Artikelen
20 januari 2020
VANNU: Laat vermogen niet verdampen, regel je nalatenschap tijdig
Een brandverzekering heeft nagenoeg elk onderneming. Schade door een brand kan namelijk flink oplopen. Continuïteit van het bedrijf, daar heeft echter niet elke ondernemer over nagedacht. Desondanks is het risico dat een bedrijf loopt bij het wegvallen van de eigenaar vele malen groter. Verzekeren kun je het niet, wel regelen. Gera Janssen is directeur/eigenaar van Vannu. en biedt breed financieel advies voor de particulier, ZZP’er, MKB’er, stichtingen en verenigingen.
“Vannu. is voor de ondernemende mens hét loket voor financiële aangelegen-heden die alle facetten van het leven bestrijken”, vertelt Gera.
“Van reguliere verzekerings- en financieringszaken, pensioenen tot het afwikkelen van een nalatenschap. Ondernemerschap is ook één van die facetten. Ondernemen brengt risico met zich mee. Daarmee zeg ik niks vreemds. Van een aantal risico’s ben je je bewust. Zoals brand, storm, uitval van machines, cybercrime en autoschade. Maar er zijn ook persoonlijke aangelegenheden zoals ziekte en ongevallen die van invloed zijn op de bedrijfsvoering. Met een risicorapportage brengen we risico’s in kaart en laten zien welke maatregelen je kunt treffen om eventuele klappen op te vangen.”
Continuïteit
“Overlijden verstoort direct de continuïteit van je bedrijf. De financiële consequenties zijn groot. Heb je überhaupt wel nagedacht over je opvolging als je wegvalt of met pensioen gaat? Als er sprake is van meerdere kinderen in of buiten het bedrijf, wat zijn dan de gevolgen?
Het is een onderwerp dat nogal eens vooruitgeschoven wordt. De bespreekbaarheid met kinderen kan lastig zijn. Niet zelden ontstaat er ruzie binnen de familie over opvolging en nalatenschap. Het bedrijf dient vaak als pensioen. Wie bepaalt de waarde? Wanneer krijgen andere kinderen dan het kind dat het bedrijf overneemt hun deel? Met vermogensbeheer maak je een plan voor de toekomst over de opbouw, overdracht en continuïteit van het bedrijf maar ook voor je leven daarna. Met een onafhankelijk executeur en het opstellen van een nalatenschapsdossier heb je zaken goed geregeld bij een overlijden.”
Nalatenschapsdossier
“Via een testament leg je al je wensen en eisen vast over je vermogen en bezit. Wat moet er gebeuren na je overlijden? Vervolgens maak je een digitaal nalatenschapsdossier aan. Dit is een plek om belangrijke documenten te archiveren: je testament, de jaarrekeningen, de statuten, eigendomsaktes, maar ook praktische zaken zoals inlogcodes en wachtwoorden. Verder kun je vormgeven hoe je uitvaart er uit moet zien. Aanvullende wensen, buiten het testament om kun je eveneens vastleggen. Door het opstellen van een nalatenschapsdossier ontlast je de nabestaanden met uitzoek- en regelwerk. Bovendien schep je duidelijkheid. De kosten zijn te overzien. Je maakt het dossier digitaal aan en kunt het daarna zo vaak wijzen als je wilt. Bij leven heb jij als enige toegang tot dit dossier. Je bepaalt zelf of je de inhoud wilt delen.”
Conflict
“Drie op de vier erfenisafhandelingen eindigt in een conflict. Erfgenamen zijn meestal onvoldoende op de hoogte van hun rechten en plichten. Vaak eindigen deze conflicten in juridische procedures met hoge kosten tot gevolg. Het zal niet de eerste keer zijn dat een vermogen verdampt of het bedrijf hierdoor failliet gaat. Bovendien verstoort het soms voorgoed de familieband. Dit kun je voor zijn door ons als executeur in te schakelen. Wij handelen onafhankelijk de nalaten-schap af. Wij geven advies waar het nodig is. Er spelen geen emoties, dat maakt ons objectief. Zijn er één of meer familieleden executeur, dan kun je je voorstellen dat er verschillende belangen zijn. Een onafhankelijk executeur bespaart kortom onnodige kosten en veel ellende tijdens de verdeling van de boedel en afwikkeling van de nalatenschap. Familie is onbetaalbaar. Regel zaken daarom tijdig bij leven. Van vermogensbeheer tot je nalatenschap”, beëindigt Gera.
Meer weten? Kijk op www.vannu.nu
Arnhem Business