Artikelen
3 oktober 2016
Unica: ‘Kennis van techniek is de basis, excellente klantbeleving maakt het verschil’
Unica is de grootste allround technische dienstverlener van Nederland op het gebied van energie, installatietechniek, beveiliging en ICT. Zij faciliteert bedrijven volledig op technisch gebied in en om een gebouw waarbij comfort, veiligheid, communicatie, duurzaamheid, gezonde gebouwen én kostenreductie leidend zijn. Ook voert zij een regiefunctie uit als zelf de expertise niet in huis is of als een relatie een eigen leverancier heeft. Unica heeft 14 vestigingen in Nederland en er werken zo’n 1.800 medewerkers, waarvan 80 in Arnhem. Hun aanpak is uniek door met de houding en het gedrag van de medewerker de klant een voortreffelijke beleving te geven.
Dichtbij
Accountmanager Oscar Scheers: “Eén van onze kernwaarden is dichtbij. Daarmee bedoelen we dichtbij de klant staan en gewoonweg dichtbij zijn. Juist in Arnhem. Unica is een totaaloplosser op technisch gebied en sterk in duurzame en innovatieve oplossingen. Slimme gebouwen zitten vol moderne techniek die steeds meer met elkaar in verbinding staan. Via gebouwbeheersysteem kun je de gebouwbezetting, security, energiegebruik en onderhoud van installaties managen. Ook zijn we koploper in de mogelijkheden van warmte-koude opslag en de verduur-zaming van een gebouw. Je hebt één aanspreekpunt: of het nu gaat om ICT, werktuigbouw of elektra. Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar. Je ontvangt één rapportage en één verzamelfactuur. Dat scheelt de klant ontzettend veel tijd. We zijn er voor grote bedrijven en zeker ook voor het MKB.”
‘Techniek kun je leren, toegevoegde waarde zit in mensen’
Gastvrij
Vestigingsdirecteur Esther Ceelen: “Dichtbij de klant betekent dat wij excellente klantbeleving willen bereiken. Voor wat betreft de kennis over techniek en bijbehorende wet- en regelgeving is Unica echt een expert. Wij zijn het duurzaamste installatiebedrijf van Nederland met een innovatiemanager en bijvoorbeeld een waterspecialist (expert op het gebied van legionellapreventie). Toch zit daar voor mij te weinig toegevoegde waarde in. De klant wil meer dan alleen een technische oplossing. Het verschil maak je met de mensen. Wij coachen onze monteurs én het management op houding en gedrag. Het gaat om voorkomendheid, een gastvrije houding, goed acteren op de werkplek en adequate nazorg. Ambassadeurs geven collega’s op een positieve manier feedback én complimenten om samen beter te worden. De bewustwording neemt zo toe. Onze monteurs hebben herkenbare werkkleding gecombineerd met hoffelijk gedrag en dat valt op.”
Klantarena
Esther vervolgt: “We organiseren workshops, themamiddagen, trainingen en zogenaamde klantarena’s. Onder begeleiding van een gespreksleider geven klanten feedback op onze werkwijze. Directie zit samen met de medewerkers op de tribune. We horen dus precies waar verbeterpunten zitten. Soms is dat erg confronterend, toch maakt het ons alleen maar beter. Bijkomend voordeel is dat we zo klanten met elkaar in contact brengen. De klantarena is op locatie bij een klant. Iedereen krijgt een rondleiding door het gebouw en je creëert ruimte om met elkaar te sparren. Branchegenoten kunnen tegen hetzelfde aanlopen en zo samen optrekken.” “Het heeft al tot mooie verbindingen geleid.”, aldus Oscar.
Meer weten? www.unica.nl
Arnhem Business