Artikelen
25 februari 2015
Tien jaar Strijbosch Thunnissen ‘alive and kicking’
Tien jaar geleden ontstond de mogelijkheid een Dynamis kantoor in Arnhem op te richten. Jacco Vogelaar, Maarten Muller en Erwin Broersma hoefden niet lang na te denken, ze hadden de expertise en de drive om voor zichzelf te starten en dus werd er een kantoor gehuurd en een secretaresse aangesteld. Strijbosch Thunnissen Arnhem ging van start. Nu werken er vijftien mensen, die met hun kennis de volle breedte van de makelaardij bestrijken en is het bedrijf een serieuze speler in de markt.
“We weten eigenlijk niet goed hoe we alles voor elkaar moeten krijgen, maar dat zien we als een luxeprobleem.”
De heren ging hard aan de slag “Acht gesprekken per persoon per dag, zo zagen onze agenda’s er uit en zo bouwden we aan het bedrijf in een combinatie van creativiteit en ondernemerschap.” Jacco was verantwoordelijk voor bedrijfsmakelaardij, Maarten hield zich bezig met nieuwbouw en woningbeleggingen en Erwin had het druk met de woningmakelaardij. Ieder is nog steeds verantwoordelijk voor zijn eigen winkel, maar uiteraard in zeer nauwe samenwerking.
Lean & mean
“De start was best uitdagend, er was veel concurrentie die niet op onze komst zat te wachten. We kozen een eigen weg. We investeerden in consultancy en research en we zochten de specialisaties op. We maakten bijvoorbeeld elk jaar een winkelrapportage en onderzochten elk kwartaal de situatie op de lokale vastgoedmarkt. Onze opdrachtgevers zijn banken, vastgoedondernemers, coöperaties, overheden, maar ook particulieren. Net toen we vaste voet kregen begon de crisis. Dat deerde ons niet, sterker nog, het werd ons groeimodel. We waren al gewend om voor de business te knokken, ons bedrijf was met tien medewerkers lean & mean, we waren gewend om flexibel te opereren dus we groeiden door op vrijwel alle terreinen. Iedereen ging van groot naar klein, wij gingen de andere kant op. Wij bleven permanent investeren in onze mensen, kennis, automatisering en specialisaties. Dat bleek een goede keuze in een spannende markt.”
Angry young men
Jacco, Maarten en Erwin ontwikkelden zich tot de ‘angry young men’ in de lokale makelaardij. “Dat is natuurlijk lastig vol te houden, in het begin ben je de luis in de pels, maar langzaam maar zeker verschuif je naar de gevestigde orde. Daar is wat ons betreft niets mis mee, zolang je maar weet te focussen op wat de markt vraagt. Dat is wat ons betreft advisering, maar ook het initiëren van nieuwe projecten. Dat komt langzaam maar zeker weer een beetje los. De markt voor woningen wordt beter, maar het probleem zit met name nog in de financierbaarheid. Toch proeven we nieuw elan, de komende jaren starten grote projecten in de binnenstad, waarbij overheden en ondernemers samen optrekken. De kantorenmarkt is een structureel probleem, omdat de vraag nog steeds afneemt. Het centrum en duidelijk geprofileerde locaties blijven goed, voor sommige andere gebouwen zal naar een nieuwe bestemming moeten worden gezocht. Dat proces is al in volle gang, de afgelopen jaren is 50.000 m2 getransformeerd naar een nieuwe bestemming. Dat is voor een provinciestad – dat zijn we, dat wordt nog wel eens vergeten – best heel veel.” De heren hebben een verklaring voor hun succes in de afgelopen tien jaar. “We waren net gestart, onze kosten waren laag, we kozen voor een eigen marktbenadering en dan kun je met een combinatie van ondernemerschap, kennis, creativiteit, goede mensen en hard werken een heel eind komen. “Vergaderen hebben we afgeschaft, in onze kantoortuin zijn we permanent met elkaar in overleg”. De toekomst? “Vooral blijven ondernemen, investeren in kennis en mensen en vooral gewoon hard werken.”