Artikelen
18 februari 2014
We willen de beste zijn, niet zo zeer de grootste’
Wie door de vestiging van PACKcenter Verpakkingen in bijvoorbeeld Duiven loopt (er zijn ook vestigingen in Almelo en Zwolle) staat versteld van de breedte en de diepte van het assortiment. Verpakkingslinten? Maar dan ook in alle formaten en kleuren. Dozen, pakjes of zakjes? In alle formaten, luxe of standaard, in alle kleuren, naar wens bedrukt met eigen tekst of logo.
En verder is er een enorm aanbod aan bedrijfsdecoratie- en etalagemateriaal, seizoens- of themagericht, passend bij de laatste trends of gewoon etalageflanel dat nog steeds per meter wordt verkocht. En er is een nieuw exclusief product voor de Benelux: 100% ECO, volledig gerecycled hygiënepapier, dat wordt een groot succes voor consumenten- en bedrijvenmarkt.
Albert van ’t Blik (45 jaar) zit al 23 jaar in de verpakkingshandel en werd zes jaar geleden mede-eigenaar van PACKcenter B.V., samen met oprichter Eddy Roelofsen. “PACKcenter is de meest gespecialiseerde verpakkingsgroothandel voor Gelderland en Overijssel. Klanten lopen hier gewoon binnen, maar we hebben ook een bezorgdienst voor Oost-Nederland. Dat is ook ons doel: we willen de beste verpakkingsgroothandel van Oost- Nederland zijn, niet zo zeer de grootste.”
Klanten
Het klantenbestand van PACKcenter is zeer divers en afkomstig uit alle marktsegmenten; retail, industrie (food en non-food) maar ook scholen en de overheid. “De 80/20-regel geldt voor ons niet, dus dat maakt ons minder kwetsbaar, we leven van veel kleine orders. We zijn heel loyaal naar onze leveranciers en dat is wederzijds, dat helpt in deze tijden. Bovendien leveren we veel service, zijn we heel flexibel en helpen we klanten echt en daardoor houd je ze vast. Verpakkingsmaterialen zijn een goede graadmeter voor de economie, gaat het beter, dan stijgt onze omzet, want dan moet er meer worden verpakt. Voor 2013 hadden we voor het eerst een begroting samengesteld waarbij we uitgingen van 0% omzetgroei. Dat geeft rust onder medewerkers. Wij hebben wel kritisch gekeken naar onze kosten: gas, water en licht, huisvestingskosten, afval en brandstoffen. Daar hebben we met name winst gepakt en dus werd 2013 toch een goed jaar.”
100% ECO
Afgelopen jaar ging een leverancier die aan PACKcenter een breed pakket hygiënepapier leverde failliet. “Heel vervelend, met name omdat ze van een Canadese producent, Cascades, 100% gerecycled hygiënepapier distribueerden. Dat wilde ik niet kwijt, dus ben ik zelf naar Canada gereisd. Uiteindelijk kreeg ik ze zover dat ze aan ons gingen leveren. Dat is een belangrijke markt, met bijvoorbeeld Albert Heijn als de retailweg naar de consument. Dat was al een klant en die heb ik kunnen behouden.” Het hele traject is overigens gefinancierd zonder er een bank bij te betrekken. “Ik heb Eddy voorgesteld de huur van zijn panden een half jaar uit te stellen en de huur daarna gespreid in te lopen.
Je moet natuurlijk wel een beetje creatief zijn.” Albert brengt de papierlijn uit onder de naam ‘100% ECO’. “De formule klopt helemaal, we hebben alle certificaten, het papier is 100% OK, zeer duurzaam maar ook heel zacht en sterk. Het label draagt bij aan het behoud van natuurlijke bronnen door middel van het gebruik van 100% gerecycled materiaal, waterbesparing, chloorvrij bleken en niet in de laatste plaats het beperken van energieverbruik en afval. Doordat Cascades jaarlijks miljoenen ton papier en karton recycled, hoeven er geen bomen te worden gekapt. We verkopen toiletrollen van 500 vel, dus veel meer dan normaal gebruikelijk is. We hebben naast AH inmiddels ook mooie klanten uit het bedrijfsleven zoals bijvoorbeeld Thermen Bussloo, CONO Kaasmakers, Openluchtmuseum en GasTerra.
Daar zit dus nog enorme groeipotentie, dat komt helemaal goed.”
Arnhem Business