Artikelen
22 september 2014
Van Dael Schoenen: “We hebben bijtijds gereageerd”
Edwin en Patrick van Dael vormen samen als vijfde generatie de directie van een van de oudste familiebedrijven Van Dael Schoenen met zaken in Arnhem en Almelo. Zij vestigden zich in 1875 in de Turfstraat en na de oorlog in de Rijnstraat. De zaken gaan goed. “Omdat we bijtijds zagen aankomen wat de markt ging doen en daar onze maatregelen op hebben genomen. En dat heeft gewerkt.”
Van Dael heeft een naam in de schoen-enwereld. Een degelijk familiebedrijf, met een brede collectie in dames – en herenschoenen, met zeer veel kennis van zaken. “We hebben het vak natuur-lijk van huis uit meegekregen, maar we ook hebben veel geleerd op de werk-vloer bij productiebedrijven in Italië. In echte familiebedrijven het leer op snuiven, want daar gebeurt het. En we houden onze kennis op orde door beur-zen te bezoeken in Antwerpen, Düsseldorf en uiteraard in Milaan. Daar komt de gehele schoenenwereld bij elkaar, daar hoor je wat er staat te gebeuren, niet alleen op het gebied van mode en styling, maar vooral in de markt.”
Maatregelen
Edwin en Patrick keken kritisch naar hun inkoop, namen hun collectie nog eens secuur onder de loep. “Vader had een spreuk zichtbaar op zijn kantoor hangen: ‘Slapen doen we ’s nachts’. Vooral niet afwachten, maar reageren. We hebben dus organisatorisch de puntjes op de i gezet. We werden Van Bommel Authorized Shop, waarmee we ook de boven-kant van de markt hebben afgedekt. Van Bommel is een toonaangevende producent, een van de laatste in Nederland. Op die manier bedienen we het midden en hogere segment in de markt. En je moet actief blijven. Dus toen we ons jubileum vierden koppelden we daar meteen een jubileumverkoop aan. Dat werkte uitstekend.”
Eigen weg
Edwin en Patrick volgen gestaag hun eigen weg. “Ook dat was een spreuk van pa: als je je eigen weg kiest word je nooit ingehaald’. En verder laten we veel meer dan vroeger ons gezicht zien, maar er zit wel degelijk een gunfactor in onze handel. Je klanten kennen en herkennen, dat is gewoon belangrijk. En intussen gewoon de kwaliteit van je collectie overeind houden. Zorgen dat je de goede naam die in tientallen jaren is opgebouwd niet te grabbel gooit. Daar zit wat ons betreft de overlevingskracht in retail: goede producten, service, klantenkennis en het enthousiasme voor je vak overdragen. Dan kom je ook door een crisis heen.”