Artikelen
7 mei 2019
Waarom een poster nog een prima marketingtool is!
Posters als effectieve manier van marketing
Als bedrijf inzetten op marketing via posters lijkt uit te tijd te zijn. Maar posters laten drukken is, als er naar de feiten gekeken worden, een slimme en effectieve manier om jouw product of dienst onder de aandacht van een groot publiek te brengen. Via wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat posters meerdere positieve effecten hebben. Zo zorgen ze voor kennisvermeerdering bij mensen die de poster zien. Verder kunnen posters het menselijk gedrag veranderen en degenen die de poster (regelmatig) zien gedragsmatig beïnvloeden en tot kopen aanzetten. Hoe zit dat precies?
Visuele kracht en herhaling
Twee grote voordelen van posters zijn de visuele kracht en het feit dat de boodschap van de poster herhaald wordt. Goede posters laten drukken met een heldere boodschap of reclame zorgt ervoor dat de boodschap mensen kan beïnvloeden. Posters hebben als sterk visueel reclamemiddel de neiging om, zeker als ze herhaaldelijk worden gezien, in het menselijk brein opgeslagen te worden. Uiteindelijk beïnvloeden posters daardoor het (koop)gedrag van degenen die de posters zien.
Positionering en lokalisering van posters
Uit onderzoek is gebleken dat posters die op de vloer zijn aangebracht vaker opgemerkt worden dan posters op een billboard of langs een druk voetgangersgebied. Dit is onderzocht met een videoanalyse via eye-tracking onderzoek. Een slim idee is dan ook om in jouw bedrijf of winkel op de vloer posters te plaatsen op handige plekken. Bijvoorbeeld bij een winkelschap waar een aanbieding te vinden is, of in de buurt van de kassa bij een promotieartikel. Poster in een eigen winkel plaatsen is alleen effectief als daar klanten komen. Heb je deze mogelijkheid niet, dan kun je natuurlijk ook kiezen voor posters laten drukken voor plaatsing in drukke winkelgebieden of kiezen via projectie van jouw reclameboodschap op een billboard langs drukke wegen.
In vier stappen naar een effectieve posters
Hoe ontwerp je voor jouw bedrijf de meest effectieve poster? De eerste stap is om te bepalen wat het doel is van jouw poster. Welke boodschap moet er overgebracht worden? Wil je een product verkopen, een dienst aanbieden, jouw bedrijf introduceren of de naamsbekendheid van jouw al langer bestaande onderneming vergroten? Of wil je alleen bepaalde informatie overbrengen. Nadat je dit hebt bepaalt, is het posterontwerp een tweede aandachtspunt. Pas deze qua kleuren, lettertype en grootte aan op de doelgroep. De derde stap is het schrijven van een tekst, bijvoorbeeld een slogan of wervende aanbieding. De laatste fase bestaat uit het afdrukken van de poster in het gewenste formaat bij een kwalitatief goede drukkerij.