Artikelen
4 augustus 2015
Vrouwen aan de top: High Tea in de nieuwe glazen vleugel bij Brasserie de Boerderij
Steeds meer vrouwen krijgen vooraanstaande topfuncties in het bedrijfsleven. In 2014 werd gemiddeld 20,9% procent van de topfuncties bezet door een vrouw. Ook presteren zij beter op school. Op de arbeidsmarkt krijgen op dit moment vrouwen vijf keer zo snel een baan dan mannen. Reden om in deze editie van Arnhem Business aandacht aan de Arnhemse Zakenvrouw te besteden. Tijdens een goed verzorgde High Tea in de prachtige nieuwe glazen zijvleugel van Brasserie de Boerderij kwamen twaalf Topvrouwen bij elkaar.
Debbie van Maanen (KantoorProfi)
De directeur van KantoorProfi, Debbie van Maanen, is 39 jaar, getrouwd en moeder van één zoon. In 2013 is KantoorProfi opgezet en dit is Debbie en haar team goed afgegaan. In korte tijd is KantoorProfi enorm gegroeid. Naast het filiaal in Bemmel is er sinds enige tijd ook een filiaal in België geopend. Bij KantoorProfi heeft de klant ruime keuze aan kantoorartikelen en ook voor diensten is men hier aan het juiste adres. Van een paperclip tot aan het advies bij de uitvoering van kantoorinrichting. KantoorProfi verzorgt een bedrijfsverbouwing van A tot Z en neemt hiermee graag alle zorgen van de klant uit handen.
Debbie ziet veel voordelen als vrouwelijke directeur en geeft aan dat ze helemaal niks merkt van eventuele vooroordelen in de zakelijke mannenwereld. “Daar moet je helemaal niet mee bezig zijn. Ik denk dat het een kracht van je persoonlijkheid is om hier boven te staan en gewoon te zijn wie je bent. De aandacht die je krijgt als vrouwelijke directeur zie ik alleen maar als een voordeel.”Ze heeft nog grote plannen voor de toekomst. “We hebben een geweldig team met de juiste mensen. Iedereen weet wat hij moet doen en krijgt voldoende waardering. Ik ben super trots op wat wij tot nu toe hebben bereikt en ben daar iedereen dankbaar voor.”
Anne-Marije Buckens (50Company)
Je moet het natuurlijk wel durven, tijdens je studie Human Resources ontdekken dat 50-plussers zonder werk eigenlijk een vergeten groep vormt, daaromheen een concept ontwikkelen en dat in je eigen bedrijf aan de man brengen. Dat deed Anne-Marije Buckens (27 jaar) vijf jaar geleden en met succes. “50 Company is het loopbaancentrum voor 50plussers. Wij helpen hen door loopbaanadvies, workshops en arbeidsbemiddeling aan het werk. Het ging eigenlijk meteen goed.Ik had ook niets te verliezen, ik ben gestart en met kennis van zaken en het nodige enthousiasme ben ik overal binnen gestapt. Natuurlijk krijgen we vaak ‘nee’ te horen, maar dan moet je volhouden.”
Op dit moment is Anne-Marije druk bezig met het schrijven van een boek. “Het grote 50-plus werkboek. Daarin leg ik mijn ervaringen vast, maar ik interview ook anderen.” Anne-Marije merkt eigenlijk geen enkele belemmering als vrouwelijke ondernemer. “Soms maak je niet de overdonderende entree die je voor ogen hebt, maar een gesprekspartner is na vijf minuten om, als hij of zij door heeft hoeveel kennis ik over mijn onderwerp breng. Soms zijn ze juist blij met de frisse blik, met de andere dynamiek. Verder lak ik elke dag mijn nagels omdat ik daar blij van word en doe ik gewoon mijn ding. Ik weet wat ik wil en ga op mijn doel af. Glazen plafond? Nooit gezien, dames, niet zeuren!”
Claudia van Haeften (MBA RVGME, Claudia van Haeften Communicatie)
Claudia van Haeften MBA RVGME, sinds oktober 2014 directeur eigenaar van Claudia van Haeften Communicatie, stelt zich als doel effectieve communicatie intensivering te realiseren. Dat doet ze door mensen en bedrijven doelmatig met elkaar te verbinden, met als resultaat zowel het rendement als de onderlinge verstandhoudingen te verbeteren. Claudia van Haeften is een enthousiaste professional die energiek in staat is concrete verbeteringen aan te brengen: “Mijn klanten zijn tevreden en dat geeft bijzonder veel voldoening. Ik geniet er echt enorm van om mijn netwerk onderling te koppelen en te verbinden, oplossingen te realiseren en zorg te dragen voor goede communicatie en marketing. Immers, met effectieve marketing heb je nauwelijks sales nodig. En dat wordt opgemerkt. Zo kreeg ik een half jaar na mijn start een mooie plek in de TOP 100 netwerkers en ben ik 1 van de 50 genomineerden voor de meest invloedrijke vastgoedvrouw in Nederland, wat een enorme eer is!”
Claudia vervolgt: “Veel bedrijven zijn erg goed in wat ze doen, maar om dit over te brengen bij hun klanten of prospects, daar heb je een specialist voor nodig. Iemand die communicatie verbindend inzet, die de markt kent, die zichtbaarheid realiseert en die als adviseur bedrijven daadkrachtig kan ondersteunen. Ik heb inmiddels een gevarieerd klantenbestand van vastgoedorganisaties, -pers, instituten en energie leveranciers, Business club Sociëteit Gelre en bijvoorbeeld restaurant Dries & Co. Het doel is effectieve groei in de communicatieve ondersteuning bij organisaties, verenigingen en ondernemers te realiseren.”
Marlies van Dijk – Schuiling (Uitvaartverzorging Kramer)
Sinds 1989 ben ik, via Dirk-Jan van Dijk, verbonden aan Uitvaartverzorging Kramer. In 1998 hebben wij het familiebedrijf overgenomen en maak ik deel uit van de directie. Het heeft tot in de jaren 80 geduurd voor de eerste vrouwelijke uitvaartondernemers en -leidsters actief werden. Dat is nu heel anders, het is nu een vrouwenberoep bij uitstek. De emancipatie in dit vak heeft wel zijn tijd nodig gehad. Naast mijn nauwe betrokkenheid bij uitvaartverzorging, personeelszaken, horeca en financiën, liggen mijn werkzaamheden vooral op marketinggebied. Denk hierbij aan: media en reclame-uitingen, herkenbaarheid, onderhoud websites en webshops, social media en styling.
Ik focus mij daarbij op de laatste ontwikkelingen op uitvaartgebied en ben zeer innovatief met ons bedrijf bezig. Veel van mijn tijd besteed ik aan het behoud van Kramer’s integriteit en de status van het familiebedrijf, al sinds 1885, waar de persoonlijke zorg voor overledenen en nabestaanden centraal staat. Ik ben dan ook een enorme “pietlut” bij sollicitatiegesprekken. Past de Kramerpet? Ik vertel dan ook met trots dat “Het Kramer-team bestaat uit medewerkers die bewust voor het vak hebben gekozen, ervaringsdeskundigen die hun vak met liefde en passie uitoefenen. Zij willen geen nee zeggen tegen nabestaanden. Ons hele team streeft altijd naar optimale service. Van uitvaartleiders, gastvrouwen, chauffeurs, dragers tot de administratieve medewerkers aan toe.”
Iris Cammelbeeck (ING Nederland, directeur MKB Arnhem)
Een carrière als bankier stond niet in de planning, maar toen Iris Cammelbeeck (43 jaar) in 1999 in Utrecht aan de faculteit Geschiedenis afstudeerde (op de juridische aspecten van internationale betrekkingen) kon ze kiezen uit twee traineeships bij banken. Het werd SNS Bank, ze stapte na twee jaar over naar ING in Arnhem. “Ik ging aan de slag als intern accountmanager MKB. Een jaar later werd ik relatiemanager MKB en na enkele reorganisaties ben ik dus nu directeur MKB Arnhem. Ik heb altijd in de zakelijke markt gewerkt, heel afwisselend, van groot tot klein, in alle branches, ‘never a dull moment’.”
“In het begin van mijn carrière moest men soms wennen aan een vrouwelijke bankier, dat is nu helemaal voorbij. Mannen zijn wel overal in de meerderheid, zowel op de bank als in het bedrijfsleven. Dat heeft volgens mij nog steeds te maken met de taakverdeling in relaties, zeker als er kinderen zijn. Ik werk 40 uur en heb een co-ouderschap met twee kinderen, een zoon van 12 en een dochter van 10. Dat werkt uitstekend, kwestie van organiseren. Je moet het wel willen, want ik merk wel dat vrouwen vaak kiezen voor een parttime baan. Of vrouwen anders zijn? Natuurlijk, we hebben misschien een wat andere stijl, maar ik heb dat nooit als een probleem gezien. Gewoon jezelf blijven, dat lijkt me het slimste.”
Daniëlle Vonk (Vonk Makelaars)
Ik ben Daniëlle Vonk. Sinds 2008 ben ik makelaar. In mijn werk doe ik alles zelf: ik zet het bord in de voortuin, ik ben bij alle bezichtigingen, ik maak de koopovereenkomst en regel de overdracht bij de notaris. Omdat ik alles zelf doe, weet ik heel goed wat de sterke en zwakke punten van een woning zijn. Ook heb ik daarom veel contact met mijn cliënten. Ik help graag bij het aankopen van een woning. Daarnaast taxeer ik woningen. Onze branche is niet eentypische mannenwereld. Wel denk ik dat ik met mijn vrouwelijke charmes wat minder “gladjes” overkom.Ik werk gewoon hard en zorgvuldig. Mijn sterke punt is dat ik de verkopende partij ook opdrachten meegeef. Als ik de verkoper een ladder op moet sturen om een moeilijk bereikbaar plekje te schilderen, dan doe ik dat: alles voor een snelle verkoop voor een goede prijs.Een woning verkoopt zich nou eenmaal niet vanzelf.
Ik zou graag nog meer woningen in de verkoop willen hebben, maar wel de volledige aandacht aan mijn cliënten kunnen blijven geven. Voor de rest mag alles best zo blijven zoals het nu is. Ik denk dat we in de makelaarswereld geen onderscheid maken tussen vrouwen of mannen. Ik vind dat je een ondernemer bent of niet. Dat heeft niets te maken met je geslacht. VONK MAKELAARS is een full-service makelaarskantoor dat integriteit, vakkundigheid, creativiteit, betrouwbaarheid hoog in het vaandel heeft staan en is gevestigd in het Gelredome.
Ria Dierking (Haarinstituut Ria Dierking – Arnhem)
“Man of vrouw, je moet gewoon kunnen ondernemen – dus ook zaken uit handen kunnen geven, thuis en op de zaak. Anders zit je vast in rollenpatronen. Echte ondernemers durven anderen verantwoordelijkheid te geven en willen zichzelf nooit onmisbaar maken. Ze zijn erop gericht nieuwe ervaringen op te doen en niet te blijven hangen in wat ze al kunnen.Mijn team is net zo ambitieus als ik! Ik kan volledig op iedereen bouwen. Ik geniet van hoe ze met hart en ziel werken, zich ontplooien en enthousiast zijn. Zo leer je van elkaar, kun je het beste uit je vak halen en steeds beter worden. Zo zijn we een vooraanstaand haarwerkinstituut waar het draait om kennis, vakbekwaamheid, interesse en je verplaatsen in de mensen, zodat je weet wat je kunt betekenen.
Ons beroep ligt gevoelig, niemand loopt te koop met weinig of dun haar. Als ervaren haarstylisten hebben we een perfect oog voor het kapsel dat bij iemand past en iemand mooi maakt. Als specialisten in haarwerken denken we in mogelijkheden en geven we advies opdat mensen zelf een goede keuze kunnen maken. Topkwaliteit plus een flinke dosis empathie – en misschien zijn vrouwen daarin wat beter ontwikkeld dan mannen – maakt ons bedrijf succesvol. Winst is niet het belangrijkste; als je je honderd procent inzet voor je klanten, komt de rest vanzelf goed.”
Angelique Dikkers (GetCertified Opleidingen)
Samen met mijn man Ton Visser hebben we een opleidingsinstituut in Arnhem, genaamd GetCertified Oplei-dingen. We zijn gespecialiseerd in volwassenenonderwijs en doen voornamelijk computeropleidingen zoals Microsoft Word, Excel, Outlook enz. maar ook secretariële- en taalopleidingen. We zitten aan het Willemplein in Arnhem en hebben 80 werkplekken. We nemen ook zo’n 3.000 verschillende examens af o.a. alle WFT en PE plus examens. Hoe ga je om met eventuele vooroordelen in de zakelijke mannenwereld ? De enige manier waarop ik wel eens iets merk van vooroordelen is niet dat ik een bedrijf heb maar dat het een bedrijf is op het gebied van computers. ICT is grotendeels een mannenwereld. Gaat het profileren je goed af binnen dit circuit? Ja inmiddels zijn we een aardig bekende verschijning in het Arnhemse netwerk dus de meesten weten wel dat ik zeker niet alleen over computers praat. Wat zijn je dromen of idealen? Het zou ideaal zijn als de overheid actief wat doet met duizenden ontslag werklozen.. Een werkgever die iemand ontslaat moet investeren in een goede opleiding voor betrokkenen zodat deze meer kansen heeft op de arbeidsmarkt. Vrouwelijk ondernemerschap. Historisch gezien zorgen de vrouwen voor de kinderen, het huishouden etc. echter gelukkig is dat veel minder vanzelfsprekend geworden en zijn we al tientallen jaren bezig aan een inhaalrace. Er is geen enkel argument waarom een man iets beter zou kunnen dan vrouw.
Diana van Kesteren (Mediaz Creatie | Communicatie)
Samen met mijn compagnon Mendy Tiemissen run ik sinds 2002 het reclamebureau. Sinds 2013 profileren we ons ook met www.afscheidsgroet.nl, een online opmaak en bestelsysteem voor persoonlijk rouwdrukwerk voor de particulier. Verder ben ik voorzitter van Ondernemend Westervoort en actief betrokken bij de Liemerse netwerkverenigen, lid van de OKA en natuurlijk regelmatig te gast bij Arnhem Business. Hoe ga je om met eventuele vooroordelen in de zakelijke mannenwereld ? Welke vooroordelen? Wij merken daar weinig van. Man of vrouw, we maken kwalitatief mooi en hoogstaand werk, dat is uiteindelijk toch waar het om gaat. Gaat het profileren je goed af binnen dit circuit ? Als actief netwerker gaat het me prima af. Ons netwerk is dan ook groot. Veelal is het een kwestie van gunnen. Wat zijn je dromen of idealen en wat is je visie op het vrouwelijk ondernemerschap ? Met veel plezier en energie werkt ons enthousiaste team iedere dag weer voor onze opdrachtgevers. Met één gezamenlijk doel; het versterken van het merk, en het bedrijf. Door het bedenken van doeltreffende concepten en het kiezen van de juiste communicatie kanalen zorgen we ervoor dat de boodschap de doelgroep bereikt. Daar gaan we de komende jaren natuurlijk lekker mee door. Het reclamevak is het mooiste vak dat er bestaat! 32% van de ondernemers is vrouw in Nederland. De rol van traditionele man/vrouw is toch allang achterhaald. Vrouwen worden ook veel zekerder om iets voor haar zelf te doen. En mannen willen toch ook een gelijkwaardige gesprekpartner aan tafel!
Yvette Burgers (Clinic for Beauty)
Aangezien ik uit een ondernemers familie kom, zag ik een toekomst als ondernemer in een eigen bedrijf voor mij wel weggelegd. Na veel ideeën ontstond er langzamerhand een vastomlijnd plan. Dat heeft zich inmiddels ontpopt In het ontstaan van een bedrijf op 3 locaties en de 4e in oprichting. Wanneer u mij vraagt wie de vrouwen aan de top zijn dan hebben we het over dames die het enthousiasme, de durf, de creativiteit en het inzicht hebben om dit te realiseren.Ik denk dat de tijd van vooroordelen jegens de vrouw als ondernemer inmiddels wel voorbij zijn aangezien er snel steeds meer vrouwen de weg naar de top van het management vinden. De markt waarin ik werkzaam ben is volop in beweging, en wordt steeds meer maatschappelijk geaccepteerd. Daarnaast vind ik het netwerken belangrijk waardoor ik zorg dat mijn bedrijf steeds in de schijnwerper blijft staan. Door combinatie van dit alles gaat de profilering mij goed af.Ik zou graag met mijn bedrijf willen doorgroeien naar nog meer locaties binnen Nederland.
Ik zou het geweldig vinden als de naam van mijn bedrijf door heel Nederland, bij zowel de vrouwen als mannen bekend is. Yvette weet wat ze wil, heeft durf, is creatief, praktisch, ter zake deskundig, kan goed netwerken en is een duizendpoot. Clinic for Beauty is een professionele kliniek, gespecialiseerd in cosmetische behandelingen met botox, fillers, PDO-draden en Happy-Lift die uw gezicht een frissere, vitalere en meer jeugdige uitstraling geven.
Roley van Doorn (Roley | reclame, marketing & communicatie)
Na ruim 20 jaar ervaring bij reclame- en PR-bureaus is Roley haar eigen full-service communicatiebureau gestart. “Mijn kracht is creativiteit van professionals verbinden met de behoefte van opdrachtgevers. Dat werkt alleen als je je volledig kunt inleven in je opdrachtgever, die vertaalslag is essentieel. Simpelweg een strateeg, copywriter of artdirector bij een bedrijf aan tafel zetten werkt niet; je moet een brug slaan. Wij werken volgens de klassieke bureaustructuur, maar met zelfstandige formaties. Bij iedere opdracht formeer ik een team van creatieven en specialisten om mij heen met de juiste mindset en motivatie. Dat laatste is essentieel om tot vernieuwende oplossingen te komen en nóg meer te betekenen. Ik heb geen mensen in dienst en onze werkplekken zijn flexibel. Creatief en effectief, daar staan we voor.”
Roley heeft vorig jaar een internationale pitch gewonnen, een wereld-wijde herintroductie van een medicijn. Het totale pakket: communicatie, marketing & PR in 44 landen. Meerdere internationale accounts volgden. “De bevestiging dat mijn concept werkt. Het begrip ‘glazen plafond’, daar geloof ik niet in. Maar cijfers liegen niet, het is meer een mannen- dan vrouwenwereld. Als je weet wat je sterktes en zwaktes zijn, een duidelijke focus hebt en daar vol voor gaat, kan iedereen ver komen. Netwerken is essentieel. Maar voor mij geen vrouwenclubs. Zoek de mannen op, daar ligt duidelijk nog steeds de macht. So join them!” Meer info? Bel: 06 22 90 61 95.
Bianca Venus (MooiWerk)
Bianca Venus is samen met haar partner eigenaar van ontwerpbureau MooiWerk, interieurarchitectuur en grafisch ontwerp. MooiWerk, ontwerpt creatieve concepten in beide disciplines, maar creëert ook geïntegreerde concepten waarin interieur en grafisch ontwerp samenkomen. Bianca: “Luisteren naar wensen en verlangens, nieuwe mogelijkheden laten zien en ervaren. Wij halen klanten uit hun alledaagse beleving en nemen ze mee naar iets wat ze nog niet kennen. Door onze multidisciplinaire aanpak begrijpen we wat onze klant nodig heeft en kunnen we juist iets extra’s bieden waardoor ze verrast worden. Vanuit de verbeelding, nieuwe dingen maken, daar maak ik mijn klanten blij mee. MooiWerk maken wat werkt; dat is mijn passie!” Als interieurarchitect werkt Bianca in de bouw, nog steeds een mannenwereld. “Ik heb het vermogen om van een abstract concept, de vertaalslag naar een concreet plan te maken. Hierdoor kan er tijdens de realisatie van mijn ontwerp, door alle partijen, vanuit de verschillende expertises meegedacht en meegewerkt worden, om zo unieke projecten mogelijk te maken. In samenwerking met Rijksvastgoedbedrijf heb ik het totaal interieurconcept gemaakt voor de herontwikkeling en uitbreiding van het NATO-complex te Den Haag. De entree, de conference room, bedrijfsrestaurants, kantoorzones, coffee-corners, speciale verlichting en maatwerk meubilair. Dat zijn droomopdrachten, waarin ik vrij ben en vanuit verwondering kan ontwerpen. Werk wat een meerwaarde geeft en waar de klant echt iets aan heeft.”