Artikelen
10 maart 2015
Workshop Namaak? De grens tussen inspiratie en imitatie
In hoeverre mogen concurrenten elkaar kopiëren? Waar houdt inspiratie op en begint imitatie? Hoe kunt u namaak bestrijden? Tijdens deze workshop ontvangt u praktische tips voor de bepaling van de scheidslijn tussen inspiratie en imitatie, aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden, en de rechtsmaatregelen die mogelijk zijn tegen namaak.
De navolging van succes
Producten, concepten of marketingstrategieën die succesvol zijn ingezet door de één, worden vaak nagevolgd door de ander. Denk aan de namaak van de bekende rode zool van Louboutin, de vele kopieën van de Stokke stoel of het aanbod van Loom-bandjes. Aanbieders van het ‘origineel’ hebben één ding gemeen: zij investeren in hun producten én hebben meerdere rechten van intellectuele eigendom gevestigd. Tijdens het seminar leggen wij uit waarom deze investeringen gerechtvaardigd zijn, en hoe deze rechten kunnen worden gevestigd op uw producten en diensten.
De mythe van de ‘7 verschillen-regel’
De regel dat het aanbrengen van 7 verschillen in een bepaald product zorgt voor voldoende afstand, is onjuist. De totaalindruk is doorslaggevend. Nabootsingen mogen bovendien geen verwarring wekken bij het publiek. En plagiaat is verboden. Maar hoeveel mag er worden ontleend aan andermans creatie? Mag een bepaalde stijl worden gekopieerd, of is dan sprake van inbreuk op intellectuele eigendomsrechten? Wanneer mag een reeds bekend ontwerp of een merk worden overgenomen, en wanneer wordt daarvan onrechtmatig geprofiteerd? Wij geven veel praktijkvoorbeelden om de grens te bepalen tussen inspiratie en imitatie.
De bestrijding van namaak
Het belang bij namaakbestrijding is groot. Degene die op onrechtmatige wijze wordt nagevolgd, lijdt schade. De afzetmarkt wordt minder, er treedt verlies op aan exclusiviteit en de unieke marktpositie verwatert. Op welke verschillende manieren kan worden opgetreden tegen kopieergedrag en namaak? Welke vorderingen kunnen er worden ingesteld? Aan de hand van een praktische checklist worden de mogelijkheden besproken, inclusief het verhalen van de gemoeide kosten.
Voor wie?
Deze gratis workshop richt zich op ondernemers in de breedste zin van het woord, op zoek naar de do’s en don’ts bij namaak. Belangstellenden uit de creatieve sector, marketing en communicatie, research & development, maak- en verpakkingsindustrie, food en non-food, variërend van eenmanszaak tot multinational, zijn van harte welkom. Ook bedrijfsjuristen kunnen met deze workshop hun voordeel doen.
Interactieve workshop
Tijdens deze workshop in interactieve setting, is er alle ruimte voor het stellen van vragen, het uitwisselen van ervaringen of het bespreken van specifieke kwesties. Deze kunnen voorafgaand aan de workshop worden gemaild aan marketing@dirkzwager.nl.
Ervaren specialisten aan het woord
Esther Mommers is advocaat met als specialisme Intellectueel Eigendomsrecht en Internetrecht, in het bijzonder auteursrecht, merkenrecht, handelsnaamrecht en adwords. Zij adviseert bedrijven en instellingen over de bescherming van onder andere hun producten, concepten, teksten en foto’s, mede op internet. Daarnaast houdt zij zich bezig met diverse zaken zoals advertenties en de (online) bescherming van merken handelsnaamrechten.
Joost Becker is advocaat met ruime ervaring op het gebied van Intellectuele Eigendom, Reclamerecht en Internetrecht. In zijn dagelijkse praktijk houdt Joost zich veel bezig met het merken- en handelsnaamrecht, domeinnaamgeschillen en geschillen over vormgeving. Daarnaast is hij gespecialiseerd in het adviseren en procederen in zaken over auteursrecht, modellenrecht, slaafse nabootsing en namaakbestrijding.
Datum: 21-04-2015
Locatie: Dirkzwager, Velperweg 1 te Arnhem.
Programma
14.00 uur Ontvangst
14.15 uur Deel 1: de grens tussen inspiratie en imitatie, voorbeelden uit de praktijk
15.00 uur Pauze
15.30 uur Deel 2: optreden tegen namaak, praktische checklist
16.15 uur Borrel
Meer informatie
Mocht u vooraf meer willen weten over de workshop, of wilt u alvast bepaalde kwesties aan ons voorleggen, neem dan contact op met Annemarie Wiersma via wiersma@dirkzwager.nl.
Inschrijven
Inschrijven kan door een mail te sturen naar marketing@dirkzwager.nl. Na aanmelding ontvangt u van Dirkzwager een schriftelijke bevestiging en een routebeschrijving.
Kosten
Deelname aan deze workshop is kosteloos.