Artikelen
21 juli 2016
Vitaliteit op de werkvloer: ‘de kracht van de herhaling en persoonlijke aandacht’
We hebben een gezond ontbijt bij Hotel Haarhuis aan de ontbijttafel bij Perron 5. Vers fruit, biologische yoghurt en goed belegde broodjes. We praten namelijk over vitaliteit met ervaringsdeskundigen. Als werkgever wil je graag vitale werknemers: zij presteren beter en melden zich minder ziek. Vitaliteit is daarom niet alleen een persoonlijke aangelegenheid maar ook voor de werkgever een aandachtspunt.
Ilona Huitink van Fitter Nederland: “Wij stellen vitaliteitsprogramma’s samen om medewerkers bewuster te maken in fysieke en mentale fitheid. Met slimme tools zorgen we dat zoveel mogelijk medewerkers meedoen; we gaan uit van eigen regie en verplichten tot niets. Met ons 12 weken programma heb je een concreet plan om medewerkers fitter te maken. Dit is meer solide dan losse interventies zoals bedrijfsfitness of een fruitschaal. Daarna zorgen we desgewenst voor een vervolg”
Dieu-Donnée Hendriks is clubmanager van Jagyba in Velp. “Onze club bestaat 40 jaar en heeft een breed leefstijlaanbod voor particulieren en bedrijfsmedewerkers. Ons uitgangspunt voor vitaliteit is de leefstijldriehoek sport, voeding en ontspanning. Dit moet in balans zijn. Hiervoor hebben we speciale programma’s en trainingsmodules waarin alle elementen terugkomen.”
Els van Velthoven van Bruisz: “Bij Bruisz helpen wij onze cliënten in hun streven naar balans. Wij zien iedere verstoring in de gezondheid als een disbalans die weer hersteld moet worden. De klachten kunnen lichamelijk zijn maar kunnen ook een andere oorzaak hebben. Wij kijken naar de hele mens en hebben een integrale kijk op welzijn dat betekent in balans zijn van lichaam, gevoel, denken en inspiratie.”
Angela Snijders HR Manager van Connexxion Openbaar Vervoer: “In onze regio werken zo’n 900 mensen, waarvan 90% buschauffeur is. Zowel de medewerkers op kantoor, in de bus en trein hebben een zittend beroep. Zitten is het nieuwe roken. Het ziekteverzuim is hoog en we zien veel overgewicht. Wij willen bijdragen aan een goede gezondheid van medewerkers zodat men fit is op het werk en in privétijd.” Els: “Bruisend oud worden willen we allemaal. Wij begeleiden cliënten gedurende een periode. Voor ons staat ontgiften aan de basis van een bruisend leven. Daarom begint Bruisz met detox.”
Angela: “Verzuim heeft bij ons voornamelijk te maken met klachten aan het houding- en bewegingsapparaat en psychische klachten. Het zijn echter vooral de mensen die al fit zijn die open staan voor een vitaliteitsprogramma. Het moet daarom toegankelijk zijn. We hebben stagiaires van de HAN, diëtistes, die op de vestigingen aanwezig zijn voor (persoonlijk) advies. Daarnaast verzorgen we onder begeleiding wandel-, zwem- en loopgroepen. Ook hebben we meegedaan aan de Fitste organisatie van Gelderland van de Gelderse Sportfederatie. Voor medewerkers op kantoren hebben we een aantal automatisch verstelbare hoog-laag bureaus aangeschaft waarachter je kunt staan en zitten.”
Laagdrempelig
Ilona: “Onze programma’s zijn laagdrempelig en luchtig. Via een kick-off enthousiasmeren we en leggen we uit. Iedereen kiest een eigen doel en kan volgen wat bij hem past. Ze krijgen een starterspakket met een fitgids. Wekelijks hebben we contact, ook fysiek op de locatie met workshops en trainingen. Er is een vaste coach die begeleidt. Dieu-Donnée: “Het is belangrijk om te weten wat iemands wensen zijn: hiervoor hebben we voor bedrijven een gratis digitale enquête en gaan samen om tafel. Daarna maken we een plan. Trainen via onze Milon Cirkel is laagdrempelig en veilig. Elke vijf dagen 35 minuten trainingen maakt je fit. We meten de resultaten, dat motiveert.” Els: “Je ziet veel vermoeidheid. Met onze detox challenge voeren we tijdens een speciaal traject met voetenbaden je afvalstoffen af. Ook helpen de Cryosauna en Bemertherapie om vitaler en klachtenvrij te worden.”
Herhaling en zichtbaarheid
Dieu Donnée: “Je wilt de medewerker doorlopend in beweging houden. De kracht zit ‘em in de herhaling én iets ludieks aanbieden. Ilona: “Daarom krijgen medewerkers in ons programma nieuwsbrieven, vind je ons op het intranet en is er wekelijks een aanbod op de locatie. We bouwen één loket. Continue zichtbaarheid is belangrijk evenals het hebben van ambassadeurs.” Els: “Persoonlijke aandacht houdt mensen gemotiveerd. Wij hebben en houden intensief persoonlijk contact. Ben je nog steeds klachtenvrij? Daarnaast wil je preventief bezig zijn, naast het klachtenvrij maken, maken we mensen ook vitaler. Daarom blijven we vinger aan de pols houden en nodigen we ze uit voor lezingen, workshops en andere behandelingen.” Dieu Donnée: “Vergoeding van de werkgever draagt bij aan de motivatie. Laat de medewerker ook meebetalen, dat werkt als een stok achter de deur.”
Ondersteuning motiveert
Angela: “Heb je één medewerker met een positief resultaat dan werkt het aansporend. Die fungeert als ambassadeur. We bieden kookworkshops aan en verstrekken elke week een gezond recept, zo betrekken we ook de familie. Want als die ondersteunt, dan is het veel leuker én beter vol te houden.” Ilona: “Met een 12 weken programma alleen ben je er niet, een onderhoudsprogramma maakt het duurzaam. Ook wij betrekken het gezin, we zijn blij met kleine stapjes om de levensstijl te veranderen.”
“Overigens kan iedereen onze gratis app downloaden met tips, recepten, beweegschema’s en mindfulness-oefeningen.” Dieu Donnée: “Hoe eet je een olifant? Hapje voor hapje. Dat geldt ook voor een afslankprogramma. Het is een kwestie van grote doelen in kleine stukjes hakken, resultaat monitoren en balans vinden. Met veel stress val je niet af. Dus rust is net zo belangrijk, dus bieden we ook meditatie en mindfullness aan.” Connexxion ziet de eerste positieve resultaten van hun inspanningen om vitaliteit te verhogen. De eerste stap is gezet en willen nu door naar een volgend traject. De tafelgenoten denken graag mee hoe dat bereikt kan worden. Dat doen ze overigens ook voor jou!
Arnhem Business