Artikelen
29 september 2016
‘Wild at Heart Bridal laat zien dat trouwen weer hip is’
Als jonge ondernemer in deze tijd een zaak openen in de detailhandel, is dat nog wel mogelijk? Jazeker, bewijst Annika Noordzij van bruidszaak Wild at Heart Bridal. Accountmanager Claire Persant Snoep van Rabobank Rijk van Nijmegen geloofde in het unieke concept en ondersteunde Annika op diverse vlakken.
De Van Welderenstraat is sinds drie maanden een pareltje rijker: Wild at Heart Bridal is met haar stijlvolle, lichte uitstraling een echte blikvanger. Het is dan ook zeker geen standaard bruidszaak, vertelt eigenaresse Annika Noordzij. “We bieden unieke designertrouwjurken voor de moderne bruid: van heel minimalistisch tot romantisch, bohemien of vintage.”
Het idee
Toen Annika zelf ging trouwen, vond ze het lastig om haar droomjurk in Nederland te vinden. Ze besloot op dit gat in de markt in te springen. “Ik vond het onbegrijpelijk dat veel mooie merken niet in Nederland te krijgen zijn. Bovendien sprak de branche me aan, omdat je te maken hebt met gepassioneerde, vrolijke mensen.” Na grondig marktonderzoek en het schrijven van een businessplan moest ze op zoek naar een startkapitaal. “De Rabobank staat bekend als een bank die ondernemers support. Ik hoorde goede verhalen via een vriendin die ook een winkel heeft, dus zodoende ben ik met Claire in contact gekomen.”
‘Ik vind het tof dat een bank risico’s durft te nemen’
Kloppend plaatje
Accountmanager Claire Persant Snoep van de Rabobank was direct positief na het lezen van Annika’s businessplan. Ze vertelt: “Ik geloofde meteen in haar idee, hoewel de detailhandel natuurlijk wel als risicovol bekend staat. Maar ik vond dat Annika een heel goed onderscheidend vermogen had. Ze richt zich op een nichemarkt die nog niet echt bekend is in Nederland. Daarnaast is het onlinegedeelte heel belangrijk en daar had ze ook veel kennis van. In combinatie met haar persoonlijkheid klopte het plaatje, dus ik heb echt moeite gedaan binnen de bank om de financiering mogelijk te maken.”
Advies
De Rabobank kon niet het totale bedrag financieren, maar samen dachten Annika en Claire na over alternatieve mogelijkheden. Annika: “Dankzij mijn familie en een eigen investering hebben we het geld bij elkaar gesprokkeld. Het voelt heel goed dat zowel de bank als je familie er vertrouwen in heeft.” Voor het pand was bankgarantie nodig, dus ook daarbij gaf Claire advies. Daarnaast keken ze samen naar een realistisch financieel plaatje met concrete marges en kosten. Claire: “We kwamen erop uit dat ze drie jurken per maand moet verkopen en daar zit ze nu al ver boven. Dat is heel gaaf om te zien.”
Heel Nederland
Wild at Heart Bridal trok direct de aandacht in ‘bruiloftland’: bruiden uit het hele land weten de zaak te vinden. “Dat bleek ook uit het marktonderzoek vooraf”, zegt Annika. “Als je iets unieks aanbiedt, zijn mensen bereid om ver te reizen. Daarom moet het online ook heel duidelijk zijn wat je doet. En je merkt dat trouwen weer helemaal hip wordt. Het hoeft niet meer op de traditionele manier, je kunt je inspiratie over de hele wereld vandaan halen.” Claire vult aan: “Het is goed voor Nijmegen dat deze zaak hier zit, want het trekt echt mensen naar de stad.”
Betrokken
Annika is positief over de samenwerking met de Rabobank. “Claire is echt een persoonlijk aanspreekpunt en het is leuk dat ze zo betrokken is. Ik vind het tof dat een bank risico’s durft te nemen, het gaat niet alleen om cijfers.” Claire reageert: “Voor mij is het mooi om te zien dat zo’n winkel boven potentie draait. We vinden het belangrijk om ook in startende ondernemers te investeren en betrokken te blijven.”
Meer weten? Kijk op www.rabobank.nl en www.wildatheartbridal.nl
Nijmegen Business