Kamer van Koophandel
22 februari 2024
Voor het eerst personeel aannemen
Kom je handen tekort in je bedrijf? Ontdek hoe je vanuit je eenmanszaak je eerste werknemer kunt aannemen.
Zo begin je
Je brengt eerst drie basiszaken in beeld, om te kijken of het financieel haalbaar is om je eerste werknemer aan te nemen. Je kijkt naar de personeelskosten, de mogelijke opbrengsten en je huidige financiën.
Personeelskosten bestaan uit meer dan het brutoloon. Op KVK.nl lees je met welke kosten je rekening moet houden en welke wetten en regels je moet volgen. Ook kun je controleren of je in aanmerking komt voor loonkostenvoordelen en subsidies.
De mogelijke opbrengst hangt af van de rol van de medewerker en de arbeidsvorm. Zorgt diegene voor extra omzet door naast jou klussen op te pakken of neemt diegene de minder leuke taken van je werk over?
Duik eens goed in je huidige financiën. Wat is je omzet en winst nu. Bij je huidige omzet tel je op wat de medewerker oplevert. Dit wordt je nieuwe omzet. En bij je huidige winst tel je op wat de medewerker oplevert en trek je de kosten er vervolgens vanaf. Dit wordt je nieuwe winst.
En dan
Als blijkt dat jij je eerste werknemer kunt betalen, dan meld je je als werkgever aan bij de Belastingdienst en KVK. Van de Belastingdienst ontvang je een loonheffingsnummer.
Je controleert of je bedrijf onder een cao valt, of je pensioen moet regelen en wat je verdere plichten zijn wanneer je personeel aanneemt. Denk ook aan verzekeringen, een pensioen voor je werknemer, bedrijfsveiligheid en een personeelshandboek. Dan begin je aan het opstellen van een functieomschrijving, een vacature en een arbeidsovereenkomst.
Op zoek naar personeel
Je kunt natuurlijk de vacature op een vacaturebank of LinkedIn plaatsen, maar er zijn meer manieren om personeel te werven. Gebruik bijvoorbeeld je netwerk, social media, organiseer een feestelijke sollicitatie-inloop of open dag, ga naar een banenbeurs, zoek afstudeerders of kijk of ‘open hiring’ een oplossing voor je is. Ook kun je de hulp inschakelen van andere organisaties, zoals UWV, het werkgeversservicepunt of sociale werkplaats.
Denk ook aan jezelf
Leidinggeven vraagt nieuwe kwaliteiten van jou als ondernemer, zoals leiderschap. In de KVK e-mailserie ‘Jouw veranderende rol in een groeiend bedrijf’ ontdek je hoe je met je nieuwe rol omgaat.
Meer weten? Kijk op Kamer van Koophandel.
Personeel en OrganisatieNijmegen Business