Artikelen
6 januari 2017
Twee generaties zorgen gebroederlijk voor de groei van Buitenpoort Catering
We zitten niet vaak aan tafel met 8 medewerkers van één bedrijf voor een interview. Het kenmerkt cateraar Buitenpoort. Je voelt de passie, energie en samenhorigheid als je deze ambitieuze, jonge talenten spreekt. Buitenpoort verzorgt meer dan alleen eten. Met bezieling organiseert ze feesten, partijen, bruiloften en evenementen. Daarnaast bestiert ze een klein dozijn vaste locaties volgens een doordachte strategie. Het heeft Buitenpoort door de crisis gesleept en zorgt voor een florissante toekomst.
Win-win
Jill Janssen, marketing en communicatie: “We hebben het moeilijk gehad in de crisis. Daarin verschillen we niet van andere bedrijven. Het hele team heeft zijn schouders eronder gezet. De liefde voor het vak en tevredenheid van gasten geven ons een boost. Dan is het niet erg om hard te werken. Met alleen hard werken, kom je er niet. Je moet er op uit en werkelijk gaan ondernemen. Mitch Janssen, locatiemanager Sporthal Valkenhuizen: “Zo zijn we via een pitch de huiscateraar van het Gelredome geworden. Het is gebruikelijk, dat je als cateraar zelf verantwoordelijk bent voor de omzet die je bij een locatie realiseert. Wij zijn het anders gaan bekijken en uitgegaan van een win-winsituatie. Volgens een bepaalde verdeelsleutel dragen we de locatiehouder een deel van de opbrengst af. Op deze manier heb je er allebei voordeel bij als je voor de locatie opdrachten binnenhaalt. Deze actieve instelling heeft ervoor gezorgd dat we nu voor meerdere locaties huiscateraar zijn en een groei doormaken.”
Gunfactor
Eventmanager Thijs Leenders: “Het hebben van personeel brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Wij willen goed voor onze medewerkers zorgen en zijn bijvoorbeeld tijdens het netwerken best open geweest dat we opdrachten nodig hadden. Door het gewoonweg bespreekbaar te maken, wordt een ander ook open en blijk je niet de enige te zijn die het lastig heeft. De gunfactor wordt hoger, je maakt sneller gebruik van elkaars diensten en zo heeft OCO ons ook geholpen deze tijd door te komen.”
‘We leren van elkaar en met elkaar. Samen zijn we het fundament van Buitenpoort en klaar voor de toekomst.’
Samen
Eventmanager Sam Janssen: “Wij zijn ons ervan bewust hoe belangrijk een evenement, bijvoorbeeld een bruiloft, voor een gast is. Dan zorg je ervoor dat het goed geregeld is en wat je levert van uitmuntende kwaliteit is. Ons team is dan ook goed ingespeeld op elkaar. Buitenpoort heeft 60 medewerkers fulltime in dienst en 60 parttimers. Ook werkt er een grote groep mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De directie, Ton Janssen en Lidy Bodewes, geeft iedereen een kans. Buitenpoort groeit weer, daarom hebben ook wij als jonge garde een kans gekregen. Iedereen kan doorgroeien en doen waar zijn talent ligt. Eventmanagers zijn in het leven geroepen om onze gasten optimaal van dienst te kunnen blijven zijn. Dat betekent voor de directie loslaten en verantwoordelijkheid geven. Voor opdrachtgevers verandert er niets, alleen het gezicht. De jonge en oude generatie werken nauw samen. We doen het echt samen. Iedereen krijgt de ruimte. We leren van elkaar en met elkaar. Samen zijn we het fundament van Buitenpoort en klaar voor de toekomst.”
Creatief
Nick Janssen: “Overigens zitten we nog steeds niet stil. Maandelijks houden we een ‘vernieuwingsbijeenkomst’ om onze werkwijze te verbeteren, een creatief idee te lanceren of een speciaal gerecht te ontwikkelen. Door om je heen te blijven kijken en elkaar te inspireren, blijf je de gasten verrassen en ontstaan slimme stragieën.”
Waardering
Jochem Hendriks: “Eigenlijk is onze familienaam Buitenpoort. In 2018 bestaan we 35 jaar. De oudere generatie heeft dit voor ons mogelijk gemaakt. Dat waarderen we enorm. Het stimuleert ons om het bedrijf verder te laten groeien.”
Meer weten? www.buitenpoort.nl
Arnhem Business