Artikelen
5 februari 2020
Zitten er een Nederlander en een Duitser rond de tafel…
Succesvol ondernemen in de grensregio, wat is daarvoor nodig? Naast durf en passie is het omzetten van verschillen in kansen een van de eerste stappen en tegelijkertijd dé succesfactor voor grensoverschrijdende ondernemers.
Met ‘grens’ bedoelen we in dit artikel de grens tussen Duitsland en Nederland, want hoe globaal onze economie ook is, ondernemers die willen uitbreiden over de grens komen vaak eerst in Duitsland terecht. Een kwart van de internationaal opererende Nederlandse ondernemers doet zaken met de oosterburen. Van hen is weer een kwart actief in het nabij gelegen Nordrhein Westfalen, een deelstaat die op het eerste gezicht veel gelijkenis vertoont met Nederland.
De regio Niederrhein vormt de schakel voor het transport. Kansen voor ondernemers liggen in de logistieke sector, de dienstensector (advocaten, belastingadviseurs, verzekeraars en banken), de biotechnologie en de gezondheidszorg (voedingssector en geneesmiddelenmarkt). Belangrijk in de regio Niederrhein zijn de haven van Emmerich, luchthaven Weeze en de Nederlands-Duitse bloemenveiling Rhein-Maas in Herongen.
Cultuur- en taalverschillen
Ook al is Duitsland een van onze belangrijkste handelspartners, denk niet dat onze Oosterbuur een Nederlander is die toevallig Duits spreekt. Maar wie de taal beheerst, heeft absoluut een streepje voor. Voorkom bijvoorbeeld dat een Duitse klant met een klacht bij een Nederlands sprekende receptioniste strandt. Het totaalplaatje moet kloppen, want wie in Duitsland wil ondernemen, moet de héle onderneming geschikt maken. Het is echt een misvatting dat je de Nederlandse marktbenadering één-op-één naar Duitsland kunt kopiëren. Ook over de cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland moet niet te licht worden gedacht. Wees bijvoorbeeld niet te vrij.
Duitsers vinden Nederlanders best leuk en creatief, maar te informeel gedrag is nou ook weer niet de bedoeling. Geduld is ook belangrijk. Nederlandse ondernemers klagen wel eens dat het beoordelen van een offerte in Duitsland erg lang duurt. Maar zo gaat dat nu eenmaal. Er moeten vaak meerdere mensen naar kijken. Aan die procedure houdt men vast.
Wet- en regelgeving
Het stopt niet bij taal- en cultuurverschillen. Uit wet- en regelgeving blijkt dat Duitsland ook écht een ander land is. Dacht je bijvoorbeeld dat Nederland met het ingaan van de AVG streng is als het gaat om de bescherming van persoonsgegevens? In Duitsland gaat men een flinke stap verder. Er zijn advocaten die zich volledig focussen op buitenlandse webshops die niet aan de Duitse regels voldoen. Ook als je ongevraagd een e-mail met een offerte zou versturen, loop je het risico op een spamboete.
Je moet namelijk éérst toestemming vragen. Het is belangrijk dit soort dingen meteen goed te doen, wanteen slechte eerste indruk is soms moeilijk bij te stellen. Daarin verschillen Nederlanders en Duitsers dan weer niet.
Voor ondernemers die in Duitsland succesvol willen zijn geldt dat ze álles goed moeten doen én een beetje geluk moeten hebben. Maar omdat het onmogelijk is alle kennis zelf in huis te hebben, laat Arnhem Business hierna verschillende experts op het gebied van ondernemen in de grensstreek aan het woord. Zij kennen het Duitse en Nederlandse systeem van binnen en van buiten. Doe er je voordeel mee!
Meer weten? Kijk op www.heisterborg-international.de/NL/
Arnhem Business