Artikelen
12 juni 2020
Via Optima Gerechtsdeurwaarders meet met de menselijke maat: ‘Ik dreig niet, ik beloof ’
Martine Tjepkema is het best te typeren als een verfrissende wind met gedegen kennis van zaken. Haar vak beoefent zij op een persoonlijke, mensgerichte manier en daarmee breekt zij met stereotypen die aan de sector kleven: “Beslagleggen om het beslagleggen, daar houd ik niet van.” Al sinds 2003 is zij werkzaam in de deurwaardersbranche en kreeg een kijkje in de keuken bij diverse kantoren van verschillende orden en grootte. Haar kennis en ervaring, ook op het gebied van Nederlands Recht, leidden in 2013 tot de oprichting van een eigen kantoor: Via Optima Gerechtsdeurwaarders.
In eerste instantie ging het om een incassobureau sec en Martine verrichtte haar ambtelijke opdrachten als toegevoegd gerechtsdeurwaarder bij het kantoor waar zij destijds tevens werkzaam was. In mei 2017 is zij beëdigd tot gerechtsdeurwaarder in Nijmegen, waardoor haar kantoor een volwaardig deurwaarderskantoor werd. Martine: “Niet iedereen realiseert zich dat die ambtshandelingen hét verschil zijn tussen de bevoegdheden van een incassobureau en een deurwaarderskantoor. Ik vind het belangrijk dat bij het uitvoeren van die taken het menselijke aspect niet vergeten wordt. Uiteraard moet een schuld aan het eind van de rit betaald worden, maar betrokkenheid en het willen luisteren naar het verhaal áchter een schuld is minstens zo belangrijk als de zaak zelf. Deze visie is ook binnen de branche als geheel te bespeuren, maar net als binnen iedere andere sector geldt voor ons: als kleine ondernemer ben je vaak flexibeler dan een landelijke keten.”
Inzicht in het waarom
Het verhaal achter een schuld geeft ook kijk op hoe een toekomstige schuld voorkomen kan worden. “We verwijzen geregeld naar andere instanties. Wanneer je bijvoorbeeld inzicht hebt in waarom iemand er niet toe komt de huur te betalen, dan is ontruiming mogelijk niet langer de enige optie, maar gaat de voorkeur uit naar een betalingsregeling vanuit de schuldhulpverlening”, aldus Martine. “Zeker bij mensen die wél willen, maar niet kunnen. Dan komt het voor dat we weliswaar beslagleggen op iets, maar het niet daadwerkelijk meenemen. Daarover kunnen afspraken gemaakt worden. Of we maken een deel van het vakantiegeld toch over naar iemand. Alles staat of valt met goede onderlinge communicatie.”
“Alles staat of valt met goede onderlinge communicatie”
Toegegeven: dit komt niet overeen met het standaard beeld van ‘de deurwaarder’. Krijgt een hulpverlener te maken met agressie, dan wordt dat veel minder getolereerd dan dat soortgelijk geweld gericht is tegen een deurwaarder. Dan wordt het al snel onterecht afgedaan als ‘risico van het vak’. Daarnaast bestaat het idee dat deurwaarders voor de ‘Grote Jongens’ binnen het bedrijfsleven of voor de overheid ‘komen innen’. Martine: “Ik kom ook op voor de loodgieter die zijn factuur van duizend euro niet betaald krijgt, voor de tandarts met patiënten die hun acceptgiro van dertig euro niet voldoen en ik maak me hard voor de alimentatie van jóuw kinderen.”
Aandacht voor beide partijen
Martine is kundig, kritisch, doortastend en vlijmscherp. Tegelijk is zij empathisch en praktisch ingesteld. “Het voorkómen van onnodige kosten is voor mij vanzelfsprekend.” Ook veegt ze het (mantel)pakken-imago van de beroepsgroep compleet van tafel met haar kleurrijke verschijning en persoonlijkheid. “Wij vervallen niet in debiteurengeknuffel, wij staan voor onze opdrachtgevers, maar ook voor de wederpartij. Het doel is dat er betaald wordt. Dan is het wijzer om voor een realistische weg kiezen dan voor een principiële. Wij gaan doelgericht te werk, maar met aandacht voor alle spelers, want met aandacht is al heel veel te bereiken.”
Geen lopende kwesties, maar toch nieuwsgierig geworden? Maak dan kennis met Martine, stagiair Damian Coenen en collega Bonnie van Eijkhout in het tv-programma ‘Deurwaarders’ van RTL5. In september start het nieuwe seizoen.
Meer weten? Kijk op www.viaoptimaincasso.nl
Arnhem Business