Buitenpoort Catering
19 augustus 2021
‘We popelen om onze gasten weer te kunnen cateren!’
Al 37 jaar vormt het hechte team van Buitenpoort Catering haast een familie. Iedereen is volledig op elkaar ingespeeld en als een geoliede machine draait men de hand niet om voor een catering op maat en op locatie. Hoe omvangrijk je feest of event ook is, het is in goede handen bij deze professionele cateraar. Eigenaren Lidy Bodewes en Ton Janssen vertellen hoe het team corona door is gekomen en willen vooral laten zien dat men er nog is. En hóe!
“Samen trokken we alle creativiteit uit de kast en deden wat we konden”, aldus Lidy. “We hebben duizenden foodboxen verkocht en Christmas drive-thrus georganiseerd, maar uiteindelijk is dat natuurlijk niet onze core business. We hebben er wel heel veel mensen blij mee gemaakt.” Gasten gaven aan in maanden niet zoveel plezier te hebben gehad als tijdens de drive-thrus. Een pleister op de wonde, aangezien de personele kosten hoger uitvielen dan de uiteindelijke omzet opleverde. Toch heeft men het met alle liefde gedaan.
Veel extra handen nodig
Ondanks dat het mentaal erg veel vroeg om steeds met nieuwe ideeën te komen, die vervolgens onmogelijk werden gemaakt door telkens verscherpte maatregelen, kijken Lidy en Ton positief naar de toekomst. “Redden gaan we het, maar het tekort aan medewerkers zet er wel een beetje de rem op. Enerzijds hebben we afscheid moeten nemen van een aantal werknemers die inmiddels een andere baan buiten de horeca hebben. Anderzijds is er te weinig nieuwe aanwas van jonge mensen die een bijbaan of carrière in de horeca ambiëren. We hebben op alle fronten extra handen nodig: voor de ontvangst en bediening van gasten, in de keuken en voor sales en logistiek”, aldus Ton.
Heb begrip!
Over het algemeen zijn gasten maar wat blij als ze weer ergens terecht kunnen op bijvoorbeeld een terras. Toch is het niet alleen maar pais en vree: klachten over lang moeten wachten, het zelf moeten halen van drankjes, een beperktere menukaart, et cetera zijn vaker aan de orde dan voorheen. Lidy: “Dat is pijnlijk, zéker voor mensen die in het gastvrijheidsvak zitten. Het zit in hun aard om te willen zorgen en service gericht te werken, maar er zijn gewoon geen mensen te krijgen. We moeten het doen met het team dat we hebben. Sommigen hebben de stap richting horeca nog maar net gemaakt en moeten het vak nog leren. We zitten echt in een spagaat en ik zou willen vragen om begrip te hebben voor horecamensen.” Daarbij komt nog, dat achterstanden ingehaald moeten worden, wat nóg meer druk geeft. Kersverse echtparen die hun trouwfeest al meerdere keren moesten uitstellen, bedrijfsjubilea die nog niet konden plaatsvinden… al die events moeten opnieuw ingepland worden. “Maar we gaan het fixen!”, aldus een vastberaden Lidy.
Resrveer op tijd
Voorlopig houdt Buitenpoort Catering de take-out en take-away maaltijden er op de locatie Westerbouwing nog in. Een deel van het terras blijft open voor gasten die spontaan ‘aan komen waaien’, dus men wil niet alles vastleggen met reserveringen. Ton: “We staan te popelen om de catering op feesten en partijen weer te kunnen verzorgen. Reserveer wel op tijd, vanwege het genoemde personeelstekort.” Ondanks alle hindernissen en uitdagingen is Buitenpoort Catering er klaar voor en staat voor je klaar!
Meer weten? Kijk op Buitenpoort Catering.
Arnhem BusinessGastvrijheid