Dachser Netherlands
11 augustus 2021
‘We brengen op een professionele, efficiënte en competitieve manier pallets van A naar B’
Als zoon van een Rotterdamse transportondernemer en met 26 jaar logistieke ervaring, was Aat van der Meer in 2006 de aangewezen persoon om een nieuwe DACHSER-vestiging op te zetten in Waddinxveen. Zo geschiedde. In 2007 werd hij Managing Director van familiebedrijf DACHSER Nederland en in 2009 ook voor de vestigingen in België. In 2013 en 2014 kwamen daar respectievelijk Luxemburg en de zee- en luchtvrachtactiviteiten in de Benelux bij. Ook Stefan Raimondo groeide op in de logistieke wereld. Van jongs af aan vergezelde hij zijn oom op transportritten met de vrachtwagen. Sinds 2018 is hij General Manager van de DACHSER vestiging in Zevenaar. Hun verhalen sluiten naadloos aan op het verhaal van DACHSER: dit dynamische familiebedrijf ontwikkelt zich mee met technologische vooruitgang en de invloed van globalisatie op de logistieke wereld.
DACHSER is al jarenlang één van de grootste werkgevers in Zevenaar. Toch is groei ondergeschikt aan de intermenselijke relaties met collega’s en klanten. Aat: “Plezierig samenwerken met gemotiveerde mensen die dezelfde richting op willen, is mijns inziens het belangrijkst. Groei volgt dan vanzelf.” DACHSER kijkt doorgaans 10 jaar vooruit en medewerkers krijgen alle ruimte om daar samen goed beleid op te ontwikkelen. Dat zorgt voor een veilige bedrijfscultuur en rust. Stefan: “We zijn een onderneming die op een professionele, efficiënte en competitieve manier pallets van A naar B brengt. Dat alles onder het motto ‘schoenmaker blijf bij je leest’: het moet eenvoudig en overzichtelijk blijven voor de klant.”
Pionieren
Door de jaren heen, bleek DACHSER meermaals een pionier en innovator te zijn. Al in 1971 positioneerde het bedrijf zich als baanbrekend marktleider door het gehele wagenpark om te zetten naar wissellaadbakken en operationele processen aan te passen. In 1990 was DACHSER initiator van de standaardisering van barcodes met de introductie van het wereldwijd toegepaste systeem EAN/NVE. “We kijken altijd naar hoe we onze business nóg beter, efficiënter en duurzamer kunnen uitvoeren”, aldus Stefan.
Ingenieus laadsysteem
Stefan vervolgt: “Momenteel onderzoeken we een systeem waarbij via QR-codes allerhande gegevens automatisch gecheckt worden. De omvang en het gewicht van een pallet worden bijvoorbeeld uitgelezen en er wordt gecheckt of dat overeenkomt met de gegevens van de klant. Vervolgens wordt de pallet ingepland. Past een pallet qua omvang of gewicht niet meer bij de lading in de ene vrachtwagen, dan wel in de andere.” Aat voegt toe: “Ook de verstelbare dubbele laadvloeren in onze wissellaadbakken zijn innovatief. Doorgaans worden lichtere zendingen op zware goederen gezet, soms blijft de ruimte boven de goederen leeg. Met een verstelbare dubbele laadvloer heb je daar niets meer mee van doen. Heel de laadbak kan gevuld worden.”
Verdere optimalisatie van ruimte
Voor iedere klant afzonderlijk kan DACHSER exact uitrekenen wat de CO2-uitstoot per pallet is op een bepaalde rit. Stefan: “Het optimaliseren van de ruimte is niet alleen ons business model, want zo blijven we winstgevend, maar de lage CO2-uitstoot per pallet maakt het bovendien heel duurzaam voor klanten.” De vervolgstap in ruimteoptimalisatie die DACHSER zet, is om met uitsluitend megatrailers te gaan rijden in heel Europa. In de megatrailer past, zoals de naam al doet vermoeden, nóg meer dan in een reguliere trailer. Dachser zet daarnaast ook al langere tijd LZV transporten in op binnenland ritten en heeft dit nu ook uitgerold naar het buitenland. Stefan: “DACHSER zette op basis van het LZV-principe reeds een aantal nationale lijnen op (LZV: Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie, ook wel Ecocombi, red.), die we sinds enkele maanden ook internationaal inzetten. We kunnen een bak niet voller laden, maar we kunnen door een laadbak met trailer te combineren tóch meer vervoeren.”
Ecologisch business model
Wat DACHSER ecologisch doet, is op nationaal en internationaal niveau te bezien, maar uiteraard ook lokaal. “We proberen op alle niveaus het verschil te maken en mensen mee te krijgen. Eenvoudige voorbeelden waarmee we onze afvalstroom enorm hebben gereduceerd, zijn de recyclebare kartonnen bekertjes die we gebruiken en onze eveneens recyclebare stuwzakken die we vullen met plastic van afval waarmee we ladingen zekeren. Maar ook bijenkorven die op dit moment op ons terrein in Zevenaar worden geplaatst”, vertelt Stefan. Wordt ‘ecologisch zijn’ vaak beleidsmatig uitgewerkt binnen een bedrijf, bij DACHSER zit dat in de genen.
Duurzame relaties
Duurzaam zijn ook de relaties met klanten en medewerkers, die vaak al generaties lang bestaan. Zo’n 60% van de stagiairs die bij DACHSER begonnen, werken er nog steeds. Stefan: “Als erkend leerbedrijf met onder meer eigen opleidingen bieden we onze mensen lange termijnmogelijkheden. Velen beginnen in de loods. Dat geldt trouwens ook voor het management! Van BBL tot Masters, mensen kunnen zich op alle niveaus en hun hele carrière binnen Dachser verder ontwikkelen.” Inmiddels is het familiebedrijf een extended family geworden. Verloop is er nauwelijks.
Mogelijkheden tot uitbreiding
De nieuwbouw in Zevenaar bestond in 2012 uit een drie verdiepingen tellend kantoorgebouw van bijna 3.000 m² en een crossdock van ruim 7.200 m². Circa 5 jaar geleden werd de crossdock uitgebreid naar zo’n 10.000 m². Het crossdock telt 111 docks en is uitgerust met een uiterst modern vloerkettingsysteem. De locatie ligt strategisch langs de A12 tussen de Randstad en Duitsland en heeft een goede aansluiting op het Ruhrgebied. Het totale logistieke complex heeft een grondoppervlakte van 83.000 m² en daarmee nog voldoende ruimte om uit te breiden. In een latere fase zal het complex nog vergroot worden met een warehouse naast het bestaande crossdock.
DACHSER blijft door-ontwikkelen, niet alleen in Zevenaar. Om nóg groener te worden, staat een derde Nederlandse vestiging op het wensenlijstje, het liefst richting België. Bestaande klanten uit die regio worden dan ondergebracht bij dat filiaal, ook al staan ze nu in contact met de locaties in Zevenaar of Waddinxveen. “Zo leggen we minder kilometers af. En voor klanten is het prettig een eigen contactpersoon in de buurt te hebben, een eigen ‘familielid’ zogezegd”, besluit Aat.
Meer weten? Kijk op Dachser.
Arnhem BusinessTransport en Logistiek