Artikelen
29 juni 2021
Van lockdown naar opening up
Iedere maand gaat uitgeverij RAN Media bij talloze bedrijven op bezoek en worden verhalen in Arnhem en Nijmegen Business met elkaar gedeeld. Het afgelopen jaar stonden die verhalen vaak in het teken van corona, zo ook het verhaal van RAN Media zelf. Ik neem het door met uitgever Ber Pas.
“We hebben drie takken van sport: onze bladen, evenementen en online kanalen”, begint Ber. “Toen begin maart vorig jaar de eerste lockdown werd aangekondigd, was er een ‘schrikbeweging’ merkbaar in de advertentiemarkt. Niemand kon nog iets voorzien en alles kwam tot stilstand. Dat had voor ons tot gevolg dat we één editie van Arnhem en Nijmegen Business alleen online hebben uitgebracht.” RAN Media is ook uitgever van het huis-aan-huisblad Hallo! Nijmegen, het uitgaansmagazine en -platform UIT Nijmegen, het winkeloverzicht Topzaken en in ‘normale’ jaren ook nog van het officiële programmaboekje van Vierdaagsefeesten.
VERBINDENDE ROL
Zoals gezegd, zijn de magazines niet het enige waar RAN Media zich op toelegt. Ook de evenementen vormen een belangrijk onderdeel van de verbindende rol die men speelt. “Daarom zijn we vrijwel direct gaan bekijken wat we online konden doen met livestreams, webinars, en dergelijke. Editie 4 van 2020 gaven we weer fysiek uit en hielden daarnaast een livestream bij Planet Awesome. Deze aanbieder van overdekt entertainment stond die maand op de cover en presenteerde zich aan de kijkers. Burgemeester Bruls was erbij aanwezig en ik ging met hem in gesprek.”
NIEUW HOOFDSTUK
Het noodgedwongen alternatief bleek succesvol: via livestream werd een nóg groter publiek bereikt, dan met de coverpresentaties tijdens de toch al goed bezochte netwerkevents. Waren dat voorheen gemiddeld 150 mensen, met de online presentatie werden dat er ineens zo’n 4.000. Ber: “We besloten vanaf dat moment om covers aan de hand van een bedrijfsfilm te presenteren. De video’s zijn terug te kijken op onze website en ze blijven online staan. Daardoor is niet alleen het bereik van een bedrijfspresentatie groter, ook voor de zichtbaarheid en vindbaarheid in zoekmachines pakt het gunstig uit.” De video’s worden opgenomen en gemonteerd door het Nijmeegse bedrijf Beeldfanaat, expert op het gebied van video, webdesign en fotografie. Met die drie middelen nemen ze, zoals zijzelf zeggen, “je de woorden uit de mond en vertellen we die woorden in één oogopslag.”
“ Met het ‘unlocken’ van ons nieuwe platform, blijven we tijdens eventuele lockdowns tóch direct met elkaar in contact ”
EÉN PLATFORM
Dit was niet de enige ontwikkeling die corona RAN Media bracht. Nu eenmaal de weg van livestream was ingeslagen, voldeed de website ook niet langer. “Daarom ontwikkelde Booom Digital, een Arnhemse onderneming, een nieuwe site voor ons. Die zal bij het verschijnen van editie 5 in juli gelanceerd worden. Hierbij worden de nieuwe site en onze social-media kanalen geïntegreerd tot één platform, gericht op de regionale zakelijke markt. Hier kun je je aanmelden voor onze evenementen en zijn deze ook terug te kijken.”
CONTINUÏTEIT
Na de eerste schrik in maart 2020, kwam de advertentiemarkt zo’n twee maanden daarna gelukkig weer wat op gang. “Ondanks het feit dat veel ondernemers nog in grote onzekerheid zaten. Ook ons team heeft zich dubbel en dwars ingezet en dat alles heeft ervoor gezorgd dat we vanaf dat moment iedere maand weer behoorlijk gevulde edities van Arnhem en Nijmegen Business offline konden uitbrengen.” Het gratis uitgaansmagazine UIT Nijmegen is tijdelijk stopgezet. De horeca heeft het nog te zwaar door de maatregelen. Het is wel de bedoeling het blad en bijbehorend online platform weer op te starten zodra dat mogelijk is. Het blad is na ruim 20 jaar voor velen nog altijd een vertrouwd magazine. “Hallo! Nijmegen hebben we, net als de business bladen, redelijk goed kunnen continueren. Dat is echt wel de verdienste geweest van onze sales afdeling.”
Ber besluit: “Met het ‘unlocken’ van ons nieuwe platform, blijven we tijdens eventuele lockdowns in de toekomst tóch direct met elkaar in contact.”
Nijmegen Business