Artikelen
12 oktober 2017
Wilco van Schaik wil NEC verbinden: ‘Voetbal als verbinding tussen club, supporters, stad, regio en zakenrelaties’
Sinds 1 augustus neemt Wilco van Schaik het stokje over van Bart van Ingen als algemeen directeur van NEC. “Ik gebruik deze beginperiode om kennis te maken met de stad en de club. Dat betekent dat ik veel gesprekken voer en de cultuur probeer op te snuiven. Als ik kijk naar de kansen zie ik dat NEC en de stad Nijmegen een grote potentie hebben.”
Met een achtergrond in de communicatie en marketing en een succesvolle periode als algemeen directeur bij FC Utrecht, is Wilco een bestuurder die zijn sporen op vele vlakken heeft verdiend. Het voetbaltechnisch bestuur laat hij over aan Remco Oversier, zodat hij zich onder meer kan richten op de groei in zakelijke relaties van de club. “Nijmegen is een ondernemende stad en de business ligt hier bijna letterlijk voor de deur. Ik merk dat veel bedrijven in Nederland de kracht van voetbalsponsoring nog niet kennen. Daarom wil ik het MKB en grote bedrijven hier nog meer kennis mee laten maken. NEC kent met de OSRN ook een sterke zakelijke business club, die hier twaalf keer per jaar bijeenkomt. Ook hier wil ik verbinding tussen ondernemers faciliteren om nog meer zakelijke groei bij ons en onze relaties te realiseren.”
‘Nijmegen is een ondernemende stad en de business ligt hier bijna letterlijk voor de deur’
Maatschappelijk betrokken
Wilco ziet ook een taak in de bijdrage aan een grotere sociale cohesie. Zo onthulde de club onlangs een postkast voor het Radboudumc Amalia kinderziekenhuis, waarin jonge patiëntjes rechtstreeks hun post aan de voetballers kunnen richten. “Betaald voetbal leeft hier enorm, in alle groepen van de samenleving; van jong tot oud, van arm tot rijk, van ziek tot gezond. Partners in het bedrijfsleven kunnen met ons samenwerken in maatschappelijke initiatieven. Zo geef je niet alleen iets terug aan de samenleving, maar vergroot je ook je zichtbaarheid in een breed publiek en netwerk.”
Rode draad
Wilco’s doel is om de komende maanden een mooie stip op de horizon neer te zetten, waar de club naartoe kan werken. “Ik vind het leuk om met mensen samen te werken, hen te motiveren en iedereen op koers te houden voor ons doel. Uiteraard gaan we voor een terugkomst op een solide plek in de eredivisie en NEC is daarvoor in goede handen bij Remco. Dit jaar zullen we technisch gezien flink aan de weg moeten timmeren. Onze succesfactor wordt elk weekend op het veld bepaald en je zou kunnen zeggen dat we elke week met onze cijfers naar de beurs gaan. “We hebben echter met veel meer ontwikkelingen te maken. Niet alleen scouting, zo ook een goede jeugd-academie is onmisbaar voor het ontwikkelen van nieuwe talenten. Dat biedt ook zakelijk goede perspectieven, omdat de jeugdspelers veelal uit lokale amateurclubs komen. Door die warme band te onderhouden, kun je veel voor elkaar betekenen op het gebied van kennis, financiën en netwerken. Een gemoderniseerd stadion, waarbij de beleving past bij de identiteit van de sporters moet zorgen voor een plek waar je graag naartoe wilt komen. Ook wil ik inzetten op een grotere maatschappelijke positie in de regio en groei in zakelijke relaties. Je ziet dat ik een breed palet aan werkzaamheden voor de boeg heb. Ik zal dus hard moeten werken, heerlijk!”, vertelt Wilco. “Deze afwisseling maakt mijn vak dynamisch en daar geniet ik met volle teugen van.”
Nijmegen Business