Baker Tilly
3 februari 2023
Wij willen weten waar de klant wakker van ligt
Baker Tilly afficheert zichzelf als ‘meer dan een accountancy- en advieskantoor’. Het fungeren als financiële vertrouwenspersonen voor klanten is iets waar belastingadviseurs Kees van Dijk en Marc Thewissen veel energie van krijgen. Samen bedienen zij cliënten vanuit de vestigingen Nijmegen en Eindhoven. Ook de filosofie voor de samenstelling en omvang van de vestigingen is bewust gekozen: passend bij full-service dienstverlening en het goed kennen van al je collega’s én klanten. Ze zijn ervan overtuigd dat je klanten niet helpt met een productenlijst, maar juist met het voorzien in hun behoefte en door het gesprek aan te gaan over wat er bij de klant speelt. Kees en Marc vertellen bevlogen over bedrijfsopvolging bij familiebedrijven en de dynamiek en verschillen die zij zien tussen de huidige en nieuwe generaties.
Tijdens de gesprekken die ze bij Baker Tilly voeren, gaat het in sommige gevallen slechts een beperkt deel van de tijd over belastinginhoudelijke zaken. Het overgrote deel van de tijd gaat het over de (persoonlijke) zaken van de klant: waar ligt hij of zij wakker van? De ervaring is dat vertrouwen daarbij een cruciale rol speelt. Want het gaat vaak over gevoelige onderwerpen en persoonlijke verhalen, waarbij het ook nog eens belangrijk is dat je je kunt inleven, de klant begrijpt en ook tot passende adviezen komt. Mede daarom besteedt Baker Tilly regelmatig aandacht aan thema’s als financiële opvoeding en de BOR (Bedrijfsopvolgingsregeling).
Overdracht binnen familiebedrijven
De genoemde thema’s leiden als vanzelf tot belangrijke vragen. Want op welke manier draag je vermogen over aan je kind(eren)? En wat doet het mentaal met je als jouw financiële positie ineens significant verandert? Marc ziet een maatschappelijke ontwikkeling, waarbij de rol van het kind anders is dan voorheen. Als voorbeeld noemt hij de situatie waarin sprake is van een bedrijfs- en/of vermogensoverdracht, waarbij kinderen in een bedrijf participeren of een deel van het vermogen verkrijgen. Daarbij is het volgens Kees van belang dat afspraken worden gemaakt over hoe de zaken tussen ouder(s) en kind(eren) worden geregeld. Baker Tilly helpt met het begeleiden van deze vraagstukken en het opstellen van familiestatuten, waarin onderlinge afspraken worden vastgelegd. ‘Belangrijk is dat je aandacht hebt voor alle betrokkenen en dat je niet alleen adviseur bent van de ouder. Kinderen worden eerder en actief betrokken, voordat we überhaupt zaken vastleggen en in gang zetten.’
Nieuwe generatie, nieuwe verwachtingen
Kees en Marc zien dat er verschillen bestaan tussen de huidige en nieuwe generaties. Er vinden maatschappelijke veranderingen plaats, Baker Tilly begeleidt bedrijven en mensen bij deze veranderingen. Er is soms een onzichtbare druk op jongeren van wie wordt verwacht dat ze het bedrijf van hun ouders overnemen. Kees: ‘belangrijk daarbij is bewustwording. Een groot verschil is dat het nu, ten opzichte van bijvoorbeeld vijftien jaar geleden, allemaal veel sneller gaat. Dat komt mede door de digitale wereld. De prikkels gaan maar door.’ Marc: ‘onze rol is om met mensen te klankborden. En om mensen, die al jaren op dezelfde manier werken, nieuwe inzichten te geven. Steeds vaker bellen klanten ons en vragen ze of we even mee willen denken over bijvoorbeeld managementparticipaties of uitbreidingsinvesteringen. Besluiten worden tegenwoordig snel(ler) genomen. Wij vinden het gaaf om snel te schakelen en op die manier dingen voor elkaar te krijgen. Bij belangrijke besluiten worden zaken uiteraard goed afgewogen en volgt een gedegen advies.
Als een klant onderweg is en hij heeft een mooie auto bij een dealer gezien, dan belt hij ons om te vragen of het verstandig is om die aan te schaffen. Hij denkt dus aan ons, voordat hij een besluit neemt. Daar worden we blij van.’
Kwaliteit leveren en in verbinding staan
Volgens Kees gaat kwaliteit soms óók om het geven van een duwtje in de juiste richting. Goede dienstverlening gaat verder dan een technisch goed advies. Het gaat hierbij natuurlijk ook om de beleving van de klant. ‘Wij willen van hem weten wat zijn ambitie is en waar hij wakker van ligt. We merken dat klanten graag hun zorgen en plannen met ons delen. Daar helpen wij hen bij, het geeft ons energie. En dat leidt dan nog weleens tot een oprecht dankjewel. Daar doen we het voor.’
Meer weten? Kijk op Baker Tilly.
Kees van Dijk en Marc Thewissen van Baker Tilly