Artikelen
16 september 2013
Thoonen Metaalbouw denkt verder door de crisis
Miriam en Ronald Thoonen wisten aan het begin van de crisis één ding zeker: er zou veel veranderen en bedrijven die onvoldoende in staat zouden zijn een eigen positie op de markt te verwerven zouden het zwaar krijgen. En dus gingen ze aan de slag en met succes.
De start van Thoonen Metaalbouw ligt in 1897 en Miriam en Ronald vormen samen de vierde generatie die er de scepter zwaait. “We zijn gespecialiseerd in produceren van metalen ramen, deuren en winkelpuien, in aluminium, staal, roestvaststaal maar ook in messing. Alles op maat, we meten zelf in, tekenen, zagen, fresen en monteren. Dat doen we voor bedrijven en particulieren, klanten die oog hebben voor kwaliteit komen bij ons terecht. We hebben veel vaste klanten, Jack’s Casino’s , maar ook Holland Casino’s , Hilckman Mode, Hoogenboom mode, Theo Jansen Schoenen, Juwelier Eugene van Baal, studio Kap+Ko en Kolsteren projecten maar ook voor nieuwe klanten als bijvoorbeeld De Leeuw Metalen en JP Sports, de laatste, een nieuwe speler op de Nederlands markt, heeft onlangs een nieuwe winkel in Nijmegen geopend. We opereren heel breed, ook in onze dienstverlening. Zo leveren we 24-uurservice bij inbraak door heel Nederland. Dat is niet alleen extra service voor onze klanten, we staan ook vooraan in advisering: hoe voorkom je een volgende inbraak!, we willen altijd weten, hoe zijn ze binnengekomen”.
Andere wegen
De wereld is de laatste jaren ingrijpend veranderd. “Ook onze wereld. We deden voorheen bijvoorbeeld veel niet- geïsoleerde puien voor allerlei winkelketens, de deur staat daar tenslotte altijd open. Winkels investeren al jaren minimaal, dus die markt liep terug. We besloten bijvoorbeeld ons productieproces volledig te automatiseren, waardoor we nu in staat zijn grote projecten te behappen. Denk dan bijvoorbeeld aan de nieuwbouw van de ANAC of de verbouwing van de Rabobank aan het Nijmeegse Keizer Karelplein, welke op dit moment in volle gang is. Voordeel van die automatisering is ook dat je bijvoorbeeld heel gunstig kunt zagen, nauwkeuriger en met minder afval, dus ook nog duurzamer. En we gingen op zoek naar niches, andere producten en die hebben we gevonden.” Miriam en Ronald hebben het bijvoorbeeld over sloten met fingerprint of aan te sturen via Ipad of Iphone. “Maar bijvoorbeeld ook glasverwarming. Je huis wordt door het glas verwarmd, volledig transparant, het werkt via infrarood. Dat betekent dus dat je voor de verwarming van je huis geen radiatoren meer nodig hebt, het werkt energiezuinig, op de stroom die we straks toch allemaal zelf opwekken doormiddel van bijvoorbeeld de zonnecellen, zo merkt Ronald op. Laat u nu al verbazen door deze “technieken van de toekomst” in onze showroom. Glas die je op momenten dat je de privacy wenst ondoorzichtig kunt maken, we werken met led-verlichting in puien, waardoor de klant naar wens kleuren van de gevels kan aanpassen. In dat soort producten hebben we geïnvesteerd en met succes.”
Schüco
Ronald en Miriam Thoonen hebben de kwaliteit van hun dienstverlening overeind gehouden . “Dat is enorm belangrijk, we hebben de afgelopen jaren ook niemand ontslagen, ons team is belangrijk, zij zijn onze onderscheidende factor. Dat geldt ook voor onze leveranciers, zoals het Duitse Schüco. Alex Bijvank kent de familie Thoonen al heel lang. “Wij zijn een groothandel, een systeemleverancier, we leveren geen eindproducten en dat doen we al lang voor de familie Thoonen. Ze hebben zich de laatste jaren sterk ontwikkeld, ze hebben weer belangrijke stappen gemaakt. Het was altijd al een bedrijf dat zich onderscheidde door de kwaliteit van hun werk, dat is zo gebleven. Ze zijn ook trouwe klanten, ze kiezen voor vaste partners, die net als zij zelf excelleren in hun vak. Ze zijn innovatief, lopen voorop in de markt en daarbij vertrouwen ze op onze technische kwaliteit. Als het goedkoop moet, moet je niet bij ons zijn. Wij gaan voor kwaliteit, net als Thoonen, het gaat hen om de combinatie van vakkennis en goede producten.” Miriam voegt toe: Schüco is voor Thoonen de leverancier van aluminium systemen, niet alleen de profielen, ook het beslag en de nieuwste snufjes op gebied van ramen en deuren, zo ook de totaaloplossingen in Zonnestroom-, zonnewarmte- en hybride-systemen, indien gewenst verwerkt in de gevel. Ook denkt Schüco continu mee aan de automatisering binnen onze organisatie, waardoor ook wij voorop blijven lopen.
Prijsmarkt
Door te zoeken naar onderscheidende producten, naar niches in de metaalmarkt, bleef Thoonen Metaalbouw weg uit de prijsvechtersmarkt. “De crisis heeft natuurlijk wel gevolgen voor alle prijzen, de prijsdruk nam gewoon toe, maar wij houden ons uitstekend staande. Daar hebben wij partijen als Schüco bij nodig. Zij leveren niet alleen kwaliteit, maar vooral ook een compleet pakket, niet alleen profielen, maar bijvoorbeeld ook het beslag. Zij houden ons op de hoogte van de nieuwste technieken, dan is het onze taak om daar op in te springen.” De crisis is nog niet over. “Klopt, dat zal nog wel even duren, maar we houden ons staande door kansen aan te grijpen en zo ons bedrijf te versterken: breder, beter, efficiënter en via de nieuwste technieken. Dat heeft ons bedrijf nog sterker gemaakt.”