Artikelen
20 oktober 2020
Van zakelijk verhuizer naar facilitair logistiek dienstverlener
Op Bijsterhuizen vinden we een van de grootste facilitair logistiek dienstverleners van deze regio: UTS Verkroost. Met hun uitgebreide dienstenportefeuille zijn zij een sterke speler voor elk bedrijf dat iets te verhuizen, op te slaan of te beheren heeft. Wij spraken de dagelijkse leiding van de organisatie, Gert-Jan Willems en Fedde Janssen. “We hebben ons de afgelopen jaren enorm versterkt.”
Bijna 100 jaar oud is het bedrijf. Maar UTS Verkroost is vitaler dan ooit tevoren. In 1926 begonnen als verhuisbedrijf, is het tegenwoordig een bedrijf dat een veelheid aan diensten aanbiedt: facilitaire logistiek, projectmanagement, archiefopslag en -beheer, verhuisservices, ICT-beheer, enzovoort.
ROAD 2020
Sinds oktober 2013 staat Gert-Jan aan het roer van UTS Verkroost. Fedde is als General Manager zijn rechterhand. Toen Gert-Jan startte als directeur was een van de eerste dingen die hij deed een meerjarenplan maken. Onder de titel ‘Road 2020’ werd een toekomstbeeld geschetst waar het bedrijf in een jaar of zeven naartoe kon werken. Gert-Jan: “We constateerden al in een vroeg stadium dat de markt voor zakelijke verhuizingen kleiner wordt. Het was dus noodzakelijk om onze andere takken te versterken. We hebben ons toen omgevormd van zakelijk verhuizer naar facilitair logistiek dienstverlener.”
ARCHIEFSERVICES GELDERLAND
Een van de takken die versterkt werden is het bedrijfsonderdeel Archiefservices Gelderland. Hierin zijn alle archiefactiviteiten ondergebracht. Van beheer en opslag tot digitalisering, bewerking en uiteindelijk, als dat aan de orde is, vernietiging. Fedde: “We hebben ons de afgelopen jaren enorm versterkt in het archiefwerk. Onze systemen zijn verbeterd en geoptimaliseerd. En we voldoen aan de ISO-normen 27001 voor informatiebeveiliging en 45001 voor arbeidsgerelateerde veiligheid en gezondheid.”
“ Waarom zou je naar een budgetbox gaan? Wij hebben hén verhuisd! ”
ARCHIEVEN OVERNEMEN
Dat een van oorsprong zakelijke verhuizer zich bezighoudt met archiefbeheer is niet zo gek, vertelt Gert-Jan. “Elk kantoor dat je verhuist, bevat een archief. Dan weet je als dienstverlener snel hoe je daarmee om moet gaan en hoe je je klant het best van dienst kunt zijn. De stap naar het archief overnemen is dan niet zo groot meer. Inmiddels doen wij dit werk voor circa zestig bedrijven. Goed voor zo’n dertig kilometer archief.”
ZEECONTAINERS
Dat het archief een groot deel van de opslagruimte inneemt, mag duidelijk zijn. Maar er is nóg een bedrijfsactiviteit die de nodige ruimte vereist. Fedde: “We hebben hier ongeveer 250 zeecontainers in de opslag staan. Een enorme hoeveelheid containers die allemaal zijn opgenomen in een volledig geautomatiseerd systeem.” Het gaat om heel uiteenlopende opslag. Van oldtimer auto’s tot archief, van allerhande promotiemateriaal tot voorraad kantoormeubilair. Maar om welke goederen het ook gaat, klanten kunnen altijd binnen de kortste keren over hun spullen beschikken. Gert-Jan: “Ze sturen ons via een online portal een verzoek, wij rijden de vrachtauto de loods in, een computergestuurde hijskraan haalt vlekkeloos de juiste container op en plaatst die op de vrachtauto. De klant heeft in no time de juiste spullen in huis. Een goed geolied proces waar de klant alleen maar voordeel bij heeft.”
CONCURRENTIE
Dat klinkt allemaal erg mooi, maar kan UTS Verkroost de concurrentie aan met de voor de hand liggende budgetboxen? “We zijn goedkoper dan die opslagruimtes,” zegt Fedde. “Bovendien kwam een van de budgetboxen naar óns toe toen ze verhuisd moesten worden,” voegt Gert-Jan toe. Duidelijk, dus: wie archief of spullen wil opslaan gaat naar UTS Verkroost.
Meer weten? Kijk op UTS Verkroost.
Nijmegen Business