informatie en aanmelden op: www.han.nl/femknowledgetour.
Arnhem Business