Artikelen
6 oktober 2020
Veranderende mobiliteit door corona biedt kansen
De coronacrisis heeft een enorme impact op de mobiliteit. Hieronder leest u drie trends die door corona de zakelijke mobiliteit definitief veranderen.
Verschuiving van vervoersmiddel
Organisaties zijn terughouden met het inzetten van het openbaar vervoer. De gezondheid van de werknemers is hierbij een belangrijke bepalende factor. Het dragen van een mondkapje wordt als onprettig ervaren en uit de praktijk blijkt het in treinen en bussen erg lastig om 1,5 meter afstand te houden van andere reizigers. Volgens het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) geeft 66% van de zakelijke treinreizigers daarom de voorkeur aan de fiets of de auto.
Minder zakelijke kilometers
In 2020 wordt per auto gemiddeld 24% minder zakelijke kilometers gereden ten opzichte van 2019 (NZMO, 2020). Dit komt door verschillende factoren. De hoofdreden is dat er meer wordt thuisgewerkt. Ook zijn er minder externe afspraken. Deze zijn vervangen door videobellen. Vooral grote bedrijven voorzien dat de afname in kilometers invloed heeft op de looptijd van lopende leasecontracten.
Flexibele mobiliteitsoplossingen
Zakelijke deelauto’s worden een steeds aantrekkelijker alternatief. Dit wordt mede veroorzaakt door de bovengenoemde trends. Tijdens de coronacrisis hebben veel leaseauto’s stilgestaan. Ook na de crisis zullen ze minder worden gebruikt, terwijl de leasecontracten juist ingestoken zijn op veel kilometers. Veel bedrijven zullen daarom versneld overstappen op mobiliteitsbudgetten en deelauto’s.
Wilt u meer weten over mobiliteitsbudgetten en deelauto’s of wilt u advies over het optimaliseren van uw zakelijke mobiliteit? Neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op.
Meer weten?
Neem contact op met Luc Beaumont via 06 – 52 32 64 84 of lbeaumont@almn.nl.
Kijk ook op www.almn.nl.