Artikelen
20 april 2020
Wanneer is het verstandig om als zzp’er een incassobureau in te schakelen?
Soms kom je als zzp’er in lastige situaties terecht, bijvoorbeeld wanneer een klant een factuur niet voldoet. Vaak ga je er eerst zelf achteraan door te bellen en te mailen, maar in sommige gevallen werkt zelfs dat niet altijd. Dan kun je ervoor kiezen om een incassobureau inschakelen. Maar vanaf wanneer schakel je een incassobureau in en hoe werkt dat precies? Wij leggen het hier voor je uit.
Wanneer schakel je een incassobureau in?
Het inschakelen van een incassobureau doet waarschijnlijk niet veel goeds voor de relatie met de klant, en dit is vaak de reden dat veel zzp’ers ervoor kiezen om het niet te doen. Maar wanneer een klant niet betaalt, is het de vraag of je de klantrelatie wel wilt onderhouden. In de meeste gevallen is het dan toch slim om een incassobureau in te schakelen. Meestal moet een factuur binnen 30 dagen worden voldaan. Heeft de klant na 90 dagen en na meerdere aanmaningen de factuur nog niet voldaan? Dan kun je een incassobureau inschakelen.
Incassobureau vs deurwaarder
Een incassobureau is niet hetzelfde als een deurwaarder. Een deurwaarder kan namelijk verder gaan dan een incassobureau, zoals een dagvaarding uitbrengen en beslag leggen op onder andere de inboedel. Ben je bijvoorbeeld verhuurder en heb je huurders in een pand zitten die al meerdere maanden de huur niet betalen? Dan gaat het om huurincasso en kun je het beste een deurwaarder inschakelen.
Kosten
Naast de klantrelatie, zijn de kosten van het inschakelen van een incassobureau vaak ook een drempel voor veel zzp’ers. Gelukkig bestaan er veel incassobureaus die werken volgens het ‘no cure no pay’ principe. Slaagt het incassobureau erin om de klant zover te krijgen om de rekening te betalen? Pas dan moet er worden betaald. Ook mag je als schuldeiser de incassokosten doorberekenen aan de klant. De administratie- en dossierkosten vallen hier niet onder.
Rechten en plichten
Heb je het besluit genomen om toch een incassobureau in te gaan schakelen? Dan moet je kunnen bewijzen dat de betreffende factuur nog niet is voldaan door de klant. Om dat te kunnen doen, is het dus handig om altijd van tevoren een contract met de klant te ondertekenen. Mits je betalingsherinneringen hebt verstuurd, kun je deze ook meenemen in de bewijslast. Daarnaast ben je verplicht om de klant te laten weten dat je een incassobureau hebt ingeschakeld en dat de incassokosten voor zijn of haar rekening komen.
Wat als een incassobureau niet helpt?
In uitzonderlijke gevallen lukt het zelfs een incassobureau niet om de vordering te innen bij de klant. In dat geval kun je ervoor kiezen om een deurwaarder in te schakelen. Deze kan iets verder gaan dan een incassobureau en juridische stappen nemen.
Nijmegen Business