Artikelen
1 oktober 2019
TPN West: ‘Nijmeegs best bewaarde geheim: de grootste binnenhaven van Nederland ‘
Begin 2018 werd door de bedrijvenvereniging Trade Port Nijmegen-West (TPN-West) de Werkgroep Haven opgericht, welke zich inzet voor de ontwikkeling van het havengebied bij bedrijventerrein TPN-West. Peter Zwaan, bestuurslid en Sandra Hagenbeek, parkmanagement, doen uit de doeken welke acties ondernomen zijn en welke nog zullen volgen om de ontwikkeling van de haven te realiseren.
Peter, tevens facility manager bij Hyster-Yale, de multinational die direct aan de haven ligt: “We hebben alle bedrijven die aan de haven liggen benaderd om deel te nemen aan het havenproject. De bedrijven die al activiteiten over het water hebben, sloten zich direct aan. Je ziet dus dat het echt leeft onder de ondernemers hier. Er heerst ook veel saamhorigheid.
Niet veel mensen kennen de haven, ondanks dat het de grootste binnenhaven van Nederland is. Ik noem het wel ‘het best bewaarde geheim van Nijmegen’.” Sandra haakt aan: “Zelfs de wethouder vindt dat ‘het geheim van Nijmegen’ geen geheim meer moet zijn. Profilering van de haven is dan ook één van de onderwerpen waar de werkgroep zich voor inzet. Bij de werkgroep zijn ook Aqualink, de gemeente Nijmegen en de havenmeesters aangesloten.”
Onbenutte kansen
De haven sluit aan op de Waal en ter hoogte van Heumen op de Maas, twee heel belangrijke verkeersaders. En ook al staat het water in de Waal heel laag, de Maas is altijd op peil. Schepen kunnen hier dus permanent laden en lossen. De focus binnen de werkgroep ligt daarom onder andere op versterking van watergebonden en waterverbonden bedrijvigheid in Nijmegen, met als doel het economische klimaat en de werkgelegenheid in, aan en rondom de haven te versterken. Denk aan goederenoverslag, scheepsbouw, scheepsrenovatie en aan stalling en reparatie rond de cruisevaart.
Upgraden van de haven
Peter: “Inmiddels zijn verzakkingen in de loopstroken, kapotte wrijfstijlen en damwanden hersteld en zijn actiepunten geformuleerd, zowel voor de korte als lange termijn. Zo moet de haven uitgediept worden, want de huidige diepgang sluit niet meer aan op de nu geldende eisen en op de omvang van moderne schepen. Momenteel worden de te nemen stappen en kosten in kaart gebracht. De actiepunten voor de korte termijn willen we het liefst volgend jaar al gerealiseerd hebben. Denk bij de actiepunten voor de lange termijn aan zaken die in budgetteringen meegenomen moeten worden en daardoor vanzelfsprekend wat langer op zich laten wachten.” Sandra vult aan: “Voor de uitwerking van de lange termijn acties heeft Bedrijvenvereniging van TPN-West ondersteuning gezocht bij Buck Consultant International (BCI) om tot een concrete uitvoeringsagenda te komen.”
Acties
BCI formuleerde 5 actiepunten die als startnotitie gebruikt gaan worden. Zo is het van belang dat alle bedrijven gelegen aan een kade bij intentie tot verkoop de bedrijvenvereniging en havenmeester informeren, zodat nagedacht kan worden over de invulling van een ander havengebonden bedrijf. Er is een rol weggelegd voor het accountmanagement van de gemeente Nijmegen om samen het havengebied beter economisch te profileren. Tenslotte wordt ingezet op het creëren van wachtplaatsen voor schepen, alsmede op veiligheid en logistieke afwikkeling van het havengebied.
Walstroom
Walstroom als concrete duurzaamheidsmaatregel zorgt voor lagere brandstofkosten bij de schipper én voor minder uitstoot en geluidsoverlast op locatie. Bovendien is het een extra faciliteit voor de kanaalhavens, wat goed is voor het imago ervan. Houd het havenproject absoluut in de gaten, de te varen koers is veelbelovend!
Meer weten? Kijk op www.tpnwest.nl
Nijmegen Business